آیین‌نامه اجرایی مقررات حفاظت از خاک منتشر شد.

آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک ابلاغ شد


در این متن از آئین‌نامه اجرایی مقررات حفاظت از خاک سال ۹۸ در ایران، صحبت می‌شود. این مقررات توسط پارلمان مصوب و ابلاغ شده و آئین‌نامه اجرایی آن نیز پس از تصویب در هیأت وزیران منتشر شده است. آئین‌نامه شامل تشکیل ستاد ملی هماهنگی حفاظت خاک تحت ریاست وزیر جهاد زراعت و با عضویت معاونین و وزرای دستگاه‌های اجرایی است. همچنین در این آئین‌نامه وظیفه نظارت بر تحقق خط مشی سازماندهی حفاظت و بهره‌برداری از خاک به ستاد ملی هماهنگی حفاظت خاک واگذار شده است. آئین‌نامه نیز مشتمل بر تعیین هزینه پیشگیری و جبران خسارت وارده به خاک است و دستگاه‌ها موظف به برآورد و پرداخت این هزینه‌ها می‌باشند. همچنین ارزش مالی خاک برای اقدامات بعدی نیز توسط وزارت جهاد زراعت و سازمان اکوسیستم محاسبه خواهد شد. تهیه نقشه تناسب اراضی، مطالعات خاکشناسی و حاصلخیزی خاک نیز از موارد دیگر آئین‌نامه اجرایی مقررات حفاظت از خاک می‌باشد. در نهایت، برای اجرای این آئین‌نامه، منابع مالی مورد نیاز باید تأمین شود.

به گزارش دیجیاتور، صفدر نیازی شهرکی گفت: مقررات حفاظت از خاک در سال ۹۸ توسط پارلمان مصوب و ابلاغ شد و در یکی از ماده‌های این مقررات مقرر شده بود که آئین‌نامه اجرایی این مقررات نیز تهیه و پس از تصویب در هیأت وزیران ابلاغ شود.

وی با بیان این که تهیه این آئین‌نامه در کارگروه زیربنایی با توجه به اهمیت نقش‌آفرینی تمام دستگاه‌ها و همچنین تعارض اهداف احتمالی بین آن‌ها، نزدیک به چهار سال طول کشید، تصریح کرد: یک‌بار حدود ۴ ماه پیش پیش‌نویس این آئین‌نامه به هیأت حکومت تسلیم شد و به صورت مشروط مورد تصویب قرار گرفت و در نهایت پس از یک رفت و برگشت به معاونت حقوقی برای رفع ایرادها، آئین‌نامه اجرایی خاک در مطالعات تاریخی ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ در ۳۱ ماده توسط هیأت وزیران ابلاغ شد.

معاون منابع آبی و خاک وزارت جهاد زراعت، تشکیل ستاد ملی هماهنگی حفاظت خاک را یکی از موارد مهم این آئین‌نامه برشمرد و افزود: در ماده ۲ این آئین‌نامه مقرر شده، ستاد ملی هماهنگی حفاظت خاک به ریاست وزیر جهاد زراعت، دبیری معاونت منابع آبی و خاک و عضویت معاونین و وزرای سایر دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود، که وظیفه نظارت بر تحقق خط مشی سازماندهی حفاظت و بهره‌برداری از خاک کشور را بر عهده خواهند داشت.

وی همچنین به ماده ۱۲ به عنوان یکی از مواد مهم و چالش‌برانگیز این آئین‌نامه اجرایی اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده دستگاه‌ها موظف خواهند بود هزینه پیشگیری و جبران خسارت وارده به خاک، اعم از آلاینده‌ها و یا تخریب خاک ناشی از اقدامات عملیات طرح پروژه‌های عمومی، عمرانی، خدماتی، توسعه‌ای و معدنی خود را برآورد و در موافقت‌نامه‌های خود پیش‌بینی و پرداخت کنند.

نیازی ادامه داد: یکی از موارد مهم این آئین‌نامه اجرایی، موضوع ارزش مالی خاک است که مقرر شده وزارت جهاد زراعت و سازمان اکوسیستم ارزش مالی خاک را برای مبنا قرار گرفتن در اقدامات بعدی محاسبه کنند.

معاون منابع آبی و خاک وزارت جهاد زراعت، تهیه نقشه تناسب اراضی، مطالعات خاکشناسی، مطالعات حاصلخیزی خاک و … را از جمله تکالیف متعددی دانست که در این شیوه‌نامه سنگین برعهده وزارت جهاد زراعت و سایر دستگاه‌ها قرار داده شده است.

بر اساس اعلام وزارت جهاد زراعت، وی در پاسخ به این پرسش که آیا ردیف اعتباری ویژه‌ای برای این آئین‌نامه در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر ردیفی برای مطالعات خاکشناسی در اختیار داریم ولی با توجه به تکالیف متعددی که بر عهده ما گذاشته شده است، مسلماً باید ردیف اعتباری کامل‌تر و یا ردیف‌های جدیدی برای اجرای این آئین‌نامه تخصیص پیدا کند که در یکی از ماده‌های این آئین‌نامه نیز سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی موظف به تأمین منابع مالی مورد نیاز این آئین‌نامه شده است.


مقررات حفاظت از خاک در سال ۹۸ توسط پارلمان مصوب و ابلاغ شد و آئین‌نامه اجرایی این مقررات نیز تهیه و پس از تصویب در هیأت وزیران ابلاغ شد. تشکیل ستاد ملی هماهنگی حفاظت خاک به ریاست وزیر جهاد زراعت، دبیری معاونت منابع آبی و خاک و عضویت معاونین و وزرای سایر دستگاه‌های اجرایی نیز طبق ماده ۲ آئین‌نامه اجرایی تشکیل شده است. دستگاه‌ها موظف هستند هزینه پیشگیری و جبران خسارت وارده به خاک را برآورد و پرداخت کنند. ارزش مالی خاک نیز برای مبنا قرار گرفتن در اقدامات بعدی محاسبه می‌شود. تهیه نقشه تناسب اراضی، مطالعات خاکشناسی، مطالعات حاصلخیزی خاک و … نیز بر عهده وزارت جهاد زراعت و سایر دستگاه‌هاست. برای اجرای این آئین‌نامه نیاز به ردیف اعتباری کامل‌تر و یا ردیف‌های جدیدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *