چگونه پخش آنلاین اثر سینماییهای کوتاه به تولیدی هنر هفتم کمک میکند؟/ ظهور پدیده جدید
0 نظر
مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، درباره وضعیت سینمای کوتاه در کشور صحبت کرده است. وی اعلام کرده که در کشور ما اثر سینماییه
به گزارش دیجیاتور، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره اکران آنلاین اثر سینماییهای کوتاه که با «وضعیت اورژانسی» ساخته مریم اسمی خانی شروع شده است، گفت: به شخصه از هر آنچه که منجر به توسعه عرضه اثر سینمایی کوتاه شود استقبال میکنم، چراکه ما با مساله دیدهنشدن اثر سینماییهای کوتاه در کشورمان مواجه هستیم. درباره وضعیت سینمای کوتاه جهان در این مورد اطلاع چندانی ندارم و فکر میکنم در همه جای دنیا هم عموم مردم مخاطب اثر سینمایی کوتاه نباشند اما در کشور خودمان باید بگویم که اثر سینماییهای کوتاه حتی از سوی قشر منتقد هنر هفتم و نخبگان جامعه هم دیده نمیشوند و این موضوع قطعاً نیازمند بررسی و تامل است.
سهم عمده سینمای کوتاه ایران در جهان
وی بیان کرد: در بررسیهایی که داشتیم متوجه شدیم یکی از کشورهایی که سهم عمدهای در ارسال آثار به جشنوارههای اثر سینمایی کوتاه دنیا دارد، ایران است. هر سال بیش از ۲ هزار اثر سینمایی کوتاه در کشور ما ساخته میشود که عدد بسیار مهم و قابل تاملی است، اما بسترهای دیدهشدن این محصولات سینمایی در کشور ما بسیار محدود است. یکی از روابط حکومتیها و اهداف ما در انجمن توسعهدادن این بسترها است و اقداماتی چون ساخت و ساز یک برنامه تلویزیونی اختصاصی برای اثر سینمایی کوتاه و با نام «هنر هفتم جوان» در شبکه مستند، تلاش برای افزایش سهم اثر سینمایی کوتاه در اکرانهای «آثار خلاقانه و تجربه» و راهاندازی پاتوقهای اثر سینمایی کوتاه انجمن صورت گرفته است تا جایی که امروز در ۵۶ دفتر به صورت منظم این پاتوقها برگزار و اثر سینماییهای کوتاه منتخب به سراسر نقاط ایران ارسال میشود.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان افزود: در ادامه همین مسیر، سعی کردیم با بستر نرمافزاریها تعامل گستردهتری داشته باشیم و به تازگی تعاملات ما با اثر سینمایینت به اکران آنلاین اثر سینماییهای کوتاه منجر شده که آن را اتفاق مبارکی میدانم و حتی اگر آورده مالی برای سینمای کوتاه نداشته باشد، به شان و شخصیت اثر سینمایی کوتاه کمک میکند.
وی یادآور شد: بررسی این موضوع که آیا اکران اثر سینمایی کوتاه میتواند آورده مالی برای تولیدکنندگان آثار و به طور کل برای سینمای کوتاه داشته باشد نیاز به زمان دارد. به نوبه خودم در این مرحله نگاه مثبتی به این اتفاق دارم و بابت این همکاری از بستر نرمافزاری اثر سینمایینت ممنون هستم اما یقیناً الزامات مالی سرنوشت این همکاریها را مشخص میکند چراکه ابعاد مالی برای بستر نرمافزاریها اهمیت دارد.
اثر سینمایی کوتاه برای مخاطبان بستر نرمافزاریها پدیده جدیدی است
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره انتخاب اثر سینماییهای کوتاه مناسب برای اکران آنلاین گفت: فیلمی که برای اکران آنلاین انتخاب شده، یکی از آثار مهم سالهای اخیر اثر سینمایی کوتاه ما است و به نظرم اگر کسی برای دیدن آن هزینهای هم پرداخت کند، پشیمان نخواهد شد. به نظر من اثر سینمایی کوتاه برای مخاطبان بستر نرمافزاریها پدیده جدیدی است و بسیاری از مخاطبان احتمالاً تا امروز اصلاً اثر سینمایی کوتاه ندیدهاند و خالیبودن ذهن مخاطب از مدیوم اثر سینمایی کوتاه میتواند یک حسن باشد. به عنوان مثال نمایشهای صحنه نمایش را در نظر بگیرید که ممکن است برخی افراد هیچوقت هیچ نمایشی را ندیده باشند اما ممکن است ذهنیتی درباره صحنه نمایش داشته باشند و آن را مناسب مخاطب خاص بدانند و به همین دلیل هر چند که تا به حال به دیدن یک اجرای صحنه نمایش نرفتهاند، چندان رغبتی هم برای دیدن آن نداشته باشند. بنابراین ذهنیت نداشتن مخاطبان عام نسبت به سینمای کوتاه میتواند یک حسن به حساب بیاید و فکر میکنم اگر یک اثر سینمایی کوتاه در مدت زمانی اندک بتواند برای مخاطبش تعلیق یا معما با یک پایانبندی مناسب و غافلگیرانه داشته باشد، دیدنش میتواند تجربهای دلپذیر به حساب بیاید و اثر سینمایی «وضعیت اورژانسی» این ویژگیها را دارد و میتواند احساسات مخاطب خود را هم درگیر کند.
وی توضیح داد: امسال در جشنواره اثر سینمایی کوتاه تهران یکی از مسؤولان به جشنواره آمد و برای اولین بار دیدن اثر سینمایی کوتاه را تجربه کرد و این تجربه برایش بسیار جذاب بود و در گفتوگویی که با هم داشتیم معتقد بود که دیدن چند اثر سینمایی کوتاه در یک سانس با تجربه چند احساس متفاوت همراه است که به خودی خود اتفاقی جالب توجه است. به نظر من بسیاری از مخاطبان نمیدانند که اثر سینمایی کوتاه عالم متنوع و متکثری دارد و امروز داستانگویی در این هنر هفتم توسعه یافته است و به همین دلیل انتخاب «وضعیت اورژانسی» برای شروع اکران آنلاین اثر سینمایی کوتاه انتخاب بسیار درستی بوده است.
آمادگی انجمن سینمای جوان برای اکران اثر سینماییهای کوتاه
آذرپندار تاکید کرد: این آمادگی را داریم که اثر سینماییهای کوتاه بیشتری را به صورت آنلاین در بستر نرمافزاریها اکران کنیم. در کنار توسعه اکران آنلاین اثر سینماییهای کوتاه، اکران این آثار در سینمای «آثار خلاقانه و تجربه» نیز برای ما مسالهای جدی است که بستههای اثر سینمایی کوتاه اکران شده در «آثار خلاقانه و تجربه» میتوانند پس از پایان نمایش در سینماها در بستر نرمافزاریها اکران شوند. مثلاً چندی پیش بستهای شامل پنج اثر سینمایی کوتاه برای گروه «آثار خلاقانه و تجربه» آماده کرده بودیم که شامل اثر سینماییهای کوتاه ترسناک بود که همان بسته حالا میتواند به صورت آنلاین اکران شود و فکر میکنم برای بسیاری از مخاطبان دیدن چند اثر سینمایی ترسناک در مدت زمانی حدود یک ساعت و نیم میتواند جذاب باشد.
مدیرعامل انجمن سینمای جوان در پایان گفت: نکته دیگر این است که بسیاری از ژانرهای سینمایی در سینمای بلند ما وجود ندارد و مردم ما تصویری بومی و ایرانی از بسیاری از ژانرهای رایج سینمای دنیا در ذهنشان وجود ندارد اما این تنوع ژانر در سینمای کوتاه ایران وجود دارد. مخاطب در سینمای کوتاه میتواند مثلاً فضای فانتزی را که در سینمای بلند ایران بسیار نحیف است در چندین اثر سینمایی خوب تجربه کند و از این چند اثر سینمایی میتوان یک بسته نمایشی مخصوص سینمای فانتزی تهیه کرد. ما سعی داریم روی جنبههایی از سینمای کوتاه تاکید کنیم که فعلاً سینمای بلند ما از آن بیبهره است و در تعامل با بستر نرمافزاری اثر سینمایینت که آغازگر این حرکت بوده پیشنهادمان این است که به سمت این جنس از اثر سینماییها برویم تا مخاطب بداند سینمای ایران هم اثر سینمایی علمی-تخیلی دارد که اتفاقاً جذاب و دیدنی است. در قدمهای بعدی ما باید به رفتارشناسی و ذایقه مخاطب توجه داشته باشیم اما خوشبختانه سبد تولیدات انجمن و به طور کل سبد تولیدات اثر سینمایی کوتاه در ایران به طور کل سبدی متنوع است و میتواند سلایق مختلف را پوشش دهد.
همانطور که مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره اکران