بررسی خودروهای روز بازار در خودروبان؛ از لاماری ایما تا هونگچی H۵

از لاماری ایما تا هونگچی H۵؛ بررسی خودروهای روز بازار در خودروبان

0 نظر


روزافزونی در پیشرفت خودروسازان چینی باعث شده است که محصولات آن‌ها به بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی وارد شود و مورد استقبال مصرف‌کنندگان غربی قرار گیرد. در حالی که مصرف‌کنندگان ایرانی از این پیشرفت شگفت‌زده نشدند، زیرا از نسل به نسل شاهد پیشرفت محصولات خودروسازی چینی بوده‌اند. محصولاتی مانند لاماری ایما و هونگچی H۵ از جمله خودروهای مدرن چینی هستند که در بازار ایران مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به گزارش بازرگانی دیجیاتور، پیشرفت روزافزون خودروسازان چینی سبب شده است تا محصولات آن‌ها به بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی راه یابد و موجب شگفت‌زدگی مصرف‌کنندگان غربی شود. با این حال مصرف‌کنندگان ایرانی از چنین موضوعی شگفت‌زده نشدند، چرا که نسل به نسل شاهد پیشرفت محصولات خودروسازی چین بودند تا امروزه به خودروهایی همچون لاماری ایما و هونگچی H۵ برسیم.

نخستین خودروهای چینی طی دهه ۱۳۸۰ خورشیدی به بازار ایران رسیدند. از آن زمان تاکنون، هر سال بر تنوع خودروهای چینی موجود در بازار افزوده شده است و برندهای متفاوتی از تولیدی وسایل نقلیه این کشور به ایران آمدند. طراحی این خودروها نسل به نسل تغییر کرد و اکنون شاهد خودروهای چینی کاملاً مدرنی هستیم که در مقایسه با یک یا دو دهه پیش، به معنای واقعی متفاوت محسوب می‌شود. در این نوشتار نگاهی به این موضوع خواهیم داشت و دو محصول شاخص تولیدی خودروسازی چین در بازار ایران یعنی ماشین لاماری و ماشین هونگچی H۵ را بررسی خواهیم کرد.

پیشرفت به سبک چینی‌ها

چینی‌ها برای پیشرفت در تولیدی خودروسازی، نیاز به انجام کار عجیبی نداشتند. کافی بود تا الگوهای موفق پیشرفت در تولیدی وسایل نقلیه کره جنوبی و ژاپن را دنبال کنند تا به هدف خود برسند. شرکت‌های خودروسازی چین در گام نخست کار خود را با مونتاژ خودروهای خارجی آغاز کردند. این رویه از دهه ۱۹۸۰ میلادی به تدریج در چین آغاز شد و با ورود به قرن ۲۱ میلادی، به اوج خود رسید.

پس از آن‌که چینی‌ها در بحث مونتاژ وسایل نقلیه به تبحر رسیدند، نوبت به ساخت و ساز خودروهای نیمه ملی بود. در این مرحله چینی‌ها بستر نرم‌افزاری و قوای فنی خارجی را با طراحی ظاهری محصولات خودشان ترکیب می‌کردند. این رویه هنوز هم در خودروسازی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی شرکت‌های خودروسازی تازه‌کار، از این روند برای ساخت و ساز محصولات خود بهره می‌نام تجاری. همکار اصلی خودروسازان چینی در مرحله دوم توسعه، خودروسازان ژاپنی و اروپایی بودند. بسیاری از خودروهای چینی براساس بستر نرم‌افزاری‌های مشترک با خودروهای ژاپنی و اروپایی شکل گرفته‌اند. استفاده از موتورهای ژاپنی نیز در محصولات چینی فراگیر است.

چینی‌ها در مرحله سوم پیشرفت خود، بستر نرم‌افزاری‌های وسایل نقلیه را طراحی کردند یا خریدند. شرکت‌هایی مانند جیلی با خرید برندهای لوتوس و ولوو، مالک بستر نرم‌افزاری‌های جدید شدند. در سوی دیگر شرکتی همچون بی‌وای‌دی بستر نرم‌افزاری‌های اختصاصی خود را برای توسعه خودروهای برقی طراحی کرد و به بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان تبدیل شد.

با خودروی لاماری ایما در خودروبانک آشنا شوید

خودرویی که در ایران با نام ماشین لاماری ایما شناخته می‌شود، محصولی از نام تجاری دانگ فنگ چین است. هلدینگ دانگ‌فنگ یک شرکت دولتی چندمنظوره در چین است که در زمینه ساخت خودروهای سبک و سنگین و تجهیزات امنیتی فعالیت دارد. بخش خودروسازی دانگ فنگ بسیار گسترده است و برندهای مختلفی زیرمجموعه آن قرار دارند. لاماری ایما نیز محصولی از زیرشاخه فورتینگ این شرکت است و با نام فورتینگ T۵ Evo شناخته می‌شود.

عبارت Evo در نام ماشین لاماری، کوتاه شده عبارت اوولوشن یا تکامل است. این نام برای دهه‌ها، نشانگر تیپ خاص و اسپرت میتسوبیشی لنسر بود. نسخه‌های اوولوشن از میتسوبیشی لنسر، قوی‌ترین و مجهزترین تیپ‌های این وسایل نقلیه بودند و عناوین بسیاری را در سری مسابقات رالی کسب کردند.

فورتینگ T۵ Evo نیز در واقعیت نسخه اسپرت و مجهز دانگ فنگ T۵‌ محسوب می‌شود. این وسایل نقلیه برخلاف نسخه اصلی، یک کراس‌اوور اسپرت با طراحی شبیه به لامبورگینی اوروس است. در بخش مشخصات فنی نیز این وسایل نقلیه با وجود داشتن پیشرانه‌ای با حجم مشابه، راندمان بیشتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این مزیت به علت استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDi حاصل شده است.

مشخصات فنی ماشین لاماری ایما

با وجود پیشرفت خودروسازان چینی در بخش طراحی ظاهری، امنیت و امکانات، خودروهای چینی از نظر حجم موتور پیشرفت چندانی را تجربه نکرده‌اند. اکثر خودروهای چینی به پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز هستند و تنها در خودروهای گران‌قیمت، شاهد اضافه شدن سیستم هیبریدی برای تقویت توان وسایل نقلیه هستیم. ماشین لاماری نیز از همین مدل پیشرانه استفاده می‌کند.

استفاده از فناوری‌های جدید همچون توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت، باعث شده است تا خودروسازان بتوانند از موتورهایی با حجم اندک، توان قابل توجهی دریافت کنند. حداکثر راندمان موتور لاماری ایما نیز ۱۹۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور است که ارقام قابل توجهی برای یک موتور کم‌حجم محسوب می‌شوند.

در بخش انتقال قدرت لاماری ایما، از جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه تر یا WDCT‌ استفاده شده است. این نوع از گیربکس عملکرد قابل قبولی در تعویض دنده‌ها دارد و به دلیل غوطه‌ور بودن در روغن، مشکلات گیربکس‌های دوکلاچه خشک در آن روی نخواهد داد. این جعبه دنده در لاماری ایما، قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو ارسال می‌کند.

با توجه به مشخصات فنی یاد شده، لاماری ایما به یکی از سریع‌ترین کراس‌اوورهای مونتاژی بازار ایران تبدیل شده است. این وسایل نقلیه در ۹.۵ ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتربرساعت دست یابد که رقم قابل قبولی برای شتاب یک کراس‌اوور کوچک است. ماشین لاماری در کنار شتاب قابل قبول، مصرف سوخت اندکی دارد و در سیکل ترکیبی ۶.۶ لیتر بنزین می‌سوزاند. این وسایل نقلیه توسط آرین موتور به بازار ایران عرضه شده است

هونگچی خودروی وارداتی بهمن موتور

از زمان استیلای حزب کمونیست بر چین در دهه ۱۹۵۰، مردم این کشور حق در اختیار داشتن وسایل نقلیه را نداشتند. در آن زمان وسایل نقلیه یک کالای لوکس و غربی تلقی می‌شد، در نتیجه در اختیار داشتن وسایل نقلیه در تضاد با منافع حزب کمونیست بود. تنها افرادی که در چین حق سوار شدن بر وسایل نقلیه داشتند، سران حزب کمونیست چین بودند. تنها نام تجاری خودروسازی چین نیز در آن زمان هونگچی بود.

هونگچی با معنای لغوی پرچم سرخ، نام تجاری خودروسازی لوکس چینی است. این شرکت تا دهه ۱۹۸۰ تنها برای سران حزب کمونیست وسایل نقلیه ساخت و ساز می‌کرد. پس از تغییر روابط حکومتی‌های این حزب و برقراری آزادی مالی، هونگچی نیز به یک نام تجاری تجاری تبدیل شد. در حال حاضر هونگچی از زیرمجموعه‌های گروه فاو چین است و همچنان به ساخت و ساز خودروهای سواری لوکس مشغول است.

محصولات هونگچی چندان برای مشتریان ایرانی شناخته شده نیستند و نخستین حضور آن‌ها به دوره جدید بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه مربوط می‌شود. طی این دوره گروه بهمن تصمیم گرفت تا ماشین هونگچی H۵ را به عنوان وسایل نقلیه وارداتی در بازار ایران عرضه کند. ماشین هونگچی H۵‌ یک سدان لوکس است و جای خالی محصولاتی همانند هیوندای آزرا یا کیا کادنزا را پر خواهد کرد.

مشخصات فنی ماشین هونگچی

خوشبختانه ماشین هونگچی H۵ به عنوان یک وسایل نقلیه لوکس، از پیشرانه متفاوتی نسبت به سایر خودروهای چینی بهره می‌برد و شاهد نصب موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر برای این وسایل نقلیه نیستیم. زیر کاپوت هونگچی H۵‌، موتور دولیتری چهارسیلندر توربوشارژر قرار دارد که حداکثر ۲۲۲ اسب‌بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. این میزان از قدرت و گشتاور توسط جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو وسایل نقلیه منتقل می‌شود.

از لاماری ایما تا هونگچی H۵؛ بررسی خودروهای روز بازار در خودروبان

وزن خالص هونگچی H۵ بیش از ۱.۶ تن است، با این حال پیشرانه قدرتمند این وسایل نقلیه باعث می‌شود تا شاهد ثبت شتاب صفر تا صد ۷.۸ ثانیه برای این وسایل نقلیه باشیم. حداکثر سرعت این وسایل نقلیه نیز ۲۳۰ کیلومتربرساعت است که رقم قابل قبولی برای یک سدان لوکس محسوب می‌شود. با وجود شتاب و کشش قابل قبول، ماشین هونگچی H۵‌ در سیکل ترکیبی ۶.۶ لیتر به ازای صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند که رقم قابل قبولی برای یک سدان میان‌قامت محسوب می‌شود. این وسایل نقلیه طی چندماه آینده وارد بازار ایران خواهد شد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و دیجیاتور در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


پیشرفت روزافزون خودروسازان چینی به بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی راه یافته است. ایرانیان از توسعه محصولات خودروسازی چینی زیاد شگفت زده نشده‌اند. نخستین خودروهای چینی در دهه ۱۳۸۰ خورشیدی به ایران وارد شدند و از آن زمان تاکنون تنوع خودروهای چینی در بازار ایران افزایش یافته است. طراحی خودروهای چینی بهبود یافته و محصولات کاملاً مدرنی ساخت و ساز می‌شوند. خودروهای چینی از حجم موتور ۱.۵ لیتری استفاده می‌کنند و در خودروهای گران‌قیمت، سیستم هیبریدی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لاماری ایما و هونگچی H۵ دو محصول برجسته تولیدی خودروسازی چین در بازار ایران هستند.

پیشرفت چینی‌ها در تولیدی خودروسازی از تبعیض الگوهای کره جنوبی و ژاپن الهام گرفته است. از دهه ۱۹۸۰ میلادی شروع به مونتاژ خودروهای خارجی کرده و سپس به ساخت و ساز خودروهای نیمه ملی پرداخته‌اند. در مراحل بعدی بستر نرم‌افزاری‌ها و قوای فنی خارجی را با طراحی ظاهری محصولات خود ترکیب کرده‌اند. هونگچی برای مشتریان ایرانی بهمن موتور یک گزینه جذاب وارداتی است که با موتور توربوشارژر دولیتری پیشرانه قدرتمندی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *