ایران، دومین کشوری است که پسته را به اروپا صادر می‌کند و آلمان، مهمترین کاربر پسته آن می‌باشد.

ایران دومین صادرکننده پسته به اروپا/آلمان مهم‌ترین مشتری پسته


مرکز آمار کمیسیون اروپا اعلام کرد که فروش خارجی پسته ایران به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۹۲ میلیون یورو بوده است، که نسبت به سال ۲۰۲۲ با کاهش ۱۷ درصدی روبرو شده است. آلمان با ۴۹ میلیون یورو بزرگترین خریدار پسته ایران بوده و ایران دومین صادرکننده پسته به اروپا بوده است.

به گزارش دیجیاتور، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) از فروش خارجی ۹۲ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۳ خبر داد.

فروش خارجی پسته ایران به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۱۱ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

عمده فروش خارجی پسته ایران به اروپا در قابل مغز پسته بوده است. ایران در سال میلادی گذشته ۶۵ میلیون یورو مغز پسته و ۲۷ میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده است. فروش خارجی مغز پسته ایران تنها ۴ درصد کاهش داشته؛ اما فروش خارجی پسته با پوست با کاهش ۳۷ درصدی مواجه شده است.

آلمان مهم‌ترین کاربر پسته ایران در اروپا طی سال ۲۰۲۳ بوده است. ۴۹ میلیون یورو از پسته صادراتی ایران به اروپا در سال ۲۰۲۳ به مقصد آلمان بوده است. ایتالیا با ۷ میلیون یورو و اسپانیا با ۵ میلیون یورو نیز از جمله خریداران پسته ایران در اروپا بوده‌اند.

بر اساس این گزارش ایران دومین صادرکننده پسته به اروپا در سال ۲۰۲۳ بوده است. آمریکا با فروش خارجی ۶۴۰ میلیون یورویی بزرگ‌ترین صادرکننده پسته به اروپا بوده است. فروش خارجی پسته آمریکا به اروپا در این سال نیز کاهش ۱۵ درصدی داشته است. آمریکا در سال قبل ۷۵۶ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

ترکیه با فروش خارجی ۵۱ میلیون یورویی نیز سومین صادرکننده پسته به اروپا در سال ۲۰۲۳ بوده است. فروش خارجی پسته ترکیه به اروپا در این سال ۲۸ درصد کاهش داشته است.


فروش خارجی پسته ایران به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *