در دسترس بودن سریالهای باکیفیت با تعداد بستر نرمافزاری ها/ ساخت و ساز ۶ سریال اقتباسی
0 نظر
در این متن، مهدی نقویان، رییس مرکز سیما اثر سینمایی درباره فعالیت های ساخت و ساز سریال در مرکز سیما اثر سینمایی صحبت کرده است. او توضیح داده است که در ابتدا داشتن ایده ساخت و ساز یک سریال در هر استان را در نظر داشتند، اما برای جلوگیری از تداخل در روند ساخت سریال، این ایده را کنار گذاشتند. او همچنین درباره تعامل با نهادهای فعال در سریال سازی برای شبکه های مختلف نیز صحبت کرده و اشاره کرده است که همکاری با این نهادها جهت ساخت و ساز سریال های باکیفیت در استان ها بسیار مهم است. نقویان همچنین به سوالات مختلفی درباره قیمت ها، سریال های اقتباسی، سریال های تاریخی و همچنین تأثیر بستر نرمافزاری های تلویزیونی در تولیدی سر
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مهدی نقویان رییس مرکز سیما اثر سینمایی در نشستی که روز گذشته ۴ دی ماه در موسسه آموزش عالی صداوسیما برگزار شد به پروسه ساخت و ساز سریال در این مرکز اشاره کرد و از برخی سریالهای در دست تدارک سخن گفت.
وی در بخشی از سخنان خود درباره تعامل با مراکز استانی صداوسیما در ساخت سریال بیان کرد: ما ایدهای با رویکرد هر استان یک سریال داشتیم اما در ادامه برای اینکه تداخلی در روند ساخت سریال در استانها ایجاد نشود خود را کنار کشیدیم.
نقویان درباره تعامل با نهادهای فعال نیز تصریح کرد: سازمان اوج و حوزه هنری که مشغول سریال سازی برای انتن هستند یک سازماندهی قرارگاهی دارند که زیر نظر سیمافیلم است. همانطور که گفته شد برخی استانها هم فعال هستند و ما هم همکاری داریم چون برنامهریزی مالی استانها محدود است و ما همکاری داریم که آثار باکیفیتی بسازند.
ادامه الگوی سریال سازی «پایتخت» و «نون.خ» در دیگر شهرها و استانها
رییس سیمافیلم درباره سطح پایین برخی از سریالهای استانی یادآور شد: برخی از سریالهایی که ساخته شد و قابلیت پخش از شبکههای سراسری پیدا کرد در استانها ساخته شد و ویژگیهای خوبی هم داشت. سریال «سنجرخان» که متعلق به کردستان است از جمله این سریال هاست. آرزویم این است که سی استان ما همزمان سریال ساخت و ساز کنند. البته خیلی هم نباید آرمان گرایانه نگاه کرد اما دنبال این هستیم که سریالهای موفق مثل «پایتخت» و «نون.خ» باز هم داشته باشیم و این مدل با دیگر شهرها مثل یزد و لهجه شیرین یزدی ادامه دپیدا کند.
یک سوم سریالهای اقتباسی هستند
وی درباره رویکرد سیمافیلم نسبت به کار اقتباسی نیز گفت: از ۱۸ سریالی که داریم حدود ۶ اثر اقتباس هستند. فقط نباید اقتباس را از اثر ادبی ببینیم بلکه از یک واقعهای در دهه ۶۰ هم میتوان اقتباس گرفت. در آمار یک دهه گذشته نود درصد سریالها ملودرامهای اجتماعی ونک به بالا بوده است چون ساخت و ساز سریعی دارد و استراتژی خاصی نمیخواهد. اما ما حدود ۶ اقتباس از اثر ادبی داریم و اگر اقتباس از واقعه هم باشد به ۱۰ اثر هم میرسد.
سریالی در بستر نرمافزاریها با نیم درصد بیننده
نقویان در پاسخ به مقابله بستر نرمافزاریها با آثار تلویزیونی نیز توضیح داد: کل آثار بستر نرمافزاریها را روی هم بگذارید در سال به اندازه تلویزیون ساخت و ساز ندارند که در یک سال باید ۳۵ سریال پخش کند. ما باید در تلویزیون سریال باکیفیت بسازیم، در یک سالی که در سیمافیلم بوده ام هدف این بود که عدد را به یک کمیت قابل قبول برسانیم که آنتن خالی نشود و گام بعدی کیفی سازی است. یا هدف این بود که برخی چالشهای تهیه کنندگی را حل کنیم مثلاً وقتی دقیقهای برنامهریزی مالی میدهیم تهیه کننده باید خود را موظف کند کار را به دقیقه مشخصی برساند اما اگر قسمتی پول بدهیم ممکن است در یک قسمت با دقیقه کمتر سریال محتوای خوبی ارائه کند و انتطارمان هم این است که تولیدکنندگان آثار باکیفیت بدهند.
وی اضافه کرد: با این حال به اندازهای که وی او دیها تولیدات باکیفیت در سال دارند تلویزیون هم به همان اندازه سریالهای باکیفیت دارد. من آماری دارم که سریالی در بستر نرمافزاریها یک درصد یا نیم درصد دیده شده است پس آنها هم تولیدات خوب و بد دارند اما روی خوبها مانور میدهند مثلاً «زخم کاری» فکر میکنم بیست درصد دیده شده بود و بیشتر درباره اینها تبلیغ میشود.
توقف قیمتها در شبکه خانگی به علت هزینههای بالا
نقویان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره دستمزدها در شبکه نمایش خانگی بیان کرد: اگر ما در تلویزیون با هزینه بالا کار خوب بسازیم از طریق پیام بازرگانی هزینه اش درمی آید. وی او دیها نوعی افسارگسیختگی در پرداختها دارند که برای خودشان هم کار سخت شده است. حتی امسال نسبت به سال قبل هزینهها تغییر نداشت و حتی متوقف بود چون خودشان هم به این نتیجه رسیده اند که هزینهها بیش از حد بالا بوده است.
خیلی از بزرگانی که به بستر نرمافزاریها رفته اند به پیشنهاد تلویزیون دست رد نزده اند
رییس سیمافیلم درباره همکاری با چهرهها در تلویزیون بیان کرد: خیلی از بزرگانی که به بستر نرمافزاریها رفته اند در مقابل پیشنهاد تلویزیون دست رد نزده اند و همچنان این مخاطب عظیم برایشان جذاب است. عموم هنرمندان با ما کار میکنند و مانعی هم برایشان وجود ندارد و ما با آنها تعامل داریم. منتها سریال سازی چیزی نیست که ۲ هفته بعد نتیجه اش را ببینیم و گاهی در گذر زمان خود را نشان میدهد.
نقویان از ساخت و ساز آثاری در حوزه مطالعات تاریخی معاصر با نامهای «مقامات تحول اساسی»، «خانه مسعود» و «سرباز کوچک امام» خبر داد.
وی اضافه کرد: اولین چیزی که «سرزمین مادری» را پربیننده کرده همین مطالعات تاریخی معاصر است که ذاتاً برای مخاطب جذاب است اما برای این تولیدات باید صبر کرد تا به خروجی برسند.
سریالهای تاریخی به بعد از تحول اساسی محدود شده بود
نقویان در پاسخ به سوالی درباره اینکه سریالها از مطالعات تاریخی معاصر فراتر نمیرود، گفت: سریال «مهیار عیار» را داریم که در دوره صفویه میگذرد و سریال با کیفیتی است، ما سریال در دورههای مختلف نداشتیم و مطالعات تاریخی را به بعد از تحول اساسی محدود کردیم اما در این یکی دو سال سریالی در دوره قاجار داشتیم که «رحیل» است و قرار است درباره سدههای دیگر هم آثاری داشته باشیم.
رییس سیمافیلم درباره سرانجام سریالهای فاخر تلویزیون گفت: «موسی» این روزها در پیش ساخت و ساز است. تکنولوژیهایی که برای این سریال لازم است وارد شود، دارد میرسد. سریال «سلمان فارسی» ۵۰ درصد از تولیدش انجام شده است و پیش بینی ما این است که ۲ سال دیگر به آنتن میرسد. سریال «موسی» هم در همین بازه زمانی پخش میشود چون حجم زیادی از کار آن در زمان پیش ساخت و ساز است و بعد از آن چالشی ندارد. ضمن اینکه بخشهای مهمی از اکسسوار، صحنه و تستها انجام شده است.
مهدی نقویان، رییس مرکز سیمافیلم در نشستی که در موسسه آموزش عالی صداوسیما برگزار شد، به پروسه ساخت و ساز سریال در این مرکز اشاره کرد. وی از تعامل با مراکز استانی صداوسیما در ساخت سریال و تعامل با نهادهای فعال نیز صحبت کرد. نقویان درباره الگوی سریال سازی «پایتخت» و «نون.خ» در دیگر شهرها و استانها نیز صحبت کرد و امیدواری خود را برای ساخت و ساز سریالهای موفق در سطح استانها بیان کرد. وی همچنین درباره کارهای اقتباسی در سازمان سیمافیلم و توقف قیمتها در شبکه خانگی صحبت کرد. نقویان از ساخت و ساز آثاری در حوزه تاری