ایران: چهارمین تولیدکننده کیوی جهان

ایران چهارمین تولید کننده کیوی در جهان است


سه نوع رقم جدید کیوی با گوشت زرد و طعم متفاوت با اسامی طلوع، گیلدا و زرین در ایران ساخت و ساز و به ثبت رسیده است. این ارقام جدید با در نظر گرفتن نوع ذائقه مصرف کننده‌ها معرفی شده و در قالب یک برنامه تحقیقاتی جامع و هدفمند صورت گرفته است. ساخت و ساز کیوی در ایران به میزان قابل توجهی است و همچنین فروش خارجی این محصول نیز انجام می‌شود. رعایت استانداردها و اجرای عملیات خوب زراعت در توسعه فروش خارجی و بهبود کمی و کیفی محصول تأثیرگذار است. در برنامه‌های اصلاحی کیوی، عواملی مانند زمان برداشت و زودرسی، طعم، رنگ، عملکرد و رایحه مطلوب، میزان ویتامین C، ماندگاری و تحمل تنش‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

به گزارش دیجیاتور، سه نوع رقم جدید کیوی با گوشت زرد (طلایی) و طعم متفاوت با اسامی طلوع (Sunrise)، گیلدا (Gilda) و زرین (Zarin) در کشور ساخت و ساز و به ثبت رسید.

بنابراین گزارش، معرفی این ارقام، در قالب یک برنامه تحقیقاتی جامع و هدفمند ۸ ساله با سه رقم جدید صورت گرفته که در نود و نهمین جلسه کمیته معرفی انواع این میوه، در مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور ثبت شد.

این ارقام جدید بر اساس استانداردها و با در نظر گرفتن نوع ذائقه مصرف کننده‌های داخلی و بین‌المللی معرفی شد و مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد زراعت در این خصوص گفت: سطح زیر کشت کیوی در کشور ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار و ساخت و ساز آن ۴۳۶ هزار تن است.

زهرا جلیلی‌مقدم با بیان این که ایران چهارمین ساخت و ساز کننده کیوی در جهان است، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲۰۱ هزار تن کیوی به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

وی رعایت استانداردهای بین‌المللی و کشورهای هدف در توسعه فروش خارجی و اجرای عملیات خوب زراعت GAP در بهبود کمی و کیفی محصول را اثرگذار دانست.

جلیلی‌مقدم گفت: در میوه کیوی، زمان برداشت و زودرسی، شاخص طعم، رنگ گوشت، عملکرد، رایحه مطلوب با ظاهری بازارپسند حائز اهمیت است ضمن آن که میزان ویتامین C و ماندگاری میوه و تحمل انواع تنش‌ها از دیگر صفات مهم کیوی در برنامه‌های اصلاحی است.


سه نوع رقم جدید کیوی با گوشت زرد و طعم متفاوت به ثبت رسید.
ارقام جدید براساس استانداردها و ذائقه مصرف کننده‌ها معرفی شد و سطح زیر کشت کیوی در کشور بالاست. ایران چهارمین ساخت و ساز کننده کیوی در جهان است و فروش خارجی آن نیز به میزان قابل توجهی صورت می‌گیرد. رعایت استانداردهای بین‌المللی و اجرای عملیات خوب زراعت در توسعه فروش خارجی و بهبود کیفیت محصول تأثیرگذار است. در اصلاحات مربوط به کیوی، عواملی مانند زمان برداشت و زودرسی، طعم، رنگ گوشت، عملکرد، رایحه مطلوب، ظاهر بازارپسند، میزان ویتامین C و ماندگاری میوه و تحمل تنش‌ها مدنظر قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *