مذاکره با عامل دوم شبکه جهانی ماهواره‌ای برای ورود به ایران

مذاکره با اپراتور دوم اینترنت ماهواره ای برای ورود به ایران


رئیس سازمان تنظیم مقررات و مخابرات رادیویی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور در خصوص آخرین وضعیت شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور اعلام کرد که امسال اولین اپراتور حقوق سرزمین جمهوری اسلامی ایران را امضا کرده و در مرحله بررسی و دریافت مدارک برای پروانه استفاده از شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور قرار دارد. وی بیان کرد که زمان استفاده کاربران ایرانی از شبکه جهانی ماهواره‌ای مشخص نیست و زمان بندی دادن برای این موضوع سخت است، اما سازمان در پیگیری این موضوع است تا حداقل دو اپراتور به کاربران خدمات ارائه کنند. لاجوردی افزود که سازمان همچنین مخالف انحصار است و منتظر پذیرش اپراتورهای دیگر است تا فضا رقابتی شود. هدف از ارائه این سرویس، تقویت و توسعه زیرساخت ارتباطی کشور و ارائه خدمات ماهواره‌ای در مناطق صعب العبور و روستایی است. همچنین این خدمات می‌تواند در شرایط بحران نیز ارائه شود. در پایان متن ذکر شده است که قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات شبکه جهانی ماهواره‌ای توسط شرکت یاه کلیک امضا شده است.

امیر محمدزاده لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و مخابرات رادیویی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور در خصوص آخرین وضعیت شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور گفت: در موضوع شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور در حال حاضر امسال اولین اپراتور، حقوق سرزمین جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد و پذیرفت و در حال حاضر در مرحله بررسی و دریافت مدارک برای ارائه پروانه به آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه زمان استفاده کاربران ایرانی از شبکه جهانی ماهواره‌ای مشخص نیست افزود: زمان بندی دادن برای این موضوع خیلی سخت است چون خیلی وابسته به اپراتوری است که در حال حاضر در حال گرفتن پروانه است بنابراین زمان خاصی نمی‌توان ارائه داد ولی ما پیگیر این موضوع هستیم که حداقل دو اپراتور بتوانند شرایط ما را بپذیرند و بتوانند به کاربران سرویس بدهند.

لاجوردی در ادامه در خصوص استقبال از اپراتورهای دیگر برای ارائه شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور گفت: ما همیشه مخالف انحصار هستیم و در حال حاضر یک اپراتور شرایط ما را پذیرفته است ولی اپراتور دوم هنوز نپذیرفته است. فضا باز است که اپراتورهای دیگر بیایند و فضا رقابتی شود.

وی با اشاره به هدف از ارائه این سرویس در کشور افزود: خدمات ماهواره‌ای در جمهوری اسلامی با هدف تقویت و توسعه زیرساخت ارتباطی کشور بالاخص در مناطق صعب العبور و ارائه سرویس مقرون به صرفه و با کیفیت در مناطق روستایی و دور افتاده، به عنوان یکی از کاربردهای اصلی شبکه جهانی ماهواره‌ای انجام می‌شود که با اعطای این مجوز این امکان فراهم خواهد شد.

لاجوردی افزود: همچنین ارائه خدمات ارتباطی در شرایط بحران نیز از جمله کاربردهای ارائه شده توسط اپراتور شبکه جهانی ماهواره‌ای است.

به گزارش مهر، همزمان با اختتامیه کنفرانس جهانی مخابرات رادیویی (WRC-۲۳) در شهر دوبی، قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به امضای مدیرعامل شرکت یاه کلیک رسید تا مقدمات فعالیت قانونی این شرکت برای ارائه خدمات شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور فراهم شود.

با توجه به روابط حکومتی وزارت مخابرات و تکنولوژی مخابرات که تعامل با شرکت‌های بین‌المللی ارائه دهنده خدمات ارتباطی که قواعد سرزمینی کشورمان را به رسمیت می‌شناسند را در اولویت دیپلماسی خود قرار داده است و پس از ماه‌ها مذاکره با اپراتور خدمات شبکه جهانی ماهواره‌ای یاه کلیک (YahClick) وابسته به شرکت یاه ست (YahSAT)، این شرکت جمعه ۲۴ آذر در محل سرکنسولگری ایران در شهر دوبی و با حضور قائم مقام وزیر مخابرات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و مخابرات رادیویی، سرکنسول ایران، مشاور وزیر مخابرات در امور بین‌الملل، معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری و تعدادی از مدیران ارشد سازمان، رسماً قواعد سرزمینی (Landing Right) مصوب کمیسیون تنظیم مقررات مخابرات کشور را پذیرفت.


رئیس سازمان تنظیم مقررات و مخابرات رادیویی، در گفتگو با خبرنگار دیجیاتور، اعلام کرد که ایران در حال حاضر در مرحله بررسی و دریافت مدارک برای ارائه پروانه اولین اپراتور شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور است. او افزود که زمان استفاده کاربران ایرانی از شبکه جهانی ماهواره‌ای هنوز مشخص نیست، اما سازمان تنظیم مقررات و مخابرات رادیویی در تلاش است تا حداقل دو اپراتور را بتواند شرایط خود را پذیرفته و سرویس ارائه دهد. او همچنین افزود که در حال حاضر یک اپراتور شرایط را پذیرفته است، اما اپراتور دوم هنوز پذیرش نکرده است و فضای رقابتی برای اپراتورهای دیگر در این زمینه وجود دارد. این سرویس با هدف تقویت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور، به خصوص در مناطق صعب العبور و مناطق روستایی و دورافتاده ارائه می‌شود. همچنین ارائه خدمات ارتباطی در شرایط بحران نیز جزء کاربردهای این سرویس است. در اختتامیه کنفرانس جهانی مخابرات رادیویی، قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به امضای مدیرعامل شرکت یاه کلیک رسیده است تا مقدمات فعالیت قانونی این شرکت در ارائه خدمات شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور فراهم شود. وزارت مخابرات و تکنولوژی مخابرات نیز سیاستی را از طریق تعامل با شرکت‌های بین‌المللی ارائه دهنده خدمات ارتباطی که قواعد سرزمینی کشور را به رسمیت می‌شناسند، برای خدمات شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور اتخاذ کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *