استفاده رسمی از سامانه ناوگان اتوبوسی سپهتن در نوروز
0 نظر
سازماندهی و کنترل تردد ناوگان حملونقل بزرگراهای در ایران برای ایجاد امنیت و کاهش مصرف سوخت، با نصب سامانه سپهتن بر روی ناوگان اتوبوسی و باری در دستور کار قرار گرفته است. حسین قاسمی نژاد، رئیس گروه کنترل و نظارت سازمان راهداری و حملونقل بزرگراهای، اعلام کرده است که بیش از ۱۰ هزار ناوگان اتوبوسی تاکنون از این سامانه بهرهمند شدهاند و در نزدیکی نوروز، سامانه به صورت رسمی به کار خود را آغاز خواهد کرد. در جریان این روند، دادههای به دست آمده از ناوگان به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ارسال شده و سازماندهی هوشمند مصرف سوخت انجام میشود. از طرف دیگر، فرآیند تجهیز ناوگان باری به سامانه هم در دستور کار قرار دارد و پس از تجهیز ۵۰ درصد از این ناوگان، قرار است تصمیمات لازم برای بقیه ناوگان نیز انجام شود.
به گزارش دیجیاتور، حسین قاسمی نژاد رئیس گروه کنترل و نظارت سازمان راهداری و حملونقل بزرگراهای درباره آخرین وضعیت اجرای سامانه سپهتن (پایش هوشمند تردد ناوگان)، گفت: سازمان راهداری و حملونقل بزرگراهای در جهت اجرای مصوبه هییت وزیران در خصوص تخصیص سوخت بر اساس پیمایش و همچنین سازماندهی تردد ناوگان حملونقل بار و مسافر کشور، شروع به عملیات نصب سامانه سپهتن روی ناوگان اتوبوسی کرد.
وی افزود: اکنون بالغ بر ۱۰ هزار ناوگان اتوبوسی به سامانه سپهتن مجهز هستند و در ایام نوروز امسال، سامانه سپهتن را به صورت رسمی در پاسگاههای پلیس راه مورد بهرهبرداری قرار میدهیم. قبل از رسیدن ناوگان به پاسگاههای پلیس راه، همه اطلاعات ناوگان اعم از ساعت کارکرد راننده، سرعت وسیله نقلیه و همه موارد مرتبط با ایمنی وسیله نقلیه به پاسگاه مبادله میشود.
وی افزود: در محل پاسگاه، کاربر میتواند سه بخش سبز، زرد و قرمز را در صفحه مربوط به ناوگان مشاهده کند که به تناسب هر یک از این موارد، برخوردهای لازم را انجام میدهد.
این مقام مسیول درباره تجهیز ناوگان باری به سامانه سپهتن نیز بیان کرد: سازمان راهداری و حملونقل بزرگراهای در راستای اجرای مقررات برنامهریزی مالی امسال و مصوبه شورای دانش مالی، ارزیابی کیفی سرمایهگذاران اجرای این طرح برای ناوگان باری را انجام داد.
وی تأکید کرد: این کار در دو مرحله انجام شد و به دلیل به حد نصاب نرسیدن، تجدید شد و گزارش را به سازمان برنامه و برنامهریزی مالی کشور ارائه کردیم. قرار شد در جلسهای که در این سازمان تشکیل میشود، عامل سرمایهگذار این طرح مشخص و به سازمان راهداری و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی معرفی شود.
رئیس گروه کنترل و نظارت سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراهای درباره زمان برگزاری این جلسه نیز اظهار کرد: اکنون ناوگان اتوبوسی طبق مقررات برنامهریزی مالی ۱۴۰۲ به صورت ۱۰۰ درصد به سامانه سپهتن مجهز شده و برای تجهیز ۵۰ درصد ناوگان باری نیز، آن بخش از فرآیند انتخاب عامل سرمایه گذار که بر عهده سازمان راهداری بوده انجام شده و اکنون بر عهده سازمان برنامه و برنامهریزی مالی است که در جلسه شورای دانش مالی درباره آن تصمیمگیری شود.
وی اظهار کرد: با توجه به سقف زمانی که باید در سال ۱۴۰۲ این کار انجام میشد، از زمان قانونی عقب هستیم، اما بلافاصله بعد از انتخاب عامل سرمایه گذار، وارد مرحله اجرا و نصب سامانه روی ناوگان باری کشور میشویم.
آقای قاسمی نژاد درباره کاربرد دادههای به دست آمده از سامانه سپهتن نصب شده بر ناوگان اتوبوسی برای سازماندهی مصرف سوخت بیان کرد: در جلساتی که با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی داشتیم، دادههایی که از ناوگان به مرکز داده میرسد را در اختیار این شرکت قرار دادیم. بعد از اینکه دادههای همه ناوگان به مرکز داده سازمان رسید، اطلاعات را به صورت برخط به سامانه جامع پیمایش ارسال میکنیم و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز بر اساس این اطلاعات، تخصیص سوخت به ناوگان اتوبوسی را به صورت هوشمند انجام میدهد.
سامانه سپهتن نصب شده بر روی ناوگان اتوبوسی، اطلاعات مربوط به ساعت کارکرد راننده، سرعت وسیله نقلیه و موارد ایمنی وسیله نقلیه را به پاسگاههای پلیس راه ارسال میکند. این اتوبوسها بر اساس دادههای به دست آمده از سامانه، مجهز شدهاند و سامانه به صورت رسمی در پاسگاههای پلیس راه به بهرهبرداری میرسد. انجام ارزیابی کیفی سرمایهگذاران برای اجرای طرح بر روی ناوگان باری انجام شده و برنامهریزی جلسه برای تصمیمگیری در این زمینه انجام شده است. این طرح برای سازماندهی مصرف سوخت و تخصیص آن به ناوگان اتوبوسی و باری کشور مورد استفاده قرار میگیرد.