عنوان به فارسی: یخ زدگی و لغزش زمین در دره‌های کوهستانی

یخ زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی


بر اساس هشدار سازمان پیش‌بینی آب و هوا کشور، در روزهای شنبه تا دوشنبه، مناطق مختلف ایران به تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش باران، برف و وزش باد در معرض قرار خواهند گرفت. این مناطق شامل شمال و شرق خوزستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، شمال ایلام، کرمانشاه، غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی هستند. به طور مشابه، روز یکشنبه مناطق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شرق تهران و روز دوشنبه منطقه غرب گیلان نیز با این بارش‌ها همراه خواهند بود. به دلیل این بارش‌ها، اختلال در ترانزیت بزرگراه‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی، انسداد مسیرهای برف‌گیر و کاهش دید، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها و منابع آبی‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی از مخاطرات این سامانه هستند. به همین دلیل، سازمان پیش‌بینی آب و هوا توصیه می‌کند پرهیز از سفرهای غیر ضروری، مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی، عدم توقف در بستر رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و منابع آبی‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان پیش‌بینی آب و هوا کشور، تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش باران و برف و وزش باد از روز شنبه تا دوشنبه شمال و شرق خوزستان، ارتفاعات در زنجان، قزوین، البرز و تهران، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، شمال ایلام، کرمانشاه، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی را در بر می‌گیرد.

یک‌شنبه مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در شرق تهران، سمنان و دوشنبه غرب گیلان با این بارش‌ها همراه خواهند شد.

اختلال در ناوگان ترانزیت بزرگراه‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، منابع آبی‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر از مخاطرات این سامانه اعلام شده است.

سازمان پیش‌بینی آب و هوا به پرهیز از سفرهای غیر ضروری به ویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و منابع آبی‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی توصیه کرده است.


تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش باران و برف و وزش باد در بخش‌های مختلف کشور در روزهای آینده مشاهده خواهد شد. این بارش‌ها می‌تواند منجر به اختلال در ناوگان ترانزیت مختلف شود و مسیرهای برف‌گیر را انسداد کند. همچنین، به دلیل بارش برف، زمین در گردنه‌های کوهستانی می‌تواند یخزدگی و لغزندگی کند. در نتیجه، احتمال انسداد گردنه‌ها، کاهش دید، فعالیت سیلابی مسیل‌ها و منابع آبی‌گرفتگی معابر وجود دارد. به همین دلیل، سازمان پیش‌بینی آب و هوا توصیه می‌کند که سفرهای غیرضروری در گردنه‌های برف‌گیر انجام نشود و خودروها به وسایل زمستانی مجهز شوند. همچنین، باید از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود و فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر نیز انجام نشود. در ضمن، لازم است تهیه برنامه آمادگی و پشتیبانی در صورت نیاز صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *