الزام ساخت و ساز خودروسازان برای ساخت و ساز خودروهای با کیفیت

اجبار خودروسازان به تولید خودروهای با کیفیت


علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن پارلمان در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، بررسی علت بروز ناترازی بنزین در کشور را مورد بحث قرار داد. او تاکید کرد که برای حل این مشکل، نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم که تاکنون وجود نداشته است، این زیرساخت‌ها وظیفه‌ی حکومت است و باید آن‌ها را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم. کریمی همچنین به اهمیت مقابله با قاچاق سوخت در کشور اشاره کرد و اعتقاد داشت که ترسیم روابط حکومتی‌ها و اعمال قیمت‌های منطقی، تنها راه حل مشکل ناترازی بنزین نیست و باید مجموعه‌ی این تدابیر در کنار هم قرار بگیرد. او در نهایت تاکید کرد که وضعیت ناترازی مصرف و ساخت و ساز بنزین و گازوئیل در کشور نمی‌تواند بیش از این ادامه پیدا کند و بازار به شرایط ناپایداری برسد.

‌علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن پارلمان در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، در خصوص علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت: در خصوص کیفیت خودروها و کیفیت سوخت و خیلی از مسائل دیگر ما نیازمند زیرساخت هستیم تا مشکل ناترازی بنزین را حل کنیم.

کریمی در ادامه گفت: در بحث نا ترازی بنزین فقط بحث درست مصرف کرد نکردن مردم مطرح نیست که از مردم بخواهیم این فرآورده‌ی سوختی را کمتر مصرف کنند. بلکه ما نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی هستیم که ایجاد این زیرساخت‌ها وظیفه‌ی حکومت است.

وی با اشاره به اینکه حکومت باید برای ایجاد این زیرساخت‌ها برنامه ریزی و روابط حکومتی گذاری کند افزود: حکومت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بنگاه‌ها شرکت‌ها و بخش خصوصی این مسائل را پیش ببرد تا بتوانیم مشکل ناترازی بنزین را در کشور حل کنیم.

کریمی خاطر نشان کرد: عامل مهم دیگر در بروز معضل ناترازی بنزین در کشور قاچاق سوخت است. سوخت در کشور ما از قیمت پایینی برخوردار است و همین مسئله انگیزه‌ای برای سودجویان و کشورهای همسایه ایجاد کرده تا بخشی از سوخت تولیدی و تحویلی به بازار را از گردونه‌ی مصرف خارج کنند و از کشور قاچاق کنند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: ما روزانه شاهد این هستیم که میلیون‌ها لیتر بنزین و گازوئیل از کشور قاچاق می‌شود. این امر در واقع خروج یک سرمایه‌ی عظیم از کشور است. برای سازماندهی سوخت این مشکلات را مرتفع کنیم.

کریمی گفت: باید همزمان هم مردم تشویق شوند که کمتر سوخت مصرف کنند، هم میراث سازی برای مصرف کمتر و بهینه‌ی انرژی انجام شود و از مصرف مصرفانه آنها جلوگیری شود و هم حکومت تلاش کند و روابط حکومتی گذاری کند و خودروسازان را مجبور به ساخت و ساز خودروهای با استاندارد بالا و با کیفیت کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تبدیل خودروهای با سوخت فسیلی به خودروهای برقی مخصوصاً در سیستم ترانزیت عمومی می‌تواند به ما کمک زیادی در کاهش مصرف سوخت کند.

کریمی در ادامه بیان کرد: در قسمت بعدی نیز باید از قاچاق بنزین و گازوئیل از کشور جلوگیری کرد که راهکارهای خاصی نیز برای این منظور وجود دارد. مجموعه‌ی این اقدامات در کنار هم می‌تواند بر کاهش ناترازی بنزین تأثیرگذار باشد.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: فقط اینکه ما روابط حکومتی‌های قیمتی را اعمال کنیم نمی‌تواند به تنهایی بر بر کاهش ناترازی اثرگذار باشد. باید مجموعه‌ی این عوامل در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم با یک زمان‌بندی مناسب این مشکل را حل کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: واقعیت غیر قابل انکاری که وجود دارد این است که وضعیت نا ترازی مصرف و ساخت و ساز بنزین و گازوئیل در کشور به گونه‌ایست که این نا ترازی و این وضعیت ناپایدار نمی‌تواند بیش از این ادامه پیدا کند و استمرار داشته باشد، زیرا با افزایش بیشتر مصرف هم مجبور به بازرگانی بین‌الملل می‌شویم.

کریمی بیان کرد: علاوه بر محدودیت‌های ارزی که حکومت برای بازرگانی بین‌الملل بنزین دارد خود بازرگانی بین‌الملل فرآورده‌ی سوختی مشکل است. یعنی اگر ما ارز مورد نیاز را نیز در اختیار داشته باشیم در بازرگانی بین‌الملل آن‌ها مشکل داریم. این مسئله باعث می‌شود که بازار به شرایط ناپایداری برسد و هر چه زودتر این تصمیمات و تدابیر اتخاذ شود برای دانش مالی کشور و اداره‌ی امور کشور مفیدتر خواهد بود.


برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور، علاوه بر تشویق مردم به کاهش مصرف سوخت، نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی هستیم. حکومت باید برنامه ریزی و روابط حکومتی گذاری کند و با استفاده از ظرفیت بنگاه‌ها، شرکت‌ها و بخش خصوصی به تدبیر بپردازد. قاچاق سوخت هم عامل مهمی در بروز ناترازی بنزین است که باید از آن جلوگیری شود. همچنین، تبدیل خودروهای سوخت فسیلی به خودروهای برقی و سازماندهی سیستم ترانزیت عمومی نیز به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. برای حل مشکل ناترازی بنزین، باید روابط حکومتی‌های قیمتی را به همراه سایر عوامل موردنیاز قرار داد و با زمان‌بندی مناسب، به این مشکل پایان داد. برای رسیدن به وضعیت پایدار، باید تصمیمات و تدابیر مالی مناسبی اتخاذ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *