فقط ۱۸۰ هواپیما قابل استفاده است/ برای ۷ هزار واگن مترو نیاز داریم.
0 نظر
در این متن، بابک احمدی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار داشته است که ناوگ
به گزارش دیجیاتور، بابک احمدی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امروز در نشست خبری گفت: ناوگان هوایی، دریایی و ریلی کشور فرسوده است، لذا باید مشوقهایی را برای نوسازی ناوگان ترانزیت و ایجاد کرد. موتور محرک شکوفایی تولیدی تقاضا و بازار است، لذا در دورهای که تحت محدودیتهای بینالمللی خارجی هستیم، باید برای حمایت از صنایع داخلی از بازارهای داخلی به عنوان یک فرصت بهره بگیریم.
وی افزود: در ناوگان هوایی حدود ۳۳۰ فروند پرنده در کشور وجود دارد که از این تعداد کمتر از ۲۵۰ فروند قابلیت پرواز دارد که تعدادی از این ۲۵۰ فروند هواپیما نیز به دلیل کسری قطعات یدکی، اقلام مصرفی و یا دورههای تعمیراتی باید از پرواز خارج شوند تا عملیات تعمیر و نگهداری رو آنها انجام شود، لذا حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ فروند هواپیما قابل استفاده در کشور موجود است.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: اولویت ما حفظ ناوگان هوایی است و برای حفظ آن نیز نیازمند اقلام و زیر ساخت هستیم که زیرساختهای آن در کشور موجود است، اما در حوزه اقلام یدکی مشکلات زیادی است.
وی تصریح کرد: البته ظرفیتهای فناوری طراحی زیادی وجود دارد که میتوان آنها را بالفعل کرد و در تولیدی به کار برد. در خصوص تکمیل زیرساختهای اقلام هوایی در حوزه غیرنظامی سازمان گسترش ورود کرده است و فعالیتهایی در حال انجام است.
احمدی با اشاره به ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: اصلیترین شبکه در اختیار شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت دریانوردی جمهوری اسلامی ایران دارد و شرکتهای دیگری نیز ناوگان در اختیار دارند، اما در مجموع نیاز این شرکتها به ناوگان جدید زیاد است.
وی تصریح کرد: البته به دلیل استانداردهای بینالمللی و همچنین به دلیل اینکه این ناوگان اغلب در منابع آبیهای بینالمللی تردد میکنند، مشکلی برای نگهداشت این ناوگان نداریم اما برای نوسازی ناوگان موجود مساله وجود دارد و باید سرمایه گذاری صورت بگیرد و اگر این سرمایه گذاری اتفاق بیفتد ظرفیتهای بسیار خوبی را در حوزههای تولیدی، صنعتی و برای پشتیبانی ناوگان کشور برای نوسازی ناوگان و واگذاری شناورهای جدید در کشور داریم.
متوسط عمر واگنهای باری و مسافری ۳۰ سال است
معاون وزیر صمت اظهار کرد: در حوزه کشندههای بزرگراهای در چند سال گذشته؛ زیرساختهای جدیدی برای حمایت از ساخت و ساز ناوگان کشندههای جدید به وجود آمده است. سالهای قبل صرفاً اتکا به تکنولوژیهای غربی بود به جهت رشدی که چینها داشتند با مشارکت چینیها؛ با انتقال دانش و تولیدات مشترک تولیدات خوبی انجام شد، کما اینکه هنوز هم ظرفیت خوبی برای ساخت و ساز ناوگان کشنده بزرگراهای در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه در حوزه ریلی فرسودگی شدیدی وجود دارد، گفت: به جهت تردد کمتر ناوگان ریلی در خارج از کشور معمولاً دقت کافی برای نوسازی ناوگان در سالهای گذشته انجام نشده و متوسط عمر واگنها باری و واگنهای مسافری کشور بالای ۳۰ سال است و کشندههای باری – مسافری هم عمر بالایی دارند.
احمدی تاکید کرد: لذا با این وضعیت آینده خوبی برای ترانزیت تجاری کشور متصور نیستیم و باید فکری برای بهبود آن صورت گیرد.
۷ هزار واگن مترو نیاز داریم
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به مصوبه سال ۹۶ شورای دانش مالی برای تأمین ۲ هزار دستگاه واگن مترو کلانشهرها گفت: در افق ۵ ساله تقاضای واقعی ۷ هزار دستگاه است یعنی در صورتی که تمام پروژههای مترو به اتمام برسد ۷ هزار دستگاه واگن مترو نیاز است ولی در صورتی که بخواهیم واگن پروژههای در حال اتمام را تأمین کنیم در کنار نوسازی، ۵ هزار دستگاه واگن لازم است.
احمدی بیان کرد: شورای دانش مالی در سال ۹۶ برای ۲ هزار دستگاه مجوز به وزارت کشور میدهد و ایدرو را به عنوان متولی سازماندهی طرح معرفی میکند و لذا سازمان گسترش به عنوان مدعی تولیدی و ساخت و ساز داخل و سازماندهی کننده این بخش وارد عمل میشود. از این ۲ هزار دستگاه به علت محدودیتهای تأمین مالی متأسفانه توفیقی ایجاد نشده و با وجود اینکه چند توافق خوب صورت گرفته، اما به جهت محدودیتهای مالی اقدامی صورت نگرفته است، اما ۶۳۰ دستگاه اخیراً توسط وزارت کشور و شهردار تهران پیش بردهاند، ولی یکی از الزامات آن ساخت داخل است و اگر ساخت داخل آن صورت نگیرد از مقررات عبور کرده ایم. لذا وزارت صمت در حوزه کنترلی و اعمال مقررات ایستاده و همچنین نقش حمایتگری خود را دنبال میکند و امیدواریم با تعامل بین وزارت کشور و صمت بزودی مقدمات اجرایی ورود تأمین کنندگان داخلی را در این پروژه فراهم کنیم.
وی افزود: کاربر این ۶۳۰ دستگاه سازماندهی شهری تهران است و قرارداد آن بین سازمان سازماندهی شهری و دهیاریها و یک تأمین کننده چینی است.
احمدی همجنین گفت: در حال حاضر تعداد ناوگان فرسوده وسایل نقلیه بیش از ۹ میلیون دستگاه است. در این میان تعداد ۲۶۰ هزار کامیون و کشنده، ۷۴ هزار مینیبوس و بیش از هفت میلیون خودروی سواری فرسوده در کشور وجود دارد.
وی افزود: بر اساس مقررات هوای پاک تردد این خودروها در کشور ممنوع بود که بازدارنده هم بود، اما در دیوان این رأی شکسته شد و در حال حاضر خودروهای فرسوده میتوانند با معاینه فنی تردد کنند. یکی از دلایل مصرف بالای سوخت و مشکلات زیستمحیطی هم همین فرسودگی خودروها است.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه و در پاسخ به اینکه علت اصلی و عمده فرسودگی ناوگان دریایی، ریلی و هوایی و … چیست، گفت: در هر صنعتی یک اکوسیستم (تقاضا و ساخت و ساز) وجود دارد در این چرخه معمولاً کیفیت ارتقا مییابد و پیوندگی باید زنده ماندن اکوسیستم است. اما زمانی که دانش مالی دچار مشکل شود این اکوسیستم نیز دچار مشکل میشود. لذا وقتی در بخش تقاضا دانش مالی خوبی ایجاد نشود در نتیجه بخشهای مالی ترانزیت نیز سود لازم را نمینام تجاری و در نتیجه تمایلی به ادامه این کسب و کار ندارد. این اتفاق عملاً سرعت گردش در اکوسیستم را کاهش میدهد و لذا تولیدی نیز کند میشود.
وی تاکید کرد: اصلیترین دلیلی که این اکوسیستم دچار سکته شده است، دانش مالی بیمار این حوزه است، لذا باید فضایی فراهم آورد که این دانش مالی بهبود یابد، یعنی باید فضایی را فراهم آورد که سرمایهگذار حوزه ترانزیت کارش مالی باشد تا از قبال سودآوری کسب و کار بتواند به توسعه ناوگان اقدام کند.
ناوگان هوای