تهمتی علیه “پرویزخان”، فیلمی بر اساس “غرش شیر” ساخته شده است!
0 نظر
علیرضا مفتخریمظاهری نویسنده اثر سینمایینامه «غرش شیر» ادعا کرده که اثر سینمایی «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و محصول سازمان اوج از روی اثر سینمایینامه او ساخته شده است، با توجه به اینکه او از سازمان اوج کمک مالی ندیده بود. او توضیح داد که اثر سینمایینامه «مثل یک سرباز» که درباره وقایع تیم ملی فوتبال در دهه ۶۰ میباشد، تغییرات زیادی را در آن ایجاد کرده تا روایت خیالی اصلی به شکل جدید و قانونی تغییر یابد. همچنین ادعا کرده که اثر سینمایی «پرویزخان» اقتباسی از اثر سینمایینامه اوست و برخی از کاراکترها و سکانسها به شکل دقیقی از اثر سینمایینامه او برداشته شدهاند. به همین دلیل او از سازمان اوج شکایت کرده و ادامه پیگیری قانونی ماجرا را اعلام کرده است.
علیرضا مفتخریمظاهری نویسنده اثر سینمایینامه «غرش شیر» که مدعی است اثر سینمایی «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و محصول سازمان اوج از روی اثر سینمایینامه او ساخته شده است، درباره ادعای خود به خبرنگار دیجیاتور گفت: سال ۹۳ مقدمات تحقیقات نوشتن اثر سینمایی «مثل یک سرباز» را شروع کردم که درباره وقایع تیم ملی فوتبال در دهه ۶۰ بود؛ اتفاقاتی که افتاد و طی آن تیم ملی فوتبال ایران پوست انداخت و بازیکنان با سابقه که در جام جهانی و المپیک برای ایران افتخارآفرینی کردند، کنار گذاشته شدند و جوانهایی گمنام توسط یک مربی که سالها کنار گذاشته شده بود تیمی را تشکیل دادند و حماسهای ملی را آفریدند. هر چند با توجه به ناداوری و مسایل دیگر نمیتوانند به نتیجه برسند اما همین حضور جوانها و مربی به میدان بازگشته که از بیماریای مزمن به شدت رنج میبرد و اتفاقاتی که بین آنها رخ داد، کاملا غرور ملی را زنده کرد.
وی توضیح داد: درباره نگارش شخصیتهای فیلمنامه حدود هزار ساعت مصاحبه با بازیکنان بزرگ تیم ملی از جمله احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه، حمید درخشان، ناصر محمدخانی، نادر محمدخانی، برادران فنونیزاده، شاهرخ و شاهین بیانی، فرشاد پیوس و … کردم و حدود ۳ سال برای مصاحبهگرفتن با این عزیزان زمان صرف شد.
مفتخریمظاهری درباره مراحل ساختهشدن اثر سینمایینامه «مثل یک سرباز» یادآور شد: به دلیل اینکه این اثر سینمایی نیاز به پرداکشن عظیمی نظیر استادیوم، تماشاگر و مسابقه فوتبال داشت، ساخت و ساز آن با برنامهریزی مالی خصوصی امکانپذیر نبود و آنها انگیزهای برای بر افراشتهشدن پرچم جمهوری اسلامی نداشتند و همواره بیان میکردند باید نهادهای دولتی و امنیتی مانند سپاه و موسسه سینمایی اوج در ساخت و ساز آن مشارکت داشته باشند. به همین استدلال سیناپس اثر سینمایینامه را برای گرفتن کمک از طریق آقای دکتر فرید محمدی به سپاه قدس ارسال کردیم که مکاتبات آن موجود است و آنها نیز سیناپس فیلمنامه را به بنیاد سینمایی فارابی و سازمان اوج ارسال کردند و ما از آنها کمک خواستیم.
نویسنده اثر سینمایینامه «مثل یک سرباز» اظهار کرد: جلسات متعددی را با مسؤولان روابطعمومی و تامین مالی فارابی و اوج برگزار کردیم و در نهایت به من گفتند به دلیل اینکه این اثر سینمایینامه ایجاد شبهه و اختلافات آقای پرویز دهداری و برخی چهرههای فوتبالی را مطرح و به وحدت ملی آسیب وارد میکند و از طرفی نزاع سیاسی را به فوتبال وارد کرده است، نمیتوانند به این شکل در ساخت اثر سینمایی همکاری کنند. لذا با اصلاحات بنیادین مقرر شد این اثر سینمایی به عنوان محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و سازمان اوج ساخته شود.
وی درباره اصلاحات انجامشده در فیلمنامه، توضیح داد: مشاوران به من پیشنهاد دادند اگر هدف ساخت این اثر را دارم باید اسامی شخصیتهای اثر سینمایینامه را تغییر بدهم و روایت خیالی اثر سینمایینامه را از حالت بیوگرافی خارج و تبدیل به قصهای درباره حضور یک مربی به میدان بازگشته کنم که بهجای بیماری، جانباز منازعه شده و به جای کنار گذاشتن بازیکنان قدیمی فوتبال نیز مساله ترور آنها و سقوط هواپیمای تیم ملی و کشتهشدن آنها را مطرح کند. همینطور تاکید کردند از بازی با اعراب هم چشمپوشی کنم زیرا در آن مقطع زمانی با توجه به منازعات سیاسی طرح این موضوع که حکومت در ساختار فوتبال دخالت دارد میتواند بهانهای برای تعلیق فوتبال ایران شود، پس باید موضوع را از تیم ملی به تیم منتخب نیروهای مسلح تبدیل کنم.
مفتخریمظاهری ادامه داد: از طرفی اشاره کردند چون در مورد فعالیت سیاسی مرحوم پرویز دهداری شایبه ای وجود دارد امکان طرح شخصیت او در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. با توضیحات ایشان متوجه شدم طرح این فیلمنامه بهصورت بیوگرافی و رئال امکان ساخت و ساز ندارد و بنا به خواست مسؤولان مربوطه تعدیلاتی را در اثر سینمایینامه «مثل یک سرباز» ایجاد و سرانجام آن را در سال ۱۳۹۶ در بانک اثر سینمایینامه خانه هنر هفتم ثبت کردم.
وی تاکید کرد: در آن مقطع زمانی سازمان سینمایی اوج به من اعلام کرد که اولویتهای سازمان تغییر کرده و اولویتشان موضوعات دفاعمقدس و ۸ سال منازعه تحمیلی است و پرداختن به قهرمان ملی در زمینه ورزشی اولویتشان نیست.
مفتخریمظاهری با بیان اینکه با شروع رخدادهای سال ۱۳۹۶ سازمان سینمایی اوج از ساخت و ساز این اثر سینمایی انصراف داد، گفت: لذا شخصا سعی کردم با سرمایه بخش خصوصی این اثر سینمایی را بسازم از همینرو پروانه ساخت آن را در سال ۱۳۹۶ دریافت کردم اما با جازدن سرمایهگذار بخش خصوصی باز هم امکان ساخت اثر سینمایی میسر نشد. بهواسطه مخابرات با کمیسیون فرهنگی مجلس و علاقهمندی آقای حسین جلالی نماینده رفسنجان به این اثر سینمایینامه و تحت حمایت ایشان در سال ۱۳۹۸ مقرر شد شرکت ملی «مس ایران» اسپانسر ساخت این اثر سینمایی شود به شرط آنکه اسم فیلمنامه از حالت امنیتی خارج شود. در نهایت با گفتگوهای دیپلماتیک انجامشده نام آن به «غرش شیر» تبدیل و اثر ادبی آن نیز منتشر شد.
نویسنده اثر سینمایینامه «غرش شیر» با بیان اینکه پس از اخد پروانه ساخت اثر سینمایی اسپانسر اعلام کرد به جای وی از ابراهیم حاتمیکیا یا مسعود دهنمکی برای کارگردانی اثر سینمایی استفاده شود، یادآور شد: من این پیشنهاد را نپذیرفتم زیرا هیچکدام از این عزیزان ربطی به فوتبال و تیم ملی فوتبال نداشتند در حالی که بنده بازیکن تیم ملی نوجوانان ایران بودم و حس و حال تیمهای ملی فوتبال و فوتبال را میشناختم. این کشمکش ادامه داشت تا به دوران شیوع بیماری همهگیر رسیدیم و به من اعلام شد امکان ساخت و ساز اثر سینمایی به دلیل تعطیلی مسابقات فوتبال و ممنوعشدن تجمعات مردمی به علت شیوع بیماری همهگیر وجود ندارد. پس از آن مقطع شروع به پیشساخت و ساز اثر سینمایی کردیم که اتفاقات پاییز سال گذشته رخ داد و کار چندماهی متوقف و اسپانسر نیز منصرف شد. مجموعه این حوادث و عدم حمایت مدیران سینمایی و حتی ملی، مالی و امنیتی سبب شد ساخت اثر سینمایی «غرش شیر» تا سال ۱۴۰۰ معلق بماند. بعد از رأیگیری ریاستجمهوری دوباره شروع به تامین منابع برای ساخت اثر سینمایی کردیم.
وی ادامه داد: به دنبال جذب اسپانسر جدید بودم و چاره ای نداشتم جز آنکه ساخت اثر سینمایی را به صورت انیمیشن انجام دهم. با برنامهریزی مالی شخصی کار را شروع کردم اما در دی ماه سال جاری خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه فیلمی بیوگرافی درباره پرویز دهداری و فوتبال ساخته شده است. من از این اتفاق استقبال کردم که خوب است درباره فوتبال و شخصیتهای فوتبالی اثر سینمایی ساخته شود ولی سوالم این بود که چگونه اجازه ساخت اثر سینمایی درباره پرویز دهداری داده شده در حالی که به من در سازمان اوج میگفتند نباید درباره این شخصیت اثر سینمایی بسازید زیرا عقاید سیاسی متفاوتی نسبت به ما دارد.
مفتخری مظاهری در ادامه سخنان خود یادآور شد: در نهایت به این نقطه رسیدم که بروم اثر سینمایی «پرویزخان» را ببینم. روز ۲۱ بهمن به تماشای این اثر سینمایی در برج میلاد نشستم. بعد از دیدن اثر سینمایی بسیار عصبی و آشفته بودم. از آنجایی که نمیخواستم فضا احساسی شود و قصدم این بود به لحاظ قانونی ماجرا را پیگیری کنم، واکنشی نشان ندادم.
وی درباره پاسخ سازمان اوج نسبت به شباهتهای «پرویزخان» به «غرش شیر»، اظهار کرد: متاسفانه وقتی به مسؤولان سازمان اوج در سالن نمایش اعتراض کردم به جای اینکه تعامل کنند به من گفتند بروید هر کاری میخواهید انجام دهید. من هم رفتم و شکایت کردم و در حال حاضر پیگیر مسایل قانونی شکایت هستم. ماده ۲۳ مقررات مولفین میگوید حتی اگر بخشی از آثار یک نفر را بدون اجازه استفاده کنید محکوم هستید چه برسد به اینکه کل یک اثر را استفاده کنید.
نویسنده «غرش شیر» تصریح کرد: سازمان اوج میگوید این اثر سینمایی ربطی به اثر سینمایینامه «غرش شیر» ندارد پس چرا سکانس شروع اثر سینمایی به مانند اثر سینمایینامه «غرش شیر» در استادیوم است؟ چرا سکانس دوم جلوی کیوسک مطبوعاتفروشی است؟ چرا عینا کاراکتر ساختهشده من را از مربی که با موتور به دنبال بازیکن میرود استفاده کردند؟ در حالی که پرویز دهداری اصلا اینگونه رفتار نمیکرد. اینکه مربی احمدرضا عابدزاده را در عشایر پیدا میکند زاییده ذهن من بوده نه واقعیت. احمدرضا عابدزاده در واقعیت نماینده منتخب اصفهان بود که در تهران بازی کرد و توسط دهداری انتخاب شد. جواد زرینچه بازیکن تیم ژاندارمری بود که وقتی در ورزشگاه شیرودی با تیم فوتبال دارایی بازی کرد، دهداری او را دید و انتخاب کرد. اینکه مربی با موتور زمین میخورد، به پادگان میرود و سرباز انتخاب میکند، به نقاط مختلف میرود و بازیکن انتخاب میکند، همه ساخته ذهن من بود.
مفتخریمظاهری متذکر شد: شخصیت امنیتی در اثر سینمایی ساخته ذهن من بود و وجود خارجی نداشت. مگر یک سرهنگ میتواند در یک کشور تیم ملی را متوقف کند؟ اما داستانی فرعی به اثر سینمایی اضافه شده که به مربی گفته میشود اگر ببازید عملیات بچهها در جبهه لو میرود و همه شهید میشوند که این روایت خیالی مسیر اثر سینمایینامه را منحرف کرده است. متاسفانه سازمان اوج در کمال تعجب عین کاراکترها و سکانسهایی را که من نوشته بودم در این اثر سینمایی استفاده کرد.
وی یادآور شد: حتی وقتی با مسؤولان اوج صحبت کردم و گفتم که اگر میگویید بیوگرافی ساختهاید به من بگویید که شخصیت «حمید کامیاب»، «سرهنگ» و دیگر شخصیتها چه کسانی هستند؟ پاسخی نداشتند زیرا این شخصیتها را من ساخته بودم و وجود خارجی ندارند.
نویسنده «غرش شیر» تاکید کرد: متاسفانه این برخوردها زیبنده نیست و من تا احقاق حقوق خود از پای نخواهم نشست.
لازم به ذکر است سیناپس فیلمنامه «مثل یک سرباز» در اختیار خبرنگار دیجیاتور قرار گرفته که در صورت نیاز منتشر میشود.
همچنین خبرنگار دیجیاتور پیگیر پاسخ مسؤولان سازمان اوج درباره این مدعا است.
علیرضا مفتخریمظاهری نویسنده اثر سینمایینامه «غرش شیر» ادعای داشته که اثر سینمایی «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و محصول سازمان اوج از روی اثر سینمایینامه او ساخته شده است. او تا اخرنوشتهای و در مصاحبه با گزارشگر مهر توضیحاتی درباره شباهتها و تفاوتهای دو اثر سینمایی، ادعای خود در مورد برداشت نادرست از اثر سینمایینامه و اجازه نشان داده شده و تاکید خود بر پیگیری حقوقش را اعلام کرده است.