ارزش دلاری محصولات نانوی ایرانی/ ساخت و ساز و وسایل نقلیه در جایگاه برتر فروشی قرار دارند.

ارزش دلاری محصولات نانوی ایرانی/ ساخت و ساز و خودرو در صدر فروش


با توجه به گزارش معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری، ایران در حالی که تنها ۲۰ سال از عزم خود برای توسعه علم و فناوری نانو گذشته است، نداشت تا قبل از آن، اهمیت و آگاهی کافی از این فناوری وجود نداشت. اما در سال‌های اخیر، با افزایش رشد و پرشتابی که صنایع نانو در ایران داشته‌اند، بازار فناوری نانو نیز به شکل چشمگیری توسعه یافته و حتی در برخی صنایع نظیر ساخت و ساز، خودروسازی، منابع هیدروکربن و گاز و صنایع بهداشتی، محصولات نانوی ایرانی رقابت قابل توجهی را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کرده‌اند. این پیشرفتها با تحلیل و پایش دوره‌ای توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو صورت گرفته و انتظار می‌رود با تمرکز بیشتر بر تجاری‌سازی فناوری‌های نانو، رشد و پیشرفت این حوزه ادامه یابد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری، ۲۰ ســال از عــزم کشــور بــرای توســعه علــم و فنــاوری نانــو می‌گــذرد؛ ایــران در حالــی در ایــن عرصــه پــا نهــاد کــه از تدویــن برنامه هــای توسـعه فنـاوری نانـو در کشـورهای داعـی علـم و فنـاوری چنـد سـالی بیشـتر نمی‌گذشـت امـا جامعـه علمـی کشـور و بـه تبـع آن فنـاوران و صنعتگـران بـا ایـن فنـاوری آشـنایی نداشـتند و متخصصـان داخلـی در ایـن فنـاوری انگشـت شـمار بودنـد. عـلاوه بـر آن زیسـت بوم نـوآوری، کمتـر رشـد یافتـه بـود و صنایـع موجـود، آمادگـی الزام را بـرای جـذب فناوری‌هـای پیشـرفته نداشـتند.

در ایـن میـان، عـزم نخبـگان و سیاســتگذاران فنــاوری نانــو بــر آن شــد کــه توســعه ایــن فنــاوری، براســاس یــک الگــوی پیشــرفت بومــی و درونزا، ضمــن اشــراف و تسـلط علمـی، راه تولیـد ثـروت و دسـتیابی بـه بازارهـای داخلـی و خارجـی را همـوار سـازد. فناوری‌نانـو بـا تأثیـر بـر تمـام صنایـع بـا بهبـود محصـولات موجـود در مرحلـه اول و همچنیـن ایجـاد محصـولات جدیـد در مرحلـه دوم، حجـم بـازار بسـیار بزرگـی را پیـش روی جهـان قـرار داده اسـت.

بـازار فنـاوری نانـو در ایـران نیـز در سـالیان اخیـر رشـد پرشـتاب و قابـل توجهـی داشـته و همـه حوزه‌هـای صنعتـی را در بـر گرفتـه اسـت. یکـی از الزامـات پیشـرفت فنـاوری نانـو در کشـور، پایـش مـداوم مسـیر تجاری‌سـازی فناوری‌هـای نانـو در بسـتر بنگاه‌هـای اقتصـادی اسـت. در سـالهای اخیـر ایـن پایـش بـه صـورت دوره ای و بـه شـکل پیمایـش بـازار محصـولات فنـاوری نانـو توسـط سـتاد ویـژه توسـعه فنـاوری نانـو صـورت گرفتـه اسـت. تحلیـل اقتصـادی شـرکت‌های فنـاوری نانـو و شـناخت وضعیـت بـازار کالاهـا و خدمـات فنـاوری نانـو تولیـد داخـل از مهمتریـن اهـداف ایـن پیمایـش هسـتند.

تحلیل بازار محصولات نانو در سال ۱۴۰۱

ارزش دلاری فـروش محصـولات نانـو سـاخت ایـران در سـال ۱۴۰۱ معـادل هزار و ۱۲۵ میلیـون دلار بـوده اسـت. ایـن میـزان بـا احتسـاب نـرخ برابـری قـدرت خریـد (PPP) معـادل چهار هزار و ۸۳۲ میلیـون دلار می‌شـود.

بازار محصولات نانو بر اساس نوع کالا، خدمات و تجهیزات

خدمــات فنــی شــامل خدماتــی است کــه شــرکت‌های فنــی از قبیــل تجهیزات‌ســاز یــا تولیــدی ارائــه می‌دهنــد. بیشــترین نـوع خدمـات در بـازار ایـران را خدمـات پوشـشدهی بـا دسـتگاه PVD تشـکیل می‌دهـد. خدمـات کسـب و کاری نیـز شـامل خدمـات آموزشـی، تجاری‌سـازی و مالکیـت فکـری و … می‌شـوند کـه بـه بنگاههـا یـا افـراد حقیقـی فعـال در فنـاوری نانـو ارائـه می‌شـوند. در ایـن بخـش، خدماتـی مـورد محاسـبه قـرار می‌گیرنـد کـه ارائـه آن خدمـت، علاوه بـر دانـش تخصصـی آن حـوزه بـه دانـش نانـو نیـز نیـاز داشـته باشـد. حجـــم کل بـــازار تجهیـــزات و خدمـــات نانـــو در ســـال ۱۴۰۱ بـــه ترتیـــب ۲۲۸۲ و ۵۳۶۳ میلیـــارد ریــال بـوده اسـت.

تعداد شرکت‌های فناوری نانو به تفکیک حجم فروش

بیــش از ۸۵ درصــد از کل حجــم بــازار نانوفناوری ایران در سال ۱۴۰۱ در اختیار ۶۹ شـرکت اول قـرار دارد.

حدود نیمی از شرکتهای نانــو در سال ۱۴۰۱ حجــم فــروش کمتــر از ۱۰ میلیارد تومان داشتند.

همچنین تولیدی ســاخت و ســاز نزدیــک به نیمی از بازار محصــولات فناوری نانوی ایران در ســال ۱۴۰۱ را در برگرفته کــه رقمی در حدود۱۴۷ هزار میلیارد ریال می‌شــود. بیش از ۹۰ درصد این رقم مربوط به بازار شــیرآلات بهداشــتی، کاشی و شیشه رفلکس است. تولیدی وسایل نقلیه و ترانزیت در جایگاه بعدی قرار دارد و حدود ۳۸ هزار میلیارد ریال حجم فروش محصولات نانوی این حوزه است که ۶۵ درصد آن را کاتالیست‌های وسایل نقلیه تشکیل می‌دهند. همچنین ۹۸ درصد از تمام سهم ۱۲.۵درصدی تولیدی منابع هیدروکربن و گاز را نیز نانوکاتالیست‌های این حوزه تشکیل می‌دهند. حوزه‌های نانومواد، زراعت و آموزش کمترین سهم را دارند.

ارزش دلاری محصولات نانوی ایرانی/ ساخت و ساز و خودرو در صدر فروش

حجم فروش، فروش خارجی و تعداد شرکتهای حوزههای صنعتی مختلف

در حـوزه سـاخت و سـاز بـه دلیـل وجـود شـرکت‌های بیشـتر (۷۴ شـرکت) حجـم فـروش و صـادرات و همچنیـن رقابـت بیشـتر از سـایر حوزه‌ها اسـت. الکترونیـک و اپتیک/فوتونیـک هـم سـهم بالایـی از بـازار محصـولات نانـوی ایـران را دارد ولـی تنها ۵ شـرکت در ایـن حـوزه فعـال هسـتند.

در صنعـت خـودرو و نفـت و گاز بـا وجـود حجـم فـروش بالا، میـزان صـادرات انـدک اسـت.

دو حـوزه رنـگ و پوشـش و نسـاجی جـزو حوزه‌هـای بـا حجـم صـادرات نسـبتا بالا هسـتند.

کمتریـن شـرکتها در حوزه‌هـای الکترونیک/اپتیـک، کشـاورزی و منابع آبی و محیـط زیسـت هسـتند.

بیشـترین تعـداد شـرکتها هـم پـس از صنعـت سـاخت و سـاز در حـوزه خدمـات، تجهیـزات و دارو و سـلامت فعالیـت دارنـد.


در ۲۰ سال گذشته، ایران در حوزه فناوری نانو پیشرفت‌های چشمگیری کرده است. این پیشرفت‌ها منجر به رشد قابل توجهی در بازار فناوری نانو در ایران شده و همه حوزه‌های صنعتی را در بر گرفته است. با توجه به اینکه بیشترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو با توانایی فروش کمتر از ۱۰ میلیارد تومان هستند، بیش از ۸۵٪ از حجم بازار نانوفناوری ایران در اختیار ۶۹ شرکت اول قرار دارد. در حوزه ساخت و ساز به دلیل وجود بیشتر شرکت‌ها، حجم فروش و فروش خارجی بالاتری دارد. همچنین صنایع اپتیک/فوتونیک و الکترونیک نیز در بین حوزه‌های موفق حضور دارند. در مقابل، صنایع وسایل نقلیه و منابع هیدروکربن و گاز اگرچه فروش بالایی دارند، اما فروش خارجی کمتری دارند. حوزه رنگ و پوشش و نساجی از حوزه‌هایی هستند که فروش خارجی نسبتاً بالایی دارند، در حالی که حوزه‌های الکترونیک/اپتیک، زراعت و منابع آبی و اکوسیستم کمترین شرکت‌ها را جذب کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *