شکایت آپاراتچی‌ها از عدم حضور در سودای سیمرغ

گلایه عوامل «آپاراتچی» از حضور نداشتن در سودای سیمرغ


در نشست خبری اثر سینمایی سینمایی “آپاراتچی” که با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، طراح صحنه، مجری طرح و بازیگران این اثر سینمایی برگزار شد، توضیحاتی درباره ساخت و ساخت و ساز این اثر سینمایی ارائه شد. تهیه‌کننده اثر سینمایی با برگرفتن از یک اثر ادبی به همین نام، تلاش برای ایجاد فیلمی با کمدی موقعیت و با داستانی که از دل مردم بیرون آمده است، را توضیح داد. کارگردان نیز پاسخ داده و خواستار آن شد که اثر سینمایی او با اثر سینمایی “فسیل” قرار نگیرد و از تقلید کردن کم شود. بازیگران نیز درباره تجربه های خود در این اثر سینمایی صحبت کردند و طراح صحنه نیز انتقاداتی را درباره انتخاب آثار جشنواره اثر سینمایی فجر ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، ظهر دوشنبه ۱۶ بهمن، نشست خبری اثر سینمایی سینمایی «آپاراتچی» با حضور علی طاهرفر کارگردان، سجاد نصراللهی تهیه‌کننده، جعفر محمدشاهی طراح صحنه، مسعود ملکی مجری طرح، بهنام تشکر، تورج الوند، رضا ناجی، حسین عابدینی، جلیل طایفی، امید مبصری، محمدولی فروتن و امین گلستانه از جمله بازیگران این اثر سینمایی برگزار شد.

سجاد نصراللهی تهیه کننده اثر سینمایی «آپاراتچی» گفت: این اثر سینمایی برگفته از کتابی با همین عنوان است و پس‌از یک سال و نیم پژوهش و آماده شدن فیلمنامه برای ساخت و ساز کار اقدام کردیم. شرایط پروژه و اینکه مربوط به بازه دهه ۶۰ بود سختی های زیادی در پروداکشن و طراحی صحنه و … برایمان به وجود آورد اما خوشبختانه توانستیم کار قابل قبولی ارایه دهیم.

علی طاهر فر کارگردان اثر گفت: آقای جلیل طائفی از فیلمسازان دهه ۶۰ ما هستند و از فیلمسازی تا پخش برنامه دارند و به صورت خود جوش اکران دارند و بخشی از درآمد را به منازعه اختصاص می‌داد. معتقدم قهرمان قصه من باید ما به ازا بیرونی داشته باشد و محصول تخیل نباشد و تمام موقعیت های کمدی ما برآمده از دل قصه است و طراحی کمدی نکرده ایم.

وی عنوان کرد: با زبانی شیواتر از این نمی شد به زندگی شهید لاجوردی پرداخت.

در ادامه این نشست، طاهرفر در پاسخ به این که آیا اثر سینمایی شما در راستای جریانی است که با اثر سینمایی «فسیل» در هنر هفتم ایجاد شده است، گفت: اصلا دوست ندارم اثر سینمایی ما هم‌ردیف «فسیل» قرار بگیرد. قصه ما از دل مردم بیرون می‌آید و هدف ما ایجاد کمدی موقعیت نبوده است.

تورج الوند بازیگر نقش اصلی این اثر سینمایی گفت: از بازی در نقشی به زبان شیرین آذری خیلی خوشحالم و به نقش ها جدید و نو تمایل بیشتری دارم.

جلیل طایفی شخصیتی که اثر سینمایی‌ پیرامون او ساخته شده است نیز بیان کرد: حدود ۱۲۰ اثر سینمایی کار کردم که ۸۰ اثر مجوز گرفت و بخشی از درآمد را به آسیب دیدگان از منازعه اختصاص دادم.

رضا ناجی بازیگر اثر سینمایی عنوان کرد: جلیل طایفی ۴ دهه است در آثار خلاقانه و هنر هفتم فعالیت می‌کند و من قبل از حضور در تهران و آثار سینمایی در ۴ اثر سینمایی وی بازی کرده ام.

حسین عابدینی بازیگر این اثر نیز درباره نقشش توضیح داد: دوست داشتم در کار آذری بازی کنم و همچنین دوباره به هنر هفتم برگردم

وی افزود: پیشنهادات مختلفی حتی از شبکه جم داشتم ولی حاضر نشدم یک خانه در ترکیه را در ازای فروش یک وجب خاک وطن کسب کنم و به تک تک خانه های کشورم پشت کنم.

محمد ولی فروتن دیگر بازیگر این اثر گفت: علاقه مند هستم اثر سینمایی ما برای عموم مردم باشد نه فقط قشر فرهیخته و از همه عوامل و دست اندر کاران تشکر می کنم.

امین گلستانه دیگر بازیگر این اثر سینمایی، نیز یادآور شد: خوشحالم در این پروژه خدمت دوستان بودم و از کارگردان و انرژی بالای او متشکرم.

مسعود ملکی پژوهشگر و مجری طرح پروژه در ادامه مطرح کرد: از سال ۸۸ می‌خواستیم روایت مردمی در میراث را پیگیری کنیم و هسته هایی بدون آنکه معطل دستگاه ها باشند و ساخت و ساز فرهنگی داشته اند، معرفی کنیم. ما به واقعیت و مستندنگاری در فضای سینمایی کشور نیاز داریم.

جعفر محمدشاهی طراح صحنه این اثر با اشاره به اینکه طراحی صحنه پشت صحنه هنر هفتم ایران دقیقا شبیه عملیات و منازعه است، گفت: طراحی صحنه این کار با توجه به محدودیت ها و ناملایمتی ها انجام شد و من از هیات انتخاب سوال دارم با چه معیاری آثار را انتخاب کرده اند؟ اگر این آثار خوب هنر هفتم است پس بقیه چه هست؟ اثر سینمایی های ما به شدت ضعیف هستند. من اثر سینمایی جنگی دیده ام که طراحی صحنه بسیار ضعیفی دارد. این اثر سینمایی یک کار اولی است اما طراحی درستی دارد. چرا طراحی صحنه آن نباید در بخش رقابتی حضور داشته باشد؟ این کار از شیرین ترین کارهای من بود اما سخت بود و سختی اش هنوز روی تنم مانده است.

ابوذر حیدری تدوین‌گر اثر سینمایی «آپاراتچی» عنوان کرد: ای کاش اثر سینمایی ما هم در سودای سیمرغ بود. من فکر می‌کنم حق ما خورده شده‌ است. در هر صورت مردم و رسانه‌ها نظرشان را درباره اثر سینمایی‌ خواهند گفت.

در ادامه کارگردان اثر سینمایی تصریح کرد: عنوان اثر سینمایی اولی خیلی من را اذیت می‌کند. درست است که عنوانش بخش نگاه نو است؛ اما همه ما را به چشم اثر سینمایی‌اولی می‌بینند.

این کارگردان در پایان نشست خبری، نوشته‌ای درباره دغدغه‌های فیلمسازی‌اش و نظراتش در مورد رویکرد و روند داوری‌ها در جشنواره اثر سینمایی فجر خواند.


اثر سینمایی سینمایی «آپاراتچی» با حضور علی طاهرفر کارگردان، سجاد نصراللهی تهیه‌کننده، جعفر محمدشاهی طراح صحنه، مسعود ملکی مجری طرح و بازیگران این اثر سینمایی برگزار شد. این اثر سینمایی برگفته از کتابی با همین عنوان است و پس‌از یک سال و نیم پژوهش و آماده شدن فیلمنامه برای ساخت و ساز کار اقدام شد. شرایط پروژه و مربوط به دهه ۶۰ بودن آن سختی های زیادی در پروداکشن و طراحی صحنه ایجاد کرد اما توانستیم کار قابل قبولی ارایه دهیم. قصه این اثر سینمایی از دل مردم بیرون می‌آید و هدف آن ایجاد کمدی موقعیت نبوده است. با اینکه فیلمسازی تا پخش برنامه دارند و به صورت خود جوش اکران دارند، اما قهرمان قصه در آپاراتچی ما از دل خود مردم به وجود آمده است و محصول تخیل نیست. تمام موقعیت های کمدی نیز برآمده از دل قصه است و طراحی کمدی نشده است. عنوان اثر سینمایی اولی خیلی من را اذیت می‌کند. درست است که عنوانش بخش نگاه نو است؛ اما همه ما را به چشم اثر سینمایی‌اولی می‌بینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *