دو هزار ناوگان جدید بزرگراه‌ای در آستانه بازرگانی بین‌الملل

۲ هزار ناوگان جدید جاده ای در آستانه واردات


در حال حاضر، نوسازی ناوگان ترانزیت برون شهری، به ویژه در بخش مسافربری، از اهمیت بالایی برخوردار است و حکومت سیزدهم در راستای تأمین نیازهای کشور، با تدابیر لازم به منظور تأمین ناوگان مورد نیاز کشور در حوزه ترانزیت عمومی آغاز کرده است. این تدابیر شامل تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به مسافرین، بازرگانی بین‌الملل ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال، تأیید تأمین قطعات وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی و سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای می‌باشد. از طرفی، مسئولان نیز در پی بررسی و تصویب موضوعات مختلف اقدامات لازم را در راستای افزایش ناوگان ترانزیت عمومی کشور انجام داده‌اند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نوسازی ناوگان ترانزیت برون شهری به‌ویژه در بخش مسافربری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این زمینه ناوگان ترانزیت عمومی با عقب ماندگی‌هایی روبه‌رو بود که اما با روی کار آمدن حکومت سیزدهم، تدابیر لازم به منظور تأمین ناوگان مورد نیاز کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به منظور توسعه ترانزیت عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به مسافرین به وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی مجوز داده می‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای نسبت به ثبت سفارش بازرگانی بین‌الملل ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و تأیید تأمین قطعات وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط وزارت تولیدی استخراج معدنی و بازرگانی بر اساس استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت وسایل نقلیه اقدام کند.

همچنین سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای که یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود مجاز است به منظور ایجاد انگیزه و تسریع در فرآیند بازرگانی بین‌الملل از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره شده موضوع بند (ت) ماده (۳۰) مقررات احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور ۱۳۹۵ یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت کند.

البته بنا بود به دلیل کمبود ناوگان برای تردد زوار در اربعین امسال، این ۲ هزار دستگاه اتوبوس پیش‌از آغاز مسافرت عتبات وارد شود؛ اما به دلیل وجود برخی از موانع بین دستگاه‌های مربوطه این روند باغ تأخیر مواجه شد که در تیرماه امسال، معاون ترانزیت سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای در بیان اقدامات و برنامه‌های این معاونت از اضافه شدن ۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان ترانزیت عمومی کشور خبر داد و گفت: با تلاش‌های وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای، مجوز بازرگانی بین‌الملل ۲ هزار دستگاه اتوبوس از سوی هیأت حکومت ابلاغ شده است.

علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد سازماندهی ترانزیت و سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور در خصوص چرایی عدم بازرگانی بین‌الملل ۲ هزار دستگاه اتوبوس، گفت: در راستای بازرگانی بین‌الملل ۲ هزار دستگاه اتوبوس در مطالعات تاریخی (۱۷ مهر ماه) آئین نامه اجرایی ابلاغ شد؛ بنا بود تا طبق مصوبه هیأت وزیران صادر کرده بودند، روند تأیید و تشخیص در سازمان راهدار طی شود.

رئیس ستاد سازماندهی ترانزیت و سوخت کشور در ادامه تاکید کرد: همچنین قرار شد تا مراحل دیگر مانند شناسایی کالا، تخصیص ارز، تأمین ارز و تاییدیه نهایی در وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی طی شود. در سازمان راهداری مرحله‌ای پس‌از تأیید شناسایی کالا و تأیید اولیه ارزی که با عنوان محدودیت ثبت سفارش سابقه محسوب می‌شود که پس‌از این سازمان راهداری به عنوان متولی وارد چرخه بازرگانی بین‌الملل اتوبوس‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند که تأیید فنی در ثبت سفارشات برعهده سازمان راهداری است؛ که تاییدیه فنی ۱۹۰ ناوگان انجام شده اما مراحل ارزی هنوز طی نشده است.

احمدی فینی ادامه داد: در مصوبه ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیاز کشور را در بازه زمانی اربعین مد نظر قرار داده بود که طبق برنامه‌ریزی‌های سازمان راهداری هزار و ۲۰۰ اتوبوس برای گروه (الف)،هزار و ۳۰۰ اتوبوس برای گروه (ب) و هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز برای گروه (ج) یعنی در مجموع ۴ هزار ناوگان عمومی بزرگراه‌ای برای بازرگانی بین‌الملل سال‌جاری پیش‌بینی کرده بودیم و آمار بازرگانی بین‌الملل سازمان راهداری فراتر از مصوبه حکومت بود که به دلیل وجود برخی موانع این موضوع محقق نشد اما در دست بررسی است.

به گزارش مهر، منابع ارزی مورد نیاز این بازرگانی بین‌الملل ۲ هزار دستگاه اتوبوس، از سوی نهاد مالی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین و ابلاغ می‌شود.

همچنین ناوگان بزرگراه‌ای کشور با کمبودات جدی روبه رو است و آمار اتوبوس‌های بین شهری نسبت به سال گذشته میانگین نصف شده که حکومت باید نسبت به این روند اقدامات جدی را در دستور کار قرار دهد.


نوسازی ناوگان ترانزیت برون شهری مورد توجه حکومت سیزدهم قرار گرفت و مجوز بازرگانی بین‌الملل ۲ هزار دستگاه اتوبوس صادر شد. این بازرگانی بین‌الملل به‌نظر می‌رسد با تأخیر مواجه شده و تا کنون فقط تأیید فنی ۱۹۰ ناوگان انجام شده است. برنامه‌ریزی برای بازرگانی بین‌الملل ۴ هزار ناوگان عمومی بزرگراه‌ای نیز وجود دارد اما به دلیل موانع متعدد، این موضوع هنوز به اجرا نرسیده است. منابع ارزی برای این بازرگانی بین‌الملل توسط نهاد مالی تعیین و ابلاغ می‌شود. مشکلات ناوگان بزرگراه‌ای کشور نیازمند اقدامات فوری حکومت است تا این موضوع نیز رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *