منحصربهفردی در ساخت و ساز و بازرگانی بینالملل کودهای اولیه
0 نظر
سید منصور هاشمی، رییس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده، در نشست خبری به مناسبت نمایشگاه تخصصی نهادههای زراعت اعلام کرد که فروش خارجی انواع میوه و صیفیجات ایران در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۴۰۰ میلیون دلار بوده است و ایران در برخی از این محصولات در جهان رتبههای نخست را دارا است. او همچنین افزود که طبق آمار فائو، ایران در فروش خارجی انجیر رتبه نخست را داراست و در فروش خارجی پسته و خرما رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در ادامه، کیانوش کلهر عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سموم، به اهمیت کودهای پایه در تأمین نهادههای زراعت اشاره کرد و بیان کرد که این کودها تنها یک چهارم بازار را تأمین میکنند. او از انحصار تنوع نهادههای زراعت هم مطرح شد و بیان کرد که بیش از ۷۰ درصد ساخت و ساز و بازرگانی بینالملل کودهای پایه توسط شرکتهای دولتی و خدماتی انجام میشود.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، سیدمنصور هاشمی، رییس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده در نشست خبری به مناسبت به مناسبت دهمین نمایشگاه تخصصی نهادههای زراعت گفت: حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار فروش خارجی انواع میوه و صیفیجات داشتیم که در برخی از این اقلام در جهان دارای رتبههای نخست هستیم.
وی افزود: بنا بر آمار گزارش شده از سوی فائو در سال ۲۰۲۲ میلادی، ایران در فروش خارجی انجیر رتبه نخست را با فروش خارجی ۱۲ هزار تن در جهان داراست. در فروش خارجی پسته و خرما رتبه دوم با فروش خارجی به ترتیب ۴۵ و ۲۶۹ هزار تن، هندوانه جایگاه سوم با فروش خارجی ۳۷۵ تن، بادمجان جایگاه چهارم با فروش خارجی ۳۷ هزار تن، کشمش و کیوی رتبه ششم با فروش خارجی به ترتیب ۶۳ و ۷۳ هزار تن، کلم رتبه هفتم با فروش خارجی ۹۴ هزار تن، هویج و فلفل به ترتیب با فروش خارجی ۱۰۱ و ۷۱ هزار تن رتبه نهم و کدو با فروش خارجی ۳۶ هزار تن رتبه دهم را دارا هستیم.
وی گفت: این آمار در شرایط تحریمی است و محدودیتهایی است که کشور در امر صدور محصولات خود دارد.
انحصار در کودهای پایه
در ادامه کیانوش کلهر از اعضای هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سموم به سخن پرداخت و گفت: بازرگانی بینالملل سم و کود در تأمین نهادههای زراعت سهم ناچیزی دارد. در این خصوص کمتر از یکچهارم بازار است.
وی اظهار کرد: با اتخاذ روابط حکومتیهایی باید از انحصار تنوع نهادهای زراعت جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه امکان بازرگانی بینالملل بسیاری از آفت کشها وجود ندارد، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد ساخت و ساز و بازرگانی بینالملل کودهای پایه از سوی شرکتهای دولتی و خدماتی و زیرمجموعههای آنها در حال انجام است.
با توجه به متن ارائه شده، نتیجهگیری میشود که:
– فروش خارجی ایران از انواع میوه و صیفیجات به میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رکوردی را ثبت کرده است.
– در زمینه فروش خارجی انجیر، ایران با فروش خارجی ۱۲ هزار تن، رتبه نخست جهان را دارا میباشد.
– فروش خارجی پسته و خرما به ترتیب با فروش خارجی ۴۵ و ۲۶۹ هزار تن، در رتبه دوم قرار دارند.
– سایر محصولات مانند هندوانه، بادمجان، کشمش، کیوی، کلم، هویج، فلفل و کدو نیز در فروش خارجی جهانی جایگاه مناسبی دارند.
– با این وجود، محدودیتهای بینالمللی و محدودیتهایی در فروش خارجی کشور برای صادرکنندگان وجود دارد.
– در زمینه بازرگانی بینالملل سم و کود نیز، ایران هنوز به تأمین نهادههای زراعت نیازمندیم.
– بیش از ۷۰ درصد ساخت و ساز و بازرگانی بینالملل کودهای پایه به وسیله شرکتهای دولتی و خدماتی و زیرمجموعههای آنها انجام میشود.