مرکز جامع خدمات ریزتراشه به ایران تعلق می‌گیرد

ایران صاحب مرکز جامع خدمات ریزتراشه می شود


محمدحسین محمدی لاریجانی، در گفتگو با یک خبرنگار، درباره راه اندازی مرکز جامع خدمات ریزتراشه ایران و ارائه خدمات ویفرهای چندمنظوره برای نمونه سازی تراشه صحبت کرد. او اظهار داشت که اهداف این فراخوان، استفاده از ظرفیت نمونه سازی خارج از کشور توسط جامعه طراحان تراشه است و در این راستا مذاکراتی با کشورهای مختلف و واسطه های خارجی انجام شده است. در ادامه، او به مشکلاتی که جامعه طراحان و شرکت های بهره بردار در زمینه ساخت نمونه سازی تراشه داشتند و پیشرفت هایی که در این زمینه به دست آمده است، اشاره کرد. لاریجانی همچنین به اهداف مجموعه حاکمیتی در این حوزه، همکاری با شرکت ها و ارائه زمان بندی استفاده از خدمات مرکز جامع را بیان کرد. او توضیح داد که برای داشتن بیزینس پلن های مالی در حوزه میکروالکترونیک، اولویت به طرح های ارائه شده از سمت شرکت ها داده شده است. او همچنین به اهمیت تکمیل اکوسیستم این زمینه و کامل کردن زنجیره از طراحی تا ساخت و ساز و مصرف نیز اشاره کرد. در نهایت، وی درباره وظایف و نقش مرکز جامع خدمات ریزتراشه و هزینه نمونه سازی صحبت کرد.

محمدحسین محمدی لاریجانی در گفتگو با خبرنگار دیجیاتور، با اشاره به راه‌اندازی مرکز جامع خدمات ریزتراشه ایران، به منظور ارائه خدمات ویفرهای چندمنظوره (MPW) برای نمونه‌سازی تراشه و فراخوانی که اخیرا در همین رابطه اعلام شد، اظهار کرد: ما در این فراخوان به دنبال این هستیم که جامعه طراحان تراشه در کشور بتوانند از ظرفیت نمونه سازی خارج از کشور استفاده کنند و در همین راستا مذاکراتی را با کشورهای مختلف و با واسطه های خارجی انجام داده ایم.

مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک افزود: ما نگرانی جامعه طراحان تراشه را نسبت به اینکه آیا سال آینده فرایند ساخت نمونه سازی دارند یا خیر را برطرف کردیم و آن ها می توانند برای سال آینده برنامه ریزی کنند که بر روی چه تکنولوژی کار کنند و از آن سو شرکت های بهره بردار این نگرانی را دیگر ندارند که آیا می‌توانند نمونه طراحی شده را بسازند یا خیر؟

لاریجانی ادامه داد: ما به عنوان مجموعه حاکمیتی مذاکراتی انجام داده و قراردادهایی را نیز منعقد کردیم و زمان بندی استفاده از سرویس خدمات در اختیار طراحان ایرانی قرار دادیم تا بتوانند نمونه سازی خود را از طرح ها و ایده های خود انجام دهند.

وی بیان کرد: برای اینکه افراد یک بیزینس پلن با نگاه به دانش مالی میکروالکترونیک داشته باشند و همچنین طرح ها از پختگی لازم برخوردار باشند، اولویت را طرح هایی قرار دادیم که شرکت ها به ما معرفی می کنند. هدف این است که اکوسیستم ما از طراحی های دانشگاهی خارج و خودش را به دانش مالی میکروالکترونیک نزدیک کند و افراد خود را به عنوان ساخت و ساز کننده ببینید و اینطور نباشد که فرد در دوره دانشجویی صرفا یک طراحی ارایه دهد. در حال حاضر یک گام جلوتر آمده ایم و اولویت را طرح هایی قرار دادیم که جنبه مالی دارند و یا نیاز بهره بردار را برطرف می کنند.

مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک با بیان اینکه این فراخوان را به فراخوان های دیگر که از سمت بهره برداران اعلام می شود، متصل می‌کنیم، گفت: در این شرایط طراحان از ظرفیت نیاز بهره برداران استفاده خواهند کرد و طراحی را به سمت نیازها می نام تجاری و سعی می‌کنیم این اکوسیستم را کامل کنیم؛ یعنی زنجیره ی از طراحی تا ساخت و ساز و از ساخت و ساز تا مصرف بهره بردار و بازار را کامل می کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این زنجیره یک حلقه مفقوده داریم و این حلقه مفقوده، ساخت نمونه تراشه و ساخت و ساز انبوه است و در همین راستا بنا داریم مرکز جامع خدمات طراحی تراشه را راه اندازی کنیم؛ کار این مرکز جامع در وهله اول برقراری ارتباط با کارخانه های خارجی است و ارزیابی عملکرد و تایید اصالت تراشه و ارائه گواهی معتبر تاییدیه از دیگر وظایف این مرکز به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه این مرکز اصالت سنجی می‌کند که طراحی یک تراشه واقعا بومی انجام شده و یا از خارج کشور خریداری شده است، گفت: بحث مشخصه یابی تراشه و خدمات باندینگ و بسته بندی در این مرکز جامع تراشه انجام می شود. در نهایت این مرکز نقش هاب بین طراح و ساخت و ساز کننده تراشه است و هزینه نمونه سازی را از دوش طراحان بر می دارد.


با راه‌اندازی مرکز جامع خدمات ریزتراشه ایران، امکان ارائه خدمات ویفرهای چندمنظوره برای نمونه‌سازی تراشه فراهم شده است. جامعه طراحان تراشه می‌توانند از ظرفیت نمونه سازی خارجی استفاده کنند و مذاکراتی را با کشورهای مختلف و با واسطه‌های خارجی انجام داده‌اند. نگرانی جامعه طراحان تراشه نسبت به فرایند ساخت نمونه سازی برطرف شده است و آن‌ها می‌توانند برای سال آینده برنامه ریزی کنند. حکومت ایران گفتگوهای دیپلماتیک و قراردادهایی را منعقد کرده و زمان بندی استفاده از سرویس خدمات را برای طراحان ایرانی قرار داده‌اند. هدف از این فراخوان، نزدیک کردن اکوسیستم طراحی های دانشگاهی به دانش مالی میکروالکترونیک و افراد را به عنوان تولیدکننده ببینید. در این شرایط، طراحان می‌توانند از نیازها برای طراحی ها پیروی کنند و این اکوسیستم را کامل کنیم، زنجیره ی از طراحی تا ساخت و ساز و مصرف را کامل می کنیم. در این زنجیره، ساخت نمونه تراشه و ساخت و ساز انبوه حلقه مفقودی است و این مرکز جامع خدمات طراحی تراشه این حلقه مفقوده را برطرف می‌کند و عملکرد و اصالت تراشه را ارزیابی می‌کند و هزینه نمونه سازی را از دوش طراحان بر می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *