پایان حفاری ۳۹ رشته تونل در مسیر راه آهن چابهار – خاش

اتمام عملیات حفاری ۳۹ رشته تونل در راه آهن چابهار - خاش


در این متن اعلام شده است که مهرداد بذرپاش در سفری به استان سیستان و بلوچستان بازدید کرده و از پروژه راه آهن چابهار-زاهدان نیز دیدن کرده است. اتمام عملیات حفاری ۳۹ رشته تونل در این راه آهن توسط او اعلام شده است. راه آهن چابهار-زاهدان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب در شرق کشور است و طبق مطالعات، سرعت طرح برای قطارهای باری و مسافری به ترتیب ۹۰ و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین، راه آهن زاهدان-سرخس که دومین قسمت از طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال-جنوب است، در این خط ترانزیتی شمال-جنوب به راه آهن چابهار-زاهدان و اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می‌شود و اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می‌دهد.

به گزارش دیجیاتور، مهرداد بذرپاش امروز (۵ دی‌ماه) با هدف بازدید و آغاز عملیات اجرایی چند پروژه بزرگراه‌ای و بندری به استان سیستان و بلوچستان مسافرت کرده بود، از روند احداث ابر پروژه ریلی چابهار-زاهدان نیز بازدید کرد و با حضور وی اتمام عملیات حفاری ۳۹ رشته تونل به طول ۱۷ کیلومتر در راه آهن چابهار-خاش اعلام شد.

گفتنی است، پروژه احداث راه آهن چابهار – زاهدان، به طول ۶۳۱ کیلومتر بخشی از کریدور ریلی شمال – جنوب در شرق کشور و در امتداد بزرگراه چابهار به زاهدان قرار گرفته است. طبق مطالعات انجام شده سرعت طرح ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری است.

خطوط ریلی زاهدان – سرخس نقطه اتصال اقیانوس هند به آسیای مرکزی

راه آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می‌سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می‌کند. به گونه‌ای که می‌توان گفت این راه، اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می‌دهد.

این خط ریلی از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق – مشهد متصل می‌شود و با بهره برداری از این طرح، استان سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل می‌شود.

البته در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ خط ریلی زاهدان – خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر به بهره برداری رسید و با تکمیل راه آهن خاش-چابهار، بندر شهید بهشتی به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.


اتمام عملیات حفاری ۳۹ رشته تونل به طول ۱۷ کیلومتر در راه آهن چابهار-خاش در استان سیستان و بلوچستان اعلام شد. احداث راه آهن چابهار-زاهدان به طول ۶۳۱ کیلومتر در بزرگراه چابهار-زاهدان به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب در شرق کشور صورت می‌گیرد. این راه آهن اتصال اقیانوس هند به آسیای مرکزی را برقرار می‌کند. خط ریلی چابهار-زاهدان از چابهار شروع شده و از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد عبور کرده و در ایستگاه کالشور در تربت حیدریه به راه آهن بافق-مشهد متصل می‌شود. با بهره برداری از این طرح، استان سیستان و بلوچستان به راه آهن سراسری و چندین کشور همسایه متصل می‌شود. در حال حاضر خط ریلی زاهدان-خاش به بهره برداری رسیده است و با تکمیل راه آهن خاش-چابهار، بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *