فراخوان بنیاد علم ایران برای «طراحی دستیار هوشمند بانکی»

بنیاد علم ایران برای «طراحی دستیار هوشمند بانکی» فراخوان داد


بنیاد ملی علم ایران، فراخوان طراحی و توسعه دستیار هوشمند بانکی را منتشر کرده است. هدف این پروژه، طراحی و پیاده‌سازی دستیار هوشمند بانکی مبتنی بر مدل‌های زبانی بزرگ است که بتواند به درستی پرسش و پاسخ‌های مشتریان بانک در زبان فارسی را درک کند و مناسب به آن‌ها پاسخ دهد. این پروژه باعث افزایش رضایت مشتریان و تسهیل در تعامل کاربران با خدمات بانکی می‌شود. شرکت متقاضی، دستیار هوشمند فارسی را با استفاده از روش‌های جدید پردازش زبان طبیعی و ماشین لرنینگ توسعه داده است. در این پروژه، زبان فارسی و نیازهای خدمات مالی مورد توجه قرار گرفته است و درصدی از هزینه پژوهش توسط بنیاد ملی علم ایران حمایت خواهد شد.

به گزارش دیجیاتور، بنیاد ملی علم ایران در راستای مأموریت‌گراشدن پژوهش‌ها و حمایت از طرح‌های پژوهشی فراخوان طراحی و توسعه دستیار هوشمند بانکی را منتشر کرد.

هدف این پروژه، طراحی و پیاده‌سازی دستیار هوشمند بانکی مبتنی بر مدل‌های زبانی بزرگ ( LLM ) است که بتواند پرسش و پاسخ‌های مشتریان بانک در زبان فارسی را به درستی درک کند و پاسخ مناسب دهد. همچنین فرمان‌های حوزه بانکی را تشخیص داده و اجرا کند. در نتیجه این طرح، تعامل کاربران با خدمات بانکی سریع و آسان و منجر به افزایش رضایت آنها می‌شود.

یکی از محصولات دانش‌بنیان شرکت متقاضی، دستیار هوشمند فارسی است که با بهره‌گیری از روش‌های جدید پردازش زبان طبیعی و ماشین لرنینگ، به‌ویژه با استفاده از دیپ لرنینگ، برای مکالمه دوطرفه بین انسان و ماشین توسعه داده شده است و قادر است درخواست کاربر را در قالب زبان طبیعی، چه به صورت گفتاری و چه به صورت متنی، دریافت کرده و بعد از درک آن، پاسخ مناسب را ارائه دهد. این سامانه که به‌صورت یک سرویس‌دهنده به کسب و کارها و برنامه تلفن همراه‌ها ارائه خدمت می‌کند، قادر به درک سؤال و جواب است.

با توجه به اهمیت AI در تولیدی خدمات مالی، این شرکت در نظر دارد تا دستیار هوشمند بانکی مبتنی بر LLM را برای زبان فارسی توسعه دهد تا مشتریان بانک‌ها بتوانند به‌آسانی خدمات بانکی خود را دریافت کنند. از سوی دیگر حجم بالای درخواست‌های کاربران و هزینه بالای پاسخگویی انسانی (به‌ویژه با افزایش تعداد کاربران) باعث نیاز به توسعه زیرساخت‌های هوشمند و خودکار برای پاسخگویی به درخواست‌های کاربران را تشدید می‌کند.

نسل نوین دستیارهای هوشمند در دنیا، بعد از معرفی ChatGPT توسط شرکت‌های بزرگ فناوری در دنیا عرضه شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به دستیار جدید مایکروسافت مبتنی بر ChatGPT و دستیار جدید گوگل مبتنی بر Bard اشاره کرد.

مساله اصلی مورد نظر در این پروژه طراحی و پیاده‌سازی یک دستیار هوشمند بانکی فارسی مبتنی بر LLM و به‌صورت محلی (بدون نیاز به اتصال به سرویس‌دهنده‌های بیرونی) است. این مساله شامل دو بخش کار (Task) است که شامل تشخیص فرمان‌های متنی حوزه بانکی با امکان تشخیص نیت (Intent) و موجودیت (Entity) و امکان فراهم کردن پرسش و پاسخ (FAQ) حوزه بانکی برای راهنمایی کاربران می‌شود.

از جمله چالش‌های این پروژه، نحوه بومی‌کردن LLM ها برای زبان فارسی است. نیاز این پروژه، آموزش و ساخت یک LLM بومی از ابتدا نیست و مجری مختار است از LLM های موجود که به صورت عمومی در دسترس هستند، مانند Llama، استفاده کند. چالش دیگر پروژه، نحوه استفاده از LLM برای ساخت دستیار هوشمند در دو کاربرد تشخیص فرمان‌های متنی (تعداد زیاد) و ساخت و ساز پاسخ مناسب در حوزه FAQ (جلوگیری از توهم مدل زبانی) است.

کلیه افراد واجد شرایط به مدت یک ماه از مطالعات تاریخی انتشار فراخوان یعنی تا ۲۵ بهمن فرصت دارند که پروپوزال خود را از طریق سامانه کایپر برای بنیاد ملی علم ایران ارسال کنند. پژوهش پیشنهاد شده تا سقف ۸۰ درصد، حداکثر ۲ میلیارد تومان، توسط بنیاد ملی علم ایران حمایت خواهد شد، مابقی هزینه‌ها باید توسط شرکت متقاضی پژوهش تامین شود.


بنیاد ملی علم ایران فراخوان طراحی و توسعه دستیار هوشمند بانکی را منتشر کرده است. هدف این پروژه، طراحی و پیاده سازی دستیار هوشمند بانکی مبتنی بر مدل های زبانی بزرگ (LLM) است. این دستیار بتواند پرسش و پاسخ مشتریان بانک در زبان فارسی را به درستی درک کند و پاسخ مناسبی را ارائه دهد. همچنین قادر است فرمان های حوزه بانکی را تشخیص داده و اجرا کند. این طرح منجر به تعامل سریع و آسان کاربران با خدمات بانکی و افزایش رضایت آنها می شود. شرکت متقاضی یک محصول دستیار هوشمند فارسی توسعه داده است که با استفاده از روش های پردازش زبان طبیعی و دیپ لرنینگ پاسخگویی به کاربران را امکان پذیر می کند. هدف اصلی پروژه طراحی و پیاده سازی یک دستیار هوشمند بانکی فارسی می باشد. این دستیار شامل تشخیص فرمان های متنی حوزه بانکی و ارائه پاسخ برای راهنمایی کاربران است. چالش اصلی پروژه آموزش و استفاده از مدل های زبانی برای ساخت دستیار هوشمند در دو کاربرد تشخیص فرمان ها و ساخت و ساز پاسخ مناسب در حوزه FAQ می باشد. همچنین بنیاد ملی علم ایران پژوهش های پیشنهاد شده تا سقف 80 درصد را حمایت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *