اتاق وضعیت علم و فناوری به زودی تاسیس می‌شود.

اتاق وضعیت علم و فناوری به زودی راه اندازی می شود


در این متن، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی تحول اساسی فرهنگی، در پژوهشگاه مواد و انرژی به گرامیداشت ایام رجب و یاد شهدای امنیت پرداخته است. وی تأکید کرده که اسناد شورای عالی تحول اساسی فرهنگی باید ملاک عمل باشند و در دوره جدید شورا، از اساتید موسسه آموزش عالی‌ها و پژوهشگاه‌ها در ساحت روابط حکومتی‌گذاری و تنظیم‌گری استفاده می‌شود. وی اظهار داشت که باید زمینه مشارکت حداکثری استادان را فراهم کرد و هیئت‌های اندیشه‌ورز علم و فناوری استانی تشکیل شوند. همچنین، نقش فناوری‌های نوین و علوم اجتماعی در تحولات علمی و فرهنگی بررسی شده و نیاز به توجه به هر دو رشته به عنوان بخشی از نقشه جامع علمی کشور بیان شده است. به طور کلی، متن به مسائل مرتبط با تحقق روزآمدی نقشه جامع علمی کشور، ارتقای علم و فناوری و میراث در حوزه موسسه آموزش عالی‌ها و پژوهشگاه‌ها، توانمندسازی هیئت‌های اندیشه‌ورز و مشارکت استادان در روابط حکومتی‌گذاری و تنظیم‌گری اشاره دارد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از شورای عالی تحول اساسی فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در پژوهشگاه مواد و انرژی با گرامیداشت ایام رجب و یاد شهدای امنیت اظهار کرد: اسناد شورای عالی تحول اساسی فرهنگی باید ملاک عمل باشد. بنای ما در دوره جدید شورا این است که از اساتید موسسه آموزش عالی‌ها و پژوهشگاه‌ها در ساحت روابط حکومتی‌گذاری و تنظیم‌گری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر وقتی قرار است شورای عالی تحول اساسی فرهنگی در حوزه علم و فناوری تصمیمی بگیرد یا سندی مصوب کند باید زمینه مشارکت حداکثری استادان را فراهم کند بنابراین بسترهای لازم را فراهم کرده‌ایم تا این امکان برای حضور اساتید وجود داشته باشد. بر این اساس در هر استانی هیئت اندیشه‌ورز علم و فناوری استانی تشکیل می‌شود که خوشبختانه این هیئت در استان البرز نیز شکل گرفته است.

فناوری‌های نوین لحظه به لحظه در حال تحول است. امروز از AI کوانتومی سخن به میان می‌آید. فناوری کوانتومی پارادایم جدیدی در علم ایجاد کرده و علم امروز در هم تنیدگی زیادی دارد آنچنان که علوم علوم درمانی با علوم فناوری طراحی پیوستگی زیادی پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی تحول اساسی فرهنگی گفت: البته منظور از مشارکت هیئت‌های اندیشه‌ورز این نیست که فقط اعضای این هیئت‌ها در روابط حکومتی‌گذاری مشارکت داشته باشند بلکه باید از اساتید دیگر استان استفاده شود تا روابط حکومتی‌گذاری با مشارکت حداکثری استادان صورت گیرد.

استاد خسروپناه ادامه داد: موضوعاتی نظیر نقشه جامع علمی، جذب اساتید و ارتقای مرتبه علمی آنها به استادان مربوط است و برای اصلاح آنها باید اساتید مشارکت داشته باشند. هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی باید فعال شوند و در مسائل علمی از اساتید مشورت بگیرند.

وی اضافه کرد: فناوری‌های نوین لحظه به لحظه در حال تحول است. امروز از AI کوانتومی سخن به میان می‌آید. فناوری کوانتومی پارادایم جدیدی در علم ایجاد کرده و علم امروز در هم تنیدگی زیادی دارد آنچنان که علوم علوم درمانی با علوم فناوری طراحی پیوستگی زیادی پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی تحول اساسی فرهنگی با طرح این پرسش که آیا نقشه جامع علمی کشور پاسخگوی پرسش‌های امروز هست؟ بیان کرد: این نقشه باید برای پاسخ به پرسش‌های امروز روزآمد شود و برای تغییرات لحظه به لحظه علم برنامه داشته باشد، روزآمدسازی نقشه به فرهنگستان علوم سپرده شده، هیئت‌های اندیشه‌ورز نظرات کارشناسی خود را در این زمینه ارسال کنند.

۲۰ سال است که کرسی‌های نظریه‌پردازی شکل گرفته اما در این مدت ۶۳ نظریه ثبت شده است باید در این زمینه فعالانه‌تر عمل کنیم.

استاد خسروپناه عنوان کرد: با تغییراتی که در فرهنگستان علوم ایجاد شده،‌ این فرهنگستان جان تازه‌ای پیدا کرده است، امروزه تک تک دانشمندان فرهنگستان در فعالیت‌های علم و فناوری شورا مشارکت دارند. نقشه جامع علمی کشور باید هر ۵ سال بازنگری شود. در روزآمدسازی نقشه جامع علمی ۸ سال تعویق داریم. در این مسیر فقط نباید به علوم پایه و فناوری طراحی توجه شود بلکه باید مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی مدنظر باشد چراکه علوم اجتماعی می‌تواند برای آسیب‌های اجتماعی پاسخ ارائه دهد.

دبیر شورای عالی تحول اساسی فرهنگی گفت: ۲۰ سال است که کرسی‌های نظریه‌پردازی شکل گرفته اما در این مدت ۶۳ نظریه ثبت شده است باید در این زمینه فعالانه‌تر عمل کنیم.

وی با اشاره به اصلاح آئین‌نامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی بیان کرد: آئین‌نامه در حال بازنگری است و وزارت علوم، سازمان سلامت و موسسه آموزش عالی آزاد در این زمینه مشارکت دارند. اصول حاکم بر آئین‌نامه تعریف شده که شامل ۱۰ اصل است یکی از اصول خانواده‌محوری است. تمام شرایطی که برای مردان است نباید برای خانم‌ها باشد، خانمی که ازدواج کرده فرزند دارد نباید ساعات موظفی او همانند آقایان باشد.

استاد خسروپناه بیان کرد: هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌توانند در چهار ساحت با شورای عالی تحول اساسی فرهنگی همکاری داشته باشند، در گام اول برای شناسایی اولویت‌های علم و فناوری به شورای عالی تحول اساسی فرهنگی یاری برسانند. در تدوین و بازبینی سندها مشارکت داشته باشند، در اجرایی‌سازی اسناد مشارکت کنند و در نهایت بر اجرایی‌سازی مصوبات نظارت داشته باشند.

دبیر شورای عالی تحول اساسی فرهنگی با اشاره به راه‌اندازی مرکز رصد، نظارت و ارزیابی گفت: به زودی اتاق وضعیت علم و فناوری را راه‌اندازی می کنیم تا تک تک دستاوردهای علم و فناوری در این سامانه قرار گیرد و ارزیابی شود، این رصد می‌تواند شاخص ارزیابی عملکرد موسسه آموزش عالی‌ها و پژوهشگاه‌ها باشد.

وی با تأکید بر موضوع میراث در موسسه آموزش عالی‌ها و پژوهشگاه‌ها افزود: در این زمینه لازم است سند اسلامی شدن موسسه آموزش عالی‌ها اجرا شود، ویژگی مهم دین محمدی امانت‌داری و مسئولیت‌پذیری است. باید در مسئولیت‌های خود امانت‌دار باشیم. میراث از علم و فناوری مهم‌تر است میراث مثل هواست، میراث اصیل ایرانی اسلامی باید ترویج شود و گفتمان سازی در این زمینه صورت گیرد.

وی در پایان گفت: مسئله مالی موسسه آموزش عالی‌ها باید جدی گرفته شود. نخبگانی که در علم و فناوری مشارکت جدی دارند باید مزایای ویژه داشته باشند.


شورای عالی تحول اساسی فرهنگی به منظور استفاده از استادان موسسه آموزش عالی‌ها و پژوهشگاه‌ها در ساحت روابط حکومتی‌گذاری و تنظیم‌گری، هیئت اندیشه‌ورز علم و فناوری را تشکیل داده است. در این مسیر، شورای عالی تحول اساسی فرهنگی می‌خواهد زمینه‌ای را برای حضور اساتید در مشارکت حداکثری ایجاد کند. همچنین، فناوری‌های نوین همچون AI کوانتومی به طور پیوسته در حال تحول است و علوم علوم درمانی و فناوری طراحی نیز با یکدیگر پیوند زیادی دارند. بنابراین، استفاده از هیئت‌های اندیشه‌ورز و مشارکت اساتید در مسائل علمی و تهیه نقشه جامع علمی کشور برای پاسخگویی به پرسش‌های امروز، اصلاح آئین‌نامه ارتقای مرتبه علمی، و توجه به مطالعات فرهنگی و اجتماعی از دیگر موضوعات مورد بحث این معاونت است. همچنین، ایجاد مرکز رصد، نظارت و ارزیابی و توجه به میراث در موسسه آموزش عالی‌ها و پژوهشگاه‌ها نیز از اهداف این سازمان است. در نهایت، مسئله مالی موسسه آموزش عالی‌ها و ارزشیابی عملکرد موسسه آموزش عالی‌ها و پژوهشگاه‌ها برای پیشبرد علم و فناوری نیز مورد توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *