برنده میدان کسی است که قدرت کنترل مجازی اش بیشتر باشد
0 نظر
در چهارمین جلسه از سلسله نشستهای قرآن پژوهی دیجیتال، حجتالاسلام عبدالکریم بهجتپور به بررسی تحولات علمی حوزه علمیه و نرمافزارها پرداخت. او اشاره کرد که حوزه علمیه به سبب تأسیس و توسعه توسط آیت الله طباطبایی انقلابی در زمینه فقه و اصولی داشته و توانست نقش مهمی در جامعه شیعی ایران ایفا کند. همچنین، به اهمیت تفسیر موضوعی قرآن و افزایش رشتههای تخصصی تفسیر و علوم قرآن پرداخت و تأکید کرد که به جهت افزایش دسترسی و تسهیل مطالعات تطبیقی، استفاده از فضای دیجیتال ضروری است. علاوه بر این، وی به اهمیت سازماندهی در فضای مجازی برای حوزه علمیه و نیاز به استفاده از اطلاعات ناب شیعی برای سازماندهی صحیح در این فضا اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، چهارمین جلسه از سلسله نشستهای قرآن پژوهی دیجیتال با حضور حجتالاسلام عبدالکریم بهجتپور دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشکده حکمت و عقاید معنوی پژوهی پژوهشگاه میراث و اندیشه اسلامی در غرفه نور واقع در بخش پیشرفتهای قرآنی دانش بنیان سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
موضوع جلسه تحولات علمی حوزه علمیه و نرمافزارها بود و بهجت پور در خصوص این موضوع در خصوص تحولات حوزه گفت: حوزه علمیه در سال ۱۳۰۱ به همت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی تأسیس و انشعابی از حوزه علمیه نجف صورت گرفت. در طول این سالها حوزه علمیه حرکت خوبی را در زمینه فقه و اصول شروع کرد و توانست در زمینه فقهی و اصولی گامهای بلندی را بردارد و همچنانی که در نجف اشرف و عراق مراجعی در زمینه فقه و اصول به مرجعیت رسیدند و نقش سازماندهی بر جامعه شیعی را بازی کردند و این نقش به ایران و کشورهای دیگر منطقه در قم رقم خورد.
وی ادامه داد: مرجعیت نسبت به اتفاقهایی که رقم میزند واکنشهایی دارد در این دوره جای بسیاری از علوم اسلامی خالی است.
حجت الاسلام بهجت پور افزود: رقم زننده تحول در گسترش دانشها در حوزه به علامه طباطبایی ختم میشود ایشان وقتی وارد حوزه میشود سه دانش علوم معقول، تفسیر و مطالعات ارزشها جایش را در دروس حوزوی خالی میبینند. علامه طباطبایی ۳۵ سال زحمت کشید و مباحثی مانند قرآن، اندیشه و تفکر و عرفان را به حوزه برگرداند که هزینههای زیادی هم در این زمینه داده است.
عضو پژوهشکده حکمت و عقاید معنوی پژوهی پژوهشگاه میراث و اندیشه اسلامی ادامه داد: شاگردان علامه طباطبایی مرجعیت پیدا کرده و در زمینه تفسیر ورود پیدا کرد و جز شخصیتهای تأثیرگذار حوزوی شدند.
وی با اشاره به اینکه با تلاقی تحول سیاسی ما وارد یک تحول پویا و زنده در حوزه شدیم، اظهار داشت: از سال ۷۰ در حوزه، رشته تخصصی تفسیر در سطح چهار شروع به کار میکند و به رسمیت شناخته میشود.ما در این دوره شاهد تولیدات ارزشمند هستیم که زیرساخت تحول در مطالعات فرهنگی و حوزه بود. جنبه تخصصی مطالعات قرآنی را تقویت میکنند.
حجت الاسلام بهجت پور افزود: شهید صدر در اثری که تفسیر موضوعی داشتند راه جدیدی را به روی جامعه قرآنی گذاشتند. تفسیر موضوعی مبحثی است که نیاز و مسأله ای از جامعه را بگیریم و با استفاده از قرآن حل کنیم. اینها زمینه تولیدات فراوان قرآنی را ایجاد کردند. به دنبال آن رشتههای تفسیر و علوم قرآن افزایش پیدا کرد.پژوهشکدههای قرآنی ایجاد شد و بسیاری از موسسه آموزش عالیها رشتههای قرآنی تأسیس کردند. منابعی که از اهل سنت بود به سمت منابع شیعی سوق داده شده و امروز ذخیره بسیار ارزشمندی از فعالیتهای قرآنی را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: وقتی مقوله مسأله ساخت و ساز نرم افزارهای مطالعات فرهنگی میرسیم بنظر مطالعات حوزهها وقتی نرم افزارها وارد میشوند باید از هم تفکیک کنیم. وقتی نرم افزارها آمد یکی از اتفاقات دقیق نگاشته هاست و سخن غیر مستند از کسی قابل قبول نیست.امروز یکی از فواید کار مستند شدن است کار غیر مستند نقل کردن بسیار منسوخ شده است. امروزه مطلبی نقل شود ولی صفحه و آدرسش پیدا نشود زمانش گذشته است. این مستند نگاری در کلاسهای درس هم اعمال میشوند.
این عضو پژوهشگاه میراث و اندیشه اسلامی افزود: سرعت کار هم بسیار مورد توجه است. کل اثر ادبیها دست پژوهشگر نیست. برای نوشتن الغدیر مرحوم امینی کجاها باید برود؟ امروز با اتصالات به راحتی به همه کتابخانه های جهان و کتابهای مورد نیاز ارتباط برقرار کنیم. این امر باعث شده سطح تخصص در مطالعات فرهنگی ارتقا پیدا کند. فضای دیجیتال زمینه را برای توسعه مرزهای دانش جابجا کرد و نوشتههای ما را از سمت سطح به سمت نوشتههای تخصصی برد و سطح درگیری دانشمندان مطالعات فرهنگی را بالا برد.
حجت الاسلام بهجت پور تصریح کرد: مطالعات و تحقیقاتی که به شکل دیجیتال انجام میشود از مطالعات تطبیقی دانشها و مطالعات فرهنگی و اسلامی را تسهیل کرده است. سالها اهل سنت مینوشتند و از آثار ما خبر نداشتند. این ارتباط به نحو شایسته برقرار نشد و یکی از پیامدهای فضای نرم افزاری در حوزه مطالعات فرهنگی تسهیل مطالعات تطبیقی است. حکیم به کسی نمیگویند که در یک رشته تخصص داشته باشد بلکه فردی است که با شبکه کردن دانشهای مختلف حکم میکند.نرم افزارها پیامد بعدی شأن این است که زمینه را برای حکیم کردن دانشها فراهم میکند.
عضو پژوهشگاه میراث و اندیشه اسلامی گفت: امروز بحثی تحت سایبرنتیک حکومت بر اساس فضای دیجیتال تلاش میکنند جهان را بر اساس فضای مجازی سازماندهی میکنند.
وی افزود: علم حکومت جهانی به وسیله فضای دیجیتال است. اطلاعات حساب شده دهیم و سازماندهی اذهان کنیم و این اتفاق هرچه سریعتر باید صورت بگیرد و برنده میدان کسی است که قدرت کنترل مجازی اش بیشتر باشد. اگر حوزه علمیه میخواهد قبل از آنکه در سازماندهی در فضای مجازی سبقت بگیرد حتماً باید اطلاعات ناب شیعی را بدست بگیرد. تصورم این است که اگر میخواهیم مهد ظهور بقیه الله باشیم باید در سازماندهی فضای مجازی عملکرد درستی داشته باشیم.
جلسه نشستهای قرآن پژوهی دیجیتال با حضور حجتالاسلام عبدالکریم بهجتپور برگزار شد. تحولات علمی حوزه علمیه و نرمافزارها مورد بررسی قرار گرفت. حوزه علمیه در سال ۱۳۰۱ تاسیس شد و در زمینه فقه و اصول پیشرفت کرد. علامه طباطبایی مباحثی مانند قرآن، اندیشه و تفکر و عرفان را به حوزه برگرداند. تفسیر موضوعی تحولات قرآنی را تحریک کرد. استفاده از فضای دیجیتال در مطالعات فرهنگی بهترین نتایج را ایجاد کرده است. حکومت جهانی امروز بر اساس فضای دیجیتال سازماندهی میشود و هر کس کنترل مجازیت بیشتری داشته باشد برنده است. نیاز به سازماندهی صحیح در فضای مجازی اهمیت دارد.