متقاضیان پژو پارس زیر سایه ناهماهنگی حکومت و ایران وسایل نقلیه بلاتکلیفی هستند.

بلاتکلیفی متقاضیان پژو پارس زیر سایه ناهماهنگی دولت و ایران خودرو


مشکلات تحویل خودروی پژوپارس به متقاضیان به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه مورد بررسی قرار گرفته و ساخت و ساز این وسایل نقلیه متوقف شده است. این امر منجر به تجمعات و اعتراضات مردم شده و به مسائل سیاسی نیز انتقال یافته است. هرچند امکان ساخت و ساز پژوپارس با شرایط مشروط تا سال بعد تایید شده است، اما مشتاقان وسایل نقلیه همچنان در انتظار تکلیف قرار دارند که بتوانند خودروی خود را دریافت کنند. این ماجرا نشان می‌دهد که نیاز به یک هماهنگی جزئی برای رسیدن به راهکار مناسب برای این مساله وجود دارد و این وضعیت هر روز با موضوعات جدیدی زیاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، از زمستان پارسال وسایل نقلیه به صورت نوبت‌دهی از طریق سامانه یکپارچه فروخته می‌شود؛ یکی از خودروهای عرضه‌شده در این سامانه، خودروی پژوپارس بود؛ خودرویی که به دلیل تفاوت قیمت زیاد با بازار برای عموم خریداران جذابیت بسیاری دارد و می‌توان گفت یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران محسوب می‌شود. بر همین اساس هم در زمان ثبت‌نام حدود ۱۰۰ هزار نفر برای خرید این وسایل نقلیه متقاضی شدند.

با ورود به فصل زمستان که نوبت تحویل خودروهای پژوپارس به متقاضیان بود به دلیل عدم ارسال پیامک و فراخوان مبنی بر زمان تحویل، کم‌کم سروصداها در مورد تأخیر در تحویل این وسایل نقلیه بلند شد؛ تا جایی که طی تقریباً دو ماه گذشته شاهد تجمعات زیادی مقابل نهادهای دولتی از جمله وزارت صمت بودیم.

در این بحبوحه بود که مشخص شد به دلیل عدم انطباق این وسایل نقلیه با استانداردهای ۸۵ گانه در تداوم ساخت و ساز پژوپارس شک و شبهه ایجاد شده و باید خط ساخت و ساز این وسایل نقلیه متوقف شود. مهدی دین محمدی‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: «از سال ۱۴۰۱ ما در قالب اعلام‌های رسمی به ایران‌وسایل نقلیه اعلام کردیم که این وسایل نقلیه نمی‌تواند استانداردهای ۸۵ گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد، اما متأسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این وسایل نقلیه در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت تولیدی و خودروساز قرار گرفت و آنها خودرویی که می‌دانستند، نمی‌توانند استانداردهای آن را رعایت کنند فروختند.»

با توجه به عدم انطباق خودروی پژوپارس با استانداردهای ۸۵ گانه مقرر شد که ساخت و ساز این وسایل نقلیه صرفاً تا نیمه اسفندماه امسال صورت گیرد، اما در ادامه به دلیل درخواست‌های متعدد و البته اعتراضات متقاضیان خرید پژوپارس، سازمان ملی استاندارد ایران چندی پیش اعلام کرد که ساخت و ساز این وسایل نقلیه تا پایان سال تداوم خواهد داشت. مجدد هفته گذشته مهدی دین محمدی‌پناه رئیس

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت‌وگو با صداوسیما تاکید کرد که به صورت مشروط ساخت و ساز این وسایل نقلیه در فروردین سال ۱۴۰۳ صورت خواهد پذیرفت. دین محمدی پناه گفته بود که «ساخت و ساز خودروی پژوپارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین‌المللی استاندارد، ادامه خواهد داشت که به احتمال زیاد نتایج آزمون استاندارد فروردین‌ماه ۱۴۰۳ مشخص می‌شود.»

با این حال ۱۲ اسفندماه ایران‌وسایل نقلیه در نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که مجوز شفاف درباره امکان تداوم ساخت و ساز پارس با استانداردهای فعلی باید صادر شود، چراکه پارس استانداردهای ۸۵ گانه را اخذ نمی‌کند.

در واکنش به این نامه ایران‌وسایل نقلیه، دین محمدی پناه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «اگر ایران‌وسایل نقلیه به ما نامه‌ای ارسال کرده است، حتماً پاسخ را خواهد گرفت. مصاحبه‌ام با صدا و سیما در خصوص چگونگی روند ساخت و ساز پژوپارس فصل‌الخطاب بوده است.»

در ادامه این کشمکش‌های عباس علی آبادی وزیر صمت روز پنجشنبه در مورد تحویل پژو پارس به متقاضیان، به صورت قاطع اعلام کرد که «بعضی از خودروها ممکن است که در تطبیق با استانداردها نمره قبولی را کسب نکرده باشند، تلاش می‌کنیم که افرادی که ثبت نام کرده‌اند با اولویت، وسایل نقلیه به آنها تحویل شود.»

بلاتکلیفی متقاضیان

در این بحبوحه نیز ایران‌وسایل نقلیه اقدام به ارسال فراخوانی به متقاضیان پژوپارس مربوط به زمستان امسال کرد که بر اساس آن این افراد می‌توانند با تبدیل وسایل نقلیه، خودروهای سورن Xu7p، ۲۰۷ دستی شیشه و تارا دستی V1 کرده است.

نکته قابل توجه در ماجرای توقف یا تداوم ساخت و ساز پژو پارس آن است که در چنین مساله پیش پا افتاده‌ای نیز هرج و مرج موج می‌زند؛ موضوعی که به سادگی می‌توان برای آن راهکار یافت و با یک هماهنگی جزئی، تکلیف متقاضیان را روشن کرد امروز تبدیل به یک هرج و مرج بزرگ شده است که هر روز هم حاشیه‌ای جدیدی را به بار می‌آورد.

اگرچه هنوز هم ایران‌وسایل نقلیه و سازمان ملی استاندارد باید پاسخ دهند که اگر در تحویل پژو پارس مشکل وجود داشت چرا از همان ابتدا اقدام به عرضه این محصولات در سامانه یکپارچه کرده‌اند؟ اما فعلاً و در حال حاضر باید تکلیف متقاضیان روشن شود.

متقاضیان تقریباً یک سال است منتظر دریافت وسایل نقلیه هستند و هر روز با یک بازی جدید مواجه می‌شوند.


تداوم ساخت و ساز وسایل نقلیه پژوپارس به تأخیر افتاده است و انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه چالش‌هایی را برای ساخت و ساز این وسایل نقلیه به وجود آورده است. تحویل وسایل نقلیه به متقاضیان نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده و ایران‌وسایل نقلیه در برخی موارد نمره قبولی را نداشته است. موجب شد که برخی از خودروها ممکن است تا زمان تطبیق با استانداردها نتوانند به متقاضیان تحویل داده شوند. در این شرایط، متقاضیان برای تغییر وسایل نقلیه به خودروهای دیگری اقدام می‌کنند و همچنین هر روز با مشکلات و تحولات جدید در این زمینه مواجه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *