گسترش تجربه ایران در زراعت بدون استفاده از آفت‌کش

تجربه ایران در کشاورزی بدون بکارگیری آفت‌کش گسترش می‌یابد


رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌علوم درمانی کشور گفت که بیش از 40 درصد محصولات زراعت توسط عوامل خسارت‌زای زنده مانند آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز تخریب می‌شوند. او با بیان اینکه امنیت غذایی درجه یک هر جامعه است، تاکید کرد که این عوامل باید مهار شوند. مأموریت مؤسسه تحقیقات گیاه‌علوم درمانی کشور حفظ سلامت و ایمنی غذا و تحقیق در زمینه‌های مختلف گیاه‌علوم درمانی است. رئیس مؤسسه اشاره کرد که استفاده نابجا از آفت‌کش‌های شیمیایی سلامت محصول نهایی و مصرف کننده را تهدید می‌کند و استفاده از روش‌های نوین برای مبارزه با آفات مهم است. همچنین، او به طرح تلفیقی محصول در شالیزارهای شمال کشور اشاره کرد که بدون استفاده از آفت‌کش علم عناصر

به گزارش دیجیاتور، شهرام نعیمی، رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌علوم درمانی کشور در برنامه تلویزیونی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی به عنوان اولویت درجه یک هر جامعه، عوامل خسارت‌زای زنده را یکی از بزرگترین تهدیدات امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: عواملی مانند آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز که در مواردی می‌توانند کل محصول یک کشور را نابود کنند، طبق آمار سازمان خواربار و زراعت ملل، اکنون حدود ۴۰ درصد، یعنی نزدیک به نیمی از محصولات زراعت را از بین می‌نام تجاری و ضروری است که برای کمک به تأمین امنیت غذایی، این عوامل مهار شوند.

وی اصلی‌ترین مأموریت مؤسسه تحقیقات گیاه علوم درمانی کشور را طلایه‌داری حرکت در مسیر تأمین امنیت غذایی با لحاظ کردن حفظ سلامت و ایمنی غذا و حراست از تنوع زیستی توصیف کرد و افزود: اجرای روابط حکومتی‌های ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج زراعت (تات)، نیازسنجی و مسئله یابی در حوزه تحقیقات گیاه علوم درمانی، دستیابی به دانش فنی و انتقال دانش به مزارع و واحدهای ذی‌ربط، همکاری با موسسه آموزش عالی‌ها، تهیه بانک اطلاعاتی گیاه‌علوم درمانی، همکاری با سازمان و معرفی آفت‌کش‌های جدید و کم‌خطر، تحقیق در زمینه شناسایی عوامل زیان‌آور در گیاهان، تحقیق در زمینه تکنیک‌های سمپاشی و تحقیق و به‌روزرسانی حدود مجاز باقی مانده آفت‌کش‌ها در محصولات و… بخشی از مأموریت‌های این مؤسسه است.

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه علوم درمانی با اشاره به اینکه در ایران نیز میزان خسارت آفات و بیماری‌ها به مزارع و باغات، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است، با تاکید بر لزوم مهار این عوامل خسارت‌زا برای تأمین امنیت غذایی، سازماندهی روش‌های مقابله با آفات را دارای ضرورت مضاعف عنوان کرد و افزود: استفاده نابجا و بی‌رویه از آفت‌کش‌های شیمیایی علاوه بر اینکه بر سلامت محصول نهایی اثر گذاشته و سلامت مصرف کننده را تهدید می‌کند، منجر به آلاینده‌ها اکوسیستم نیز می‌شود و از همین رو بکارگیری روش‌های نوین و ترویج آن‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های این مؤسسه است.

وی طرح سازماندهی تلفیقی محصول در شالیزارهای شمال را نمونه‌ای از توانمندی علمی و اجرایی محققان، مدیران و کشاورزان در بکارگیری روش‌های نوین و پیشرفته در ساخت و ساز غذای سالم عنوان کرد و افزود: در این طرح بدون استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی، محصول برنج با کمترین خسارت ساخت و ساز و به بازار عرضه شد.

نعیمی درباره چگونگی اجرای طرح ساخت و ساز برنج سالم بدون استفاده از آفت‌کش شیمیایی، اظهار کرد: این برنامه ابتدا در دو مزرعه ۱۰ هکتاری به صورت پایلوت اجرا شد و با موفقیت‌آمیز بودن آن، در ۱۰۰ هکتار از شالیزارهای ۷ شهرستان استان مازندران، در دو نوبت کشت توسعه یافت.

وی افزود: در این روش که قرار است در فصل زراعی جدید در ۳ استان شمالی کشور گسترش یابد، بسته تلفیقی که علاوه بر مهار عوامل خسارت‌زا زنده مانند آفات و بیماری‌ها، به موضوعات دیگری مانند علف‌های هرز، مصرف منابع آبی، ساخت و ساز نشا، زمان کاشت و… نیز می‌پردازد، به کشاورزان عرضه می‌شود و کارشناسان تات نیز بر نحوه اجرای آن نظارت می‌کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه علوم درمانی با بیان اینکه استفاده از آفت‌کش‌های طبیعی مانند گونه‌هایی از زنبور یا حشرات دیگر، بخشی از این بسته تلفیقی است، تصریح کرد: علاوه بر گسترش و ترویج این روش در شالیزارها، برنامه‌هایی برای ساخت و ساز خرما و مرکبات بدون بکارگیری مواد شیمیایی در دست بررسی است.

این مقام دولتی به آفت سن گندم اشاره کرد و با بیان اینکه سن‌زدگی نباید بیش از ۲ درصد شود، گفت: آفات و بیماری‌هایی هستند که اگر به شکل مطلوبی سازماندهی نشوند، می‌توانند ۱۰۰ درصد محصول را نابود کنند و بارها چنین واقعه‌ای در نقاط مختلف جهان رخ داده و گاه موجب بروز قحطی شده است که ملخ‌خوارگی و سن‌زدگی از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: در کشور ما نظارت برای مهار کردن سن در حدود ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی زراعی انجام می‌شود که با توجه به تنوع اقلیمی و تفاوت‌های منابع آبی و هوایی در نقاط مختلف، در اغلب مدت سال صورت می‌گیرد.

نعیمی با بیان اینکه گسترده‌ترین و رایج‌ترین روش مبارزه با سن گندم استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی است، تصریح کرد: برای مهار کردن سن، روش‌های بیولوژیک هم داریم، اما در هر حال کشاورز باید روش مبارزه با آفات را انتخاب کند که فعلاً رایج‌ترین روش، استفاده از آفت‌کش شیمیایی است و ما و سایر بخش‌های تات موظف هستیم که تبعات منفی و آسیب‌های آن به اکوسیستم یا سلامت محصول را به حداقل کاهش دهیم.

وی گفت: آفت‌کش‌های شیمیایی چه در داخل کشور ساخت و ساز شوند و چه از کشورهای دیگر وارد شوند، باید مورد مطالعه قرار گیرند تا ضمن بالاترین اثر، کمترین آسیب را در پی داشته باشند.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی گیاه‌علوم درمانی تصریح کرد: اساساً دانش‌بنیان کردن زراعت یکی از اولویت‌های کشور است و در این زمینه از AI نیز استفاده می‌شود.

وی شناسایی به موقع آفات را یکی از مؤثرترین عوامل برای مهار آن و استفاده از AI را در این زمینه ضروری دانست و گفت: به عنوان مثال اطلاع سریع از رشد و تکثیر سوسک سرخرطومی تنها راه مقابله با آن‌ها پیش از آسیب زدن به محصول است و در این زمینه لازم است که از AI و دیگر تجهیزات شناسایی و تشخیص از راه دور استفاده شود.

نعیمی تصریح کرد: همکاری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره گرفتن از AI و سایر فناوری‌های نوین جهت مقابله با آفات یکی از مهمترین بخش‌های برنامه ۴ ساله ما است.


شهرام نعیمی، رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه‌علوم درمانی کشور در برنامه تلویزیونی به اهمیت امنیت غذایی به عنوان اولویت درجه یک هر جامعه اشاره کرد. عوامل خسارت‌زای زنده را یکی از بزرگترین تهدیدات امنیت غذایی عنوان کرد و بر اهمیت مهار این عوامل تاکید کرد. عواملی مانند آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز می‌توانند کل محصول یک کشور را نابود کنند و طبق آمار سازمان خواربار و زراعت ملل، اکنون نزدیک به نیمی از محصولات زراعت را از بین می‌نام تجاری. منظور این مؤسسه از تحقیقات گیاه علوم درمانی کشور، طلایه‌داری حرکت در مسیر تأمین امنیت غذایی با لحاظ کردن حفظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *