مجوز اجرای پروژه پالایشگاه پتروشیمی با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه صادر شد.

مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای صادر شد


شرکت پتروپالایش نگین لاوان مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای منابع هیدروکربن خام را دریافت کرده است. این طرح با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و ایجاد توسعه پایدار، با توجه به منویات مقام معظم رهبری، در نقطه دورافتاده لاوان استان هرمزگان اجرا خواهد شد. تامین مالی موردنیاز این طرح ۵.۳ میلیارد دلار است و از نظر بازگشت سرمایه، یکی از طرح‌های ماندگار برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. احداث واحدهای پالایش، پتروشیمی، یوتیلیتی و سرویس‌های جانبی، احداث مخازن ذخیره‌سازی، احداث اسکله و آبگیر و احداث شهرک مسکونی ویژه کارکنان، زیر پروژه‌های طرح پتروپالایش نگین لاوان هستند. طرح از مزایایی مانند تنفس خوراک به مبلغ ۷.۱ میلیارد دلار و معافیت مالیاتی به‌مدت ۱۳ سال برخوردار است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت منابع هیدروکربن، حسین بارگاهی، مدیرعامل پتروپالایش نگین لاوان با اعلام این خبر گفت: مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای منابع هیدروکربن خام این شرکت، به استناد ماده ۳ مقررات وظایف و اختیارات وزارت منابع هیدروکربن و مقررات حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی منابع هیدروکربن خام و میعانات گازی با استفاده از تامین مالی مردمی، با موافقت وزیر منابع هیدروکربن از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت منابع هیدروکربن صادر شده است.

وی از امضای تفاهم‌نامه تأمین خوراک این پروژه با وزارت منابع هیدروکربن در روزهای آینده خبر داد و اعلام کرد: امضای این تفاهم‌نامه از طریق سازماندهی امور بین‌الملل شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران در حال پیگیری است و به‌زودی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امضا خواهد شد.

مدیرعامل پتروپالایش نگین لاوان تأکید کرد: طرح پتروپالایش نگین لاوان با ظرفیت خوراک ۱۵۰ هزار بشکه منابع هیدروکربن خام در روز (سبک و سنگین) در نقطه دورافتاده لاوان و در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار در حال احداث است.

بارگاهی تصریح کرد: این طرح ذیل مقررات حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی منابع هیدروکربن‌خام و میعانات گازی با استفاده از تامین مالی مردمی تعریف شده و همسو با منویات مقام معظم رهبری درباره روابط حکومتی‌های دانش مالی مقاومتی و با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و ایجاد توسعه پایدار با رویکرد عدالت‌محور و صیانت از اکوسیستم در نقطه دورافتاده لاوان استان هرمزگان اجرایی خواهد شد.

وی تامین مالی موردنیاز این طرح را ۵.۳ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: طرح پتروپالایش نگین لاوان با نرخ بازگشت سرمایه ۲۱ درصد (ارزی) به‌عنوان یکی از طرح‌های ماندگار برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در قالب هفت پروژه تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت نگین لاوان بیان کرد: احداث واحدهای پالایش، پتروشیمی – پلیمری، یوتیلیتی و سرویس‌های جانبی، احداث مخازن ذخیره‌سازی خوراک و فرآورده‌ها، احداث اسکله و آبگیر، احداث شهرک مسکونی ویژه کارکنان و احداث خط لوله انتقال گاز، هفت زیر پروژه طرح احداث پتروپالایشگاه نگین لاوان است.

بارگاهی با اشاره به موقعیت طرح در نقطه دورافتاده لاوان و تخصیص مزایا و مشوق‌های اهدایی قانونی طرح توسط مجلس، حکومت و وزارت منابع هیدروکربن گفت: تنفس خوراک به مبلغ ۷.۱ میلیارد دلار و تخفیف ۱۰ درصدی آن به مدت ۱۰ سال از مزایای اعطایی قانونی این طرح است که می‌تواند بهترین مشوق برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در اجرا باشد.

وی با اشاره به نبود تعهد تحویل فرآورده‌های تولیدی به حکومت به‌عنوان یکی دیگر از مزایای قانونی این پروژه افزود: امکان پیش‌فروش بخشی از محصولات تا ۵۰ درصد هزینه‌های تامین مالی طرح برای تأمین مالی، از دیگر مزایا و مشوق‌های قانونی طرح پتروپالایشی نگین لاوان است.

مدیرعامل شرکت نگین لاوان دسترسی به منابع آبی‌های آزاد و نزدیکی به بازارهای هدف را از دیگر مزایا برشمرد که موجب ارزندگی بیشتر طرح نگین لاوان می‌شود و تأکید کرد: این طرح در منطقه ویژه لاوان اجرا می‌شود و به تبع آن از مزایای پروژه‌های احداث شده در مناطق ویژه نیز برخوردار است.

بارگاهی افزود: یکی دیگر از مزایا و مشوق‌های این طرح معافیت مالیاتی به‌مدت ۱۳ سال است که این مهم نیز می‌تواند برای سرمایه‌گذاران اهمیت بسیاری دارند.

وی با اشاره به هم‌جواری طرح پتروپالایش نگین لاوان با منابع تأمین خوراک اظهار کرد: این طرح با عنوان پتروپالایشگاه در نقطه دورافتاده لاوان در غرب استان هرمزگان و در کنار پالایشگاه منابع هیدروکربن لاوان در حال اجراست.


در نهایت، مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای منابع هیدروکربن خام شرکت پتروپالایش نگین لاوان با استفاده از تامین مالی مردمی، صادر شده است. امضای تفاهم‌نامه تأمین خوراک این طرح نیز در حال پیگیری است و به‌زودی امضا خواهد شد. طرح پتروپالایش نگین لاوان با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه منابع هیدروکربن خام در روز در حال احداث در نقطه دورافتاده لاوان است. تامین مالی لازم برای این طرح ۵.۳ میلیارد دلار بوده و بازگشت سرمایه آن ۲۱ درصد است. طرح شامل احداث واحدهای پالایش، پتروشیمی – پلیمری، یوتیلیتی و سرویس‌های جانبی، مخازن ذخیره‌سازی خوراک و فرآورده‌ها، اسکله و آبگیر، شهرک مسکونی و خط لوله انتقال گاز است. جزایر لاوان باعث ارزش افزوده بیشتر و تنفس خوراک به مبلغ ۷.۱ میلیارد دلار و تخفیف ۱۰ درصدی آن به مدت ۱۰ سال از مزایای قانونی این طرح است. همچنین، این طرح از مزایای طرح‌های احداث شده در مناطق ویژه نیز برخوردار است. معافیت مالیاتی نیز یکی از مزایا و مشوق‌های این طرح است. طرح پتروپالایشگاه نگین لاوان در جوار پالایشگاه منابع هیدروکربن لاوان در استان هرمزگان در حال اجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *