تخصیص درصد مقبول از تردد شبکه به بستر نرم‌افزاری‌های داخلی

اختصاص درصد قابل قبولی از ترافیک شبکه به پلتفرم های داخلی


دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی، در یک جشنواره بین‌المللی رسانه و فضای مجازی، از اقدامات رسانه‌ای دشمن در فضای مجازی درباره حمله تروریستی در کرمان خبر داد. او به تلاش دشمن برای افشای حمله تروریستی به نظام انداختن و متهم کردن نظام ایران اشاره کرد، اما با شناخت جامعه ایران و تبیین ابعاد صحیح این جنایت، این عملیات رسانه‌ای خنثی شد. همچنین، او تاکید کرد که در فضای مجازی، فرم و محتوا بسیار پراهمیت و تعیین‌کننده است و باید نسبت به فعالان فضای مجازی دسته‌بندی کرد تا بتوان بهبودی در ساخت و ساز محتوا داشت. همچنین، توجه به “دانش مالی محتوا” نیز برای افزایش غنای ساخت و ساز محتوا لازم است. در ادامه، او به اهمیت فضای مجازی در انتقال اطلاعات و آگاهی از رویدادها اشاره کرد و تأکید کرد که از این فضا برای شناسایی و مبارزه با جرائم صهیونیست‌ها نیز استفاده می‌شود.

به گزارش دیجیاتور به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی طی سخنانی در اولین جشنواره بین‌المللی رسانه و فضای مجازی سلمان، ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در حمله تروریستی کرمان، با اشاره به اقدامات رسانه‌ای دشمن در فضای مجازی از روز اجرای این حمله تروریستی، گفت: از روز چهارشنبه عملیات‌های متفاوتی برای اثرگذاری روی افکار عمومی و تخریب اذهان عمومی درباره این حمله تروریستی، توسط دشمن شروع شده که چند مورد از آنها با استفاده از فضای مجازی صورت گرفته است.

وی افزود: دشمن تلاش کرد که با استفاده از فضای مجازی، حمله تروریستی در کرمان را به گردن نظام انداخته و نظام را متهم کند اما با شناخت خوبی که مردم از دشمن داشتند و همچنین حضور به موقع فعالان فضای مجازی در صحنه و تبیین درست ابعاد این جنایت، این عملیات رسانه‌ای خنثی شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه فرم و محتوا در فعالیت مستمر و اثرگذار در رسانه‌های مجازی و پیام‌رسان‌ها از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است، تصریح کرد: فرم و محتوا در دوره‌ای که فضای مجازی اینقدر قدرتمند نبود، فعالیت رسانه‌ای حول محور چاپ مطبوعات تعریف می‌شد و این، دست رسانه را در تدبیر یا تغییر فرم و محتوا باز می‌گذاشت اما در شرایط فعلی که رسانه‌های مجازی برخط هستند و عملا ثانیه‌ها در ایجاد ارتباط و انتقال پیام تعیین کننده هستند، فرم و محتوا بسیار پراهمیت و تعیین‌کننده است.

دکتر آقامیری با بیان اینکه طراحی سکو برای ساخت و ساز محتوا یک چالش مهم در فعالیت تاثیرگذار اجتماعی است، گفت: باید نوع ساخت و ساز محتوا را نسبت به فعالان فضای مجازی دسته بندی کرد چرا که بستر و ذوق فعالیت تولیدکننده‌های محتوا و کاربران متفاوت است و این دسته‌بندی می‌تواند به ما در جهت ساخت و ساز بهتر کمک کند.

وی ادامه داد: قطعا یکی از مهمترین عامل‌هایی که می‌تواند غنای ساخت و ساز محتوا را افزایش دهد، توجه به “دانش مالی محتوا” است؛ این، یکی از موضوعات کاملا جدی در کشور ماست و نمی‌توانیم بدون توجه به دانش مالی محتوا، توقع افزایش غنای محتوا داشته باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: شرکتی مثل نتفلیکس که در حوزه اثر سینمایی و سریال فعالیت دارد، درآمدش قابل مقایسه با درآمد نفتی برخی کشورها است؛ ما نسبت به محتوای ساخت و ساز شده توسط این شرکت یا محتوایی که با حمایت این شرکت ساخت و ساز می‌شود، انتقاد داریم اما این میزان درآمد، یعنی می‌توان محتوایی ساخت و ساز کرد که درآمدزایی بالایی برای کشور داشته باشد.

آقامیری درباره میزان تردد تخصیص یافته برای سکوهای داخلی اظهار داشت: در حال حاضر درصد قابل قبولی از تردد شبکه کشور به بستر نرم‌افزاری‌های داخلی اختصاص یافته است، حال اینکه پیش از این، حجم قابل توجهی از تردد شبکه کشور به سکوهای خارجی اختصاص می‌یافت؛ مثلا به‌طور میانگین سکوی روبیکا حدود ۲۷ میلیون نفر روزانه واردش شده و از آن استفاده می‌کنند یا اینکه روزانه حدود ۱۸ میلیون نفر وارد سکوی ایتا شده و از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: در اهمیت توجه به فضای مجازی همین بس که اگر فضای مجازی نبود، چه بسا همین جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه هم به گوش مردم جهان نمی‌رسید و امروز روایت دیگری از ماجرای منازعه به گوش مردم دنیا و حتی جهان دین محمدی می‌رساندند و اگر صدا به گوش جهانیان رسیده، بخش قابل توجهی از آن حاصل همین استفاده از فضای مجازی است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی همچنین گفت: بعد از آتش بس اول در غزه، ما متوجه شدیم که فضای رسانه‌های مجازی تغییر کرده و محتواها به شکل عجیبی در جهت اهداف صهیونیست‌ها در حال توزیع هستند، پس از بررسی‌هایی یقین پیدا کردیم که قطعا در بازه آتش بس، یک هماهنگی میان صهیونیست ها و مدیران بستر نرم‌افزاری‌های مشهور جهان صورت گرفته تا جلوی توزیع محتواهای ضدصهیونیستی گرفته شود.


این متن اشاره به اقدامات رسانه‌ای دشمن در فضای مجازی پس از حمله تروریستی در کرمان دارد. هدف دشمن از انجام این اقدامات، تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی و تخریب اذهان درباره این حمله تروریستی بود. اما با شناخت مردم از دشمن و حضور فعالان فضای مجازی و تبیین درست ابعاد این جنایت، این عملیات رسانه‌ای بی اثر شد. تاکید شده است که فعالیت در فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و فرم و محتوا در رسانه‌های مجازی و پیام‌رسان‌ها بسیار مهم و تعیین‌کننده است. همچنین برای ساخت و ساز محتوا، باید به “دانش مالی محتوا” توجه کرد و محتوایی ساخت و ساز کرد که غنای بالایی داشته باشد. همچنین اشاره شده است که فضای مجازی نقش مهمی در انتشار اخبار و ماجراها دارد و در صورت عدم وجود فضای مجازی، بسیاری از جنایت‌ها و رویدادها به گوش عموم مردم نمی‌رسید. همچنین بعد از آتش بس اول در غزه، مشخص شد که فضای رسانه‌های مجازی به شکل عجیبی در جهت اهداف صهیونیست‌ها در حال توزیع محتواها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *