پیش‌بینی برداشت ۳۷۰ هزار تن پسته در سال جاری

پیش بینی برداشت ۳۷۰ هزار تن پسته در سال جاری


در این متن، داریوش سالم‌پور، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی درباره ساخت و ساز پسته صحبت کرد. او اعلام کرد که سند همکاری مشترک فنی پسته بین ایران و فائو (TCP) یک سند مهم و راهبردی است که با استفاده از ظرفیت‌های فنی و اعتباری فائو، ساخت و ساز، فرآوری و فروش خارجی پسته بهبود می‌یابد. او همچنین اشاره کرد که در این سند همکاری، استانداردهای بین‌المللی و ظرفیت مشاوره‌های فنی بین‌المللی و تجهیزات روز جهان نیز استفاده می‌شود. سالم‌پور با بیان این که این سند همکاری دو ساله است، اعلام کرد که خدمات پشتیبانی فائو در این پروژه به مدت دو سال ادامه خواهد یافت و همه ذی‌نفعان از قبیل دولتی، تحقیقاتی، پژوهشی، تشکل‌های بخش خصوصی، انجمن پسته، سازمان غذا و دارو و سازمان حفظ نباتات کشور در این پروژه دخیل هستند. در نهایت، سالم‌پور اظهار کرد که براساس برآوردهای اولیه، در سال جاری بیش از ۳۷۰ هزار تن پسته ساخت و ساز خواهد شد و وضع ساخت و ساز و فروش خارجی پسته نسبت به دو سال قبل بهبود یافته است.

به گزارش دیجیاتور، داریوش سالم‌پور، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی درباره ساخت و ساز پسته گفت: سند همکاری مشترک فنی پسته میان ایران و فائو (TCP) یکی از سندهای مهم، کاربردی و راهبردی محسوب می‌شود که طی آن با استفاده از ظرفیت‌های فنی و اعتباری این سازمان، تمام فرآیندهای تولیدی، فرآوری و نظارت‌های بهداشتی و صادراتی پسته به صورت کارآمد، به‌روز می‌شود.

وی افزود: بر اساس این سند همکاری مشترک، در پروژه بهبود ساخت و ساز و فروش خارجی پسته از طریق استقرار سازماندهی همه‌جانبه و تلفیقی محصول از استانداردهای بین‌المللی و ظرفیت مشاوره‌های فنی بین‌المللی و تجهیزات روز جهان استفاده می‌شود.

وی با بیان این که این سند همکاری دو ساله است، اظهار کرد: پس از دو سال، خدمات پشتیبانی فائو در حوزه این پروژه ادامه خواهد یافت و همه ذی‌نفعان بخش دولتی، تحقیقاتی، پژوهشی، تشکل‌های بخش خصوصی، انجمن پسته، سازمان غذا و دارو و سازمان حفظ نباتات کشور دخیل هستند.

سالم‌پور درباره ساخت و ساز پسته در سال جاری تصریح کرد: بر اساس برآوردهای اولیه از استان‌ها، بیش از ۳۷۰ هزار تن ساخت و ساز این محصول را خواهیم داشت.

وی گفت: در دو سال گذشته به علت سرمازدگی بهاره، کم‌محصولی در حوزه باغات پسته داشتیم، اما امسال وضع ساخت و ساز بهتر شده و فروش خارجی نیز رو به رشد است.


ساخت و ساز پسته در ایران از طریق سند همکاری با سازمان فائو بهبود یافته است که با استفاده از ظرفیت‌های فنی و اعتباری این سازمان، فرآیندهای تولیدی، فرآوری و نظارت بهباشتی و صادراتی پسته به صورت کارآمد و به‌روز شده‌اند. در این پروژه تلفیقی از استانداردهای بین‌المللی و ظرفیت مشاوره‌های فنی بین‌المللی و تجهیزات روز جهان برای بهبود ساخت و ساز و فروش خارجی پسته استفاده می‌شود. ساخت و ساز پسته در سال جاری بیش از ۳۷۰ هزار تن تخمین زده می‌شود و وضعیت ساخت و ساز و فروش خارجی بهبود یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *