آیین‌نامه اجرایی مقررات حفاظت از خاک به ابلاغ رسید.

آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک ابلاغ شد


در این متن آمده است که مقررات حفاظت از خاک در سال ۹۸ توسط پارلمان مصوب و ابلاغ شده است و آئین‌نامه اجرایی این مقررات پس از چهار سال تهیه و تصویب شد. در این آئین‌نامه تشکیل ستاد ملی هماهنگی حفاظت خاک، نظارت بر تحقق خط مشی سازماندهی حفاظت و بهره‌برداری از خاک کشور، هزینه پیشگیری و جبران خسارت وارده به خاک و محاسبه ارزش مالی خاک برای اقدامات بعدی مطرح شده است. همچنین وزارت جهاد زراعت و سایر دستگاه‌ها بر عهده تهیه نقشه تناسب اراضی، تحلیل‌های خاکشناسی و بررسی حاصلخیزی خاک قرار دارند. برای اجرای این آئین‌نامه نیاز به تأمین منابع مالی مورد نیاز آن است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت جهاد زراعت، «صفدر نیازی شهرکی» افزود: مقررات حفاظت از خاک در سال ۹۸ توسط پارلمان مصوب و ابلاغ شد و در یکی از ماده‌های این مقررات مقرر شده بود که آئین‌نامه اجرایی این مقررات نیز تهیه و پس از تصویب در هیأت وزیران ابلاغ شود.

معاون منابع آبی خاک وزیر جهاد زراعت با بیان این‌که تهیه این آئین‌نامه در کارگروه زیربنایی با توجه به اهمیت نقش‌آفرینی همه دستگاه‌ها و همچنین تعارض اهداف احتمالی بین آن‌ها نزدیک به چهار سال طول کشید، تصریح کرد: یک‌بار نزدیک به چهار ماه پیش پیش‌نویس این آئین‌نامه به هیأت حکومت تسلیم شد و به صورت مشروط مورد تصویب قرار گرفت و در نهایت پس از یک رفت و برگشت به معاونت حقوقی برای رفع ایرادها، آئین‌نامه اجرایی خاک در مطالعات تاریخی ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ در ۳۱ ماده توسط هیأت وزیران ابلاغ شد.

وی با اشاره به برخی مواد مهم در این آئین‌نامه اظهار داشت: در ماده ۲ این آئین‌نامه مقرر شده ستاد ملی هماهنگی حفاظت خاک تشکیل شود، این ستاد به ریاست وزیر جهاد زراعت، دبیری معاونت منابع آبی و خاک و عضویت معاونین وزرا و سایر دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌شود که وظیفه نظارت بر تحقق خط مشی سازماندهی حفاظت و بهره‌برداری از خاک کشور را بر عهده خواهد داشت.

وی همچنین به ماده ۱۲ به عنوان یکی از مواد مهم و چالش‌برانگیز این آئین‌نامه اجرایی اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده دستگاه‌ها موظف خواهند بود هزینه پیشگیری و جبران خسارت وارده به خاک، اعم از آلاینده‌ها و یا تخریب خاک ناشی از اقدامات عملیات طرح پروژه‌های عمومی، عمرانی، خدماتی، توسعه‌ای و معدنی خود را برآورد و در موافقت‌نامه‌های خود پیش‌بینی و پرداخت کنند.

نیازی ادامه‌داد: یکی از موارد مهم این آئین‌نامه اجرایی، موضوع ارزش مالی خاک است که مقرر شده وزارت جهاد زراعت و سازمان اکوسیستم ارزش مالی خاک را برای مبنا قرار گرفتن در اقدامات بعدی محاسبه کنند.

معاون منابع آبی و خاک وزارت جهاد زراعت، تهیه نقشه تناسب اراضی، مطالعات خاکشناسی، مطالعات حاصلخیزی خاک و … را از جمله تکالیف متعددی دانست که در این شیوه‌نامه سنگین برعهده وزارت جهاد زراعت و سایر دستگاه‌ها قرار داده شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا ردیف اعتباری ویژه‌ای برای این آئین‌نامه در نظر گرفته شده است، گفت: اکنون ردیفی برای مطالعات خاکشناسی در اختیار داریم، اما با توجه به تکالیف متعددی که بر عهده ما گذاشته شده است، به‌طور قطع باید ردیف اعتباری کامل‌تر و یا ردیف‌های جدیدی برای اجرای این آئین‌نامه تخصیص پیدا کند که در یکی از ماده‌های این آئین‌نامه نیز سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی موظف به تأمین منابع مالی مورد نیاز این آئین‌نامه شده است.


آئین‌نامه اجرایی حفاظت از خاک در سال ۹۸ توسط پارلمان مصوب و ابلاغ شد. مقرر شد ستاد ملی هماهنگی حفاظت خاک تشکیل شود که وظیفه نظارت بر تحقق خط مشی سازماندهی حفاظت و بهره‌برداری از خاک کشور را بر عهده دارد. ماده ۱۲ این آئین‌نامه موظفیت دستگاه‌ها در پیشگیری و جبران خسارت وارده به خاک را تعیین کرده است. مقرر شده وزارت جهاد زراعت و سازمان اکوسیستم ارزش مالی خاک را برای مبنا قرار گیرتن در اقدامات بعدی محاسبه کنند. این آئین‌نامه شیوه‌نامه برخی تکالیف متعددی را بر عهده وزارت جهاد زراعت و سایر دستگاه‌ها قرار داده است. بر اساس ماده‌های این آئین‌نامه، ردیف اعتباری کامل‌تر باید برای اجرای آن تخصیص پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *