تولیدی غذایی وابسته به بخش عمده است

بخش عمده صنایع غذایی وابسته است


در این متن، علیرضا پیمان پاک، قائم مقام بازرگانی و تنظیم بازار وزارت جهاد زراعت در برنامه سیما درباره ضرورت حفظ حداقل معیشت مردم و تأمین کالاهای اساسی صحبت کرده است. او با اشاره به محصولاتی مانند روغن، گوشت، گندم و آرد، بیان کرده است که این‌ها بخش عمده‌ای از سبد معیشتی مردم هستند و حکومت باید قدرت خرید مردم را در شرایطی تعریف کند که برای آنها دغدغه‌ای درباره حداقل معیشت وجود نداشته باشد. او نیز افزوده است که در بخش ساخت و ساز دام و طیور، ایران وابسته به بازرگانی بین‌الملل است و برای تأمین نهاده‌های دامی به ارز و بازرگانی بین‌الملل نیاز دارد. پیمان پاک همچنین به نوسانات قیمت ارز و تأثیر آن بر قیمت نهاده‌های دامی اشاره کرده و به ضرورت استحکام بخشیدن به زیرساخت‌ها و تثبیت قیمت نهاده‌ها در دوران محدودیت‌های بین‌المللی و نوسانات ارز اشاره کرده است.

به گزارش دیجیاتور، علیرضا پیمان پاک، قائم مقام بازرگانی و تنظیم بازار وزارت جهاد زراعت در برنامه سیما گفت: ما در قالب زنجیره تأمین، ساخت و ساز، توزیع و به عبارتی مصرف حوزه محصولات و کالاهای اساسی چه نهاده‌های دامی باشد و چه کالاهایی که مستقیم توسط مردم مصرف می‌شود به گونه‌ای تعریف شود که نگرانی در بازار به وجود نیاید.

وی افزود: روغن، گوشت، گندم، آرد و… جز کالای اصلی سبد معیشتی مردم است بنابراین یک حداقلی است که حکومت‌ها باید این را حفظ کنند و قدرت خرید مردم را در شرایطی تعریف کنند که مردم دغدغه‌ای بابت حداقل معیشت نداشته باشند. با روش‌های مختلفی می‌توان به آن تحقق بخشید. مدل‌های مختلفی وجود دارد برای اینکه ما این را ثبت و حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در ایران بخش عمده تولیدی غذایی وابسته است. جدا از روابط حکومتی‌های غلط، در حوزه ساخت و ساز دام و طیور برای تأمین نهاده‌های دامی وابسته به ارز و بازرگانی بین‌الملل هستیم.

پیمان پاک تصریح کرد: سالانه ۱۵ میلیارد دلار خوش‌بینانه وقتی صرفه‌جویی ارزی انجام و قیمت‌ها کنترل می‌شود ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار برای بازرگانی بین‌الملل کالای اساسی هزینه می‌شود. در بخش تأمین مرغ، گوشت و تخم مرغ و گوشت قرمز تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت ساخت و ساز وابسته به نهاده‌هایی است که عموم آنها وارداتی است. این بازرگانی بین‌الملل بر مبنای ارز اتفاق می‌افتد یعنی ما ارز داشته باشیم. کشوری که درگیر محدودیت‌های بین‌المللی است درگیر نوسانات مختلف است قیمت ارز نوسان زیادی دارد. ارز ۵۰ هزار تومان می‌شود به ۶۰ هزار تومان می‌رسد و دوباره به کانال ۴۰ برمی‌گردد. قیمت نهاده‌های دامی باید یک ثباتی داشته باشد تا بتوانیم آن سبد و سفره اصلی مردم را تثبیت کنیم.

قائم مقام حوزه بازرگانی وزیر جهاد زراعت در ادامه سخنان خود گفت: یارانه را در اختیار تولیدکننده قرار دهیم یا روی ارز قیمت را تثبیت کنیم یا در اختیار مصرف کننده گذاشته شود هر کدام مسائل خاص خودش را دارد.

وی گفت: زیرساخت‌ها باید درست شود و بعد انتظار رفع چالش‌ها را داشته باشیم.

پیمان پاک یادآور شد: سال گذشته فاصله بین ارز آزاد و ارز ترجیحی زیاد شد که ناچار ارز ترجیحی حذف شد. در شرایط فعلی ارز ترجیحی و یارانه فعلاً باید روی نهاده‌ها داده شود که تولیدی و ساخت و ساز دچار مشکل نشود.


متن فوق حاکی از اهمیت حفظ حداقل معیشت و تعیین قدرت خرید مردم در شرایط تامین، ساخت و ساز و توزیع کالاهای اساسی است. استفاده از مدل‌های مختلف، اختصاص یارانه به تولیدکنندگان و تثبیت قیمت با استفاده از ارز ترجیحی و نهاده‌های زراعت، بهبود زیرساخت‌ها و رفع چالش‌ها در این زمینه، برخی از راهکارهای مطرح شده برای ایجاد ثبات در بازار و بهبود وضعیت ساخت و ساز و توزیع کالاهای اساسی مورد اشاره در متن قرار دارد. در نتیجه، لزوم توجه به این موضوعات و برخورداری از ثبات در قیمت نهاده‌های دامی و زراعت برای حفظ سبد معیشتی و ارتقاء سطح معیشت مردم بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *