عشق ارمنستانی‌ها به هملت: ادابازی شاهزاده دانمارک

ارمنستانی‌ها عاشق هملت هستند!/ ادابازی‎‌ شاهزاده دانمارک

0 نظر


در دومین روز از جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر، نمایش “هملت” به کارگردانی هایک اسرافیلیان در تالار چهارسو به روی صحنه رفت. این نمایش بدون دیالوگ و با استفاده از شیوه‌های پانتومیم، سایه‌بازی و حرکات فرم، به همراه تقلیدی از رقص مایکل جکسون، اجرا شد. بیشتر مخاطبان راضی بودند و خروج اکثریت از سالن را مشخص می‌کند. این نمایش، متن تئاتر سنگین و طولانی “هملت” را در مدت زمان کوتاهی خلاصه کرده و بدون استفاده از هیچ دیالوگی، روایت خیالی و تردیدهای شاهزاده دانمارکی را به تصویر می‌کشد. این نمایش جمع و جور و ساده‌ای است که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، اما اینکه آیا مناسب اجرا در جشنواره بین‌المللی است یا خیر، قابل بحث است. در اجراهای قبلی از “هملت” در این جشنواره، اقتباس‌های مختلفی از این متن تئاتر به اجرا درآمده است و هنرمندان ارمنستانی نیز با این نمایش ارتباط دارند. اما این نمایش نمی‌تواند با اجراهای دیگری که توسط هنرمندان مشهور و شناخته‌شده تراجمب آثار خلاقانه، ساخت و ساز شده است، مقایسه شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، در دومین روز از چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر، دوم بهمن نمایش «هملت» به کارگردانی هایک اسرافیلیان در تالار چهارسو از مجموعه صحنه نمایش شهر به صحنه رفت؛ نمایشی بدون دیالوگ که به شیوه پانتومیم، سایه‌بازی، حرکات فرم و البته تقلیدی از شیوه رقص مایکل جکسون اجرا شد و اکثر مخاطبان را هم راضی از سالن بیرون فرستاد.

همین که بتوانید متن تئاتر سنگین و طولانی «هملت» را در مدت زمان ۵۵ دقیقه خلاصه کنید و بدون گفتن حتی یک دیالوگ روایت خیالی بگویید و ماجرای تردیدهای شاهزاده دانمارکی، خیانت و مرگ و رویارویی ۲ قطب مخالف و موافق روایت خیالی را برای مخاطب به تصویر بکشید یعنی تاحدودی موفق عمل کرده‌اید البته بعید به نظر می‌رسد که تماشاگران جشنواره، اطلاعی از روند روایت خیالی و چند و چون این متن تئاتر شناخته‌شده دنیای نوشتار خلاقانه نمایشی نداشته باشند اما اگر هم ماجرا را نمی‌دانستید «هملت» ارمنستانی‌ها می‌توانست شما را با خود همراه کند. از این رو می‌توان نمایش جمع و جور و ساده «هملت» از ارمنستان را اثری دانست که با مخاطب ارتباط برقرار کرده است اما اینکه آیا چنین نمایشی از لحاظ کیفی و ویژگی‌های بصری و نمایشی مناسب اجرا در یک فستیوال بین‌المللی معتبر است جای سوال دارد چون به نظر می‌رسد این نمایش بیشتر از حضور در صحنه نمایش فجر مناسب اجرا در جشنواره هایفست ارمنستان باشد.

متن تئاتر «هملت» ویلیام شکسپیر شناخته‌شده‌ترین و بلندترین تراژدی شکسپیر است؛ متن تئاتر‌ای بلندپروازانه که بعد از گذشت چندین قرن از زمان نگارشش همچنان محل بحث و نظر و تحلیل مفسران و منتقدان بزرگ دنیاست و اقتباس‌های بزرگ و کوچکی از آن در عرصه هنرهای نمایشی و هنر هفتم صورت گرفته است.

در دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر نیز شاهد اجراهای متفاوتی از «هملت» در بخش بین‌الملل جشنواره بودیم که از جمله آنها می‌توان به اجراهای «هملت» توسط کریستوفر روپینگ و توماس استرمایر کارگردان شناخته شده صحنه نمایش آلمان و «ها! هملت» مارکوس زونر از سوییس اشاره کرد. هنرمندان ارمنستانی نیز علاقه زیادی به متن تئاتر «هملت» دارند و در دوره‌های مختلف با این نمایش حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به اجرای سال گذشته این اثر به کارگردانی آرا یرنیاکیان اشاره کرد که در سالن اصلی صحنه نمایش شهر به صحنه رفت و البته حال و هوای متفاوتی نسبت به اجرای امسال داشت.

در اقتباسی که ارمنی‌ها سال گذشته از این تراژدی بزرگ روی صحنه تالار اصلی اجرا کردند شاهد روایتی نسبتا کلاسیک از متن تئاتر «هملت» بودیم که کارگردان تلاش کرده بود ویژگی‌های مدرنی را هم به اجرای اثرش وارد کند که از این عناصر مدرن استفاده‌ای دراماتیک صورت نگرفته بود اما در اجرای امسال با نمایشی کوچک و ساده و بدون دکور روبه‌رو بودیم که مناسب اجرا در بلک باکس بود. البته همین نمایش به دلیل لغو اجرای کشور عراق در جشنواره قرار است امروز در سالن اصلی صحنه نمایش شهر هم به صحنه برود که مشخص نیست چه تمهیدی برای اجرای این نمایش در صحنه قاب عکسی و فضای بزرگ سالن اصلی اندیشیده شده است.

برخلاف اجرای سال گذشته نمایش «هملت» که اکثر تماشاگرانش ارمنستانی بودند در اجرای شب گذشته که با استقبال نسبی مخاطبان نیز همراه بود تماشاگران ارمنستانی کمتر و بیشتر علاقه‌مندانی از کشور خودمان و البته تاجیکستان به تماشای اثر نشستند.


در دومین روز از جشنواره صحنه نمایش فجر، نمایش «هملت» اجرا شد. این نمایش بدون دیالوگ بود و با استفاده از شیوه‌های پانتومیم، سایه‌بازی، حرکات فرم و تقلید از شیوه رقص مایکل جکسون به تصویر کشیده شد. تعداد زیادی از مخاطبان از سالن راضی به خانه برگشتند. صحنه نمایش شهر قسمتی از برنامه‌های جشنواره بود ولی این نمایش بیشتر مناسب اجرا در جشنواره هایفست ارمنستان به نظر می‌رسد. متن تئاتر «هملت» به نوشته ویلیام شکسپیر، شناخته شده‌ترین و بلندترین تراژدی است. این متن تئاتر همچنان محل بحث و نظر و تحلیل مفسران و منتقدان بزرگ دنیا است. همچنین اقتباس‌های بزرگ و کوچکی از آن در عرصه هنرهای نمایشی و هنر هفتم صورت گرفته است. در بخش بین‌الملل جشنواره صحنه نمایش فجر نیز نمایش‌های مختلفی از «هملت» به اجرا گذاشته شده است. هنرمندان ارمنستانی نیز به این نمایش علاقه دارند و در دوره‌های مختلف با آن حضور داشته‌اند. نمایش سال گذشته به کارگردانی آرا یرنیاکیان در سالن اصلی صحنه نمایش شهر به روی صحنه رفت و حال و هوای متفاوتی نسبت به اجرای امسال داشت. در اجرای امسال نیز نمایش با نمایی کوچک و ساده بدون دکور روبرو بود. اجرای این نمایش در صحنه قاب عکسی و فضای بزرگ سالن اصلی قرار است امروز برگزار شود. در اجرای شب گذشته تعداد کمتری از تماشاگران از ارمنستان حضور داشتند و بیشتر علاقه‌مندان از کشور خودمان و تاجیکستان به تماشای این نمایش پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *