اختصاص گواهی حرفه‌ای به اینکوباتور‌ها

اعطای گواهی صلاحیت حرفه‌ای به شتاب‌دهنده‌ها


در دومین روز از نشست گردهمایی اینکوباتور‌های برتر ایران، دکتر محمدجواد صدری مهر در مورد شتابدهی و صدور گواهی صلاحیت برای شتابدهنده‌ها توضیحاتی ارائه داد. او بیان کرد که گواهی صلاحیت نشان می‌دهد که یک شتابدهنده استانداردهای لازم را پاس کرده است یا خیر. او همچنین توجه کرد به وجود مجموعه‌های اینکوباتور‌ای که با عنوان اینکوباتور تشکیل شده‌اند، اما واقعیتی در عمل ندارند و صرفاً با جملات انگیزشی فعالیت می‌کنند. گفته شد که صدور گواهی صلاحیت موجب اعتماد سازی می‌شود و برای حمایت از مجموعه‌های دانش بنیان از مدل آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. به این ترتیب، اینکوباتور‌های برتر کشور طبق استانداردهای شاخص از سوی مرکز شتابدهی پارک پردیس ارزیابی می‌شوند و شتابدهنده‌های دارای گواهی صلاحیت به آن‌ها اشاره می‌شود که نسبت به سایر اینکوباتور‌ها امتیاز بالاتری دارند. تلاش می‌شود تا اینکوباتور‌هایی که گواهی صلاحیت دریافت می‌کنند و فعالیت خود را توسعه داده‌اند، حمایت‌های ۱۵ برابری نسبت به حمایت‌های قبلی دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، دکتر محمدجواد صدری مهر در دومین روز از نشست گردهمایی اینکوباتور‌های برتر ایران که در معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد، فرایند شتابدهی با اشاره صدور گواهی صلاحیت برای شتابدهنده‌ها درباره آن توضیح داد و گفت: گواهی صلاحیت، یک گواهی برای اعتباربخشی مجموعه‌های شتابدهنده ها است و از این طریق اعلام می‌کنیم که یک شتابدهنده استانداردهای لازم را پاس کرده است یا خیر.

صدری مهر تأکید کرد: امروز شاهد هستیم، مجموعه‌هایی با عنوان اینکوباتور تشکیل شدند و بعضاً منتورهایی را به کار گرفته‌اند که یک کار تجاری در بازار انجام نداده‌اند و صرفاً با یکسری جملات انگیزشی کارهایی انجام داده‌اند.

دستیار معاون علمی مقام عالی رتبه در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و پیشرفت با بیان اینکه صدور گواهی صلاحیت منجر به اعتماد سازی می‌شود، گفت: ما کشوری با منابع مالی و ارزی فراوان نیستیم و محدودیت‌های جدی داریم و نمی‌توان برای حمایت از مجموعه‌های دانش بنیان آبیاری غرقابی داشته باشیم؛ مدل ما برای حمایت از دانش بنیان‌ها آبیاری قطره‌ای است تا این مجموعه‌ها بتوانند به محصول برسند.

وی با بیان اینکه با این رویکرد، طرح اعطای گواهی صلاحیت را تعریف کردیم تا بتوانیم حمایت‌های کافی داشته باشیم، ادامه داد: اینکوباتور‌های برتر کشور طبق استانداردهای شاخص از سوی مرکز شتابدهی پارک پردیس مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

این مقام مسؤول معاونت علمی، اینکوباتور‌های دارای گواهی صلاحیت را شتابدهنده هایی عنوان کرد که نسبت به سایر اینکوباتور‌ها دارای امتیاز بالاتری هستند.

دستیار معاون علمی مقام عالی رتبه در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و پیشرفت درباره تفاوت حمایت‌های معاونت از شتابدهنده ها در دوره قبلی با دوره فعلی توضیح داد و گفت: قبلاً کاری که در حوزه شتابدهنده ها انجام می‌شد، حمایت‌های متعارف بود و هر شرکتی که فرایند شتابدهی را طی می‌کرد حمایت چند ده میلیون تومانی دریافت می‌کرد ولی در دوره جدید تلاش بر این است که اینکوباتور‌هایی که گواهی صلاحیت دریافت می‌کنند و فعالیت خود را توسعه داده‌اند، حمایت‌های ۱۵ برابری نسبت به حمایت‌های قبلی دریافت کنند.


مجموعه‌های اینکوباتور در ایران تأسیس شده‌اند و برخی از آن‌ها منتورها را به کار گرفته‌اند که کار تجاری برنداشته‌اند و صرفا با جملات انگیزشی کارها را انجام داده‌اند. صدور گواهی صلاحیت باعث افزایش اعتماد به مجموعه‌های اینکوباتور می‌شود. به دلیل محدودیت منابع مالی و ارزی، نمی‌توان برای حمایت از مجموعه‌های دانش بنیان آبیاری غرقابی داشت؛ بنابراین حمایت‌ها به صورت قطره‌ای صورت می‌گیرد. اینکوباتور‌های برتر کشور براساس استانداردهای شاخص ارزیابی شده‌اند و دارای گواهی صلاحیت هستند. حمایت‌های معاونت از اینکوباتور‌ها در دوره فعلی به طرز متفاوتی در مقایسه با دوره قبلی صورت می‌گیرد و حمایت‌های ۱۵ برابری دریافت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *