“صبح اعدام”، یک سریال بازی درخشان

«صبح اعدام» بازی‌های درخشانی دارد/ایده اولیه از یک سریال شکل گرفت


در اثر سینمایی “صبح اعدام” به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی، زندگی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی در زمان بردنشان برای اعدام تا پایان تیرباران به تصویر کشیده می‌شود. هرچند که اثر سینمایی قرار بود بر اساس یک گزارش خبرنگار کیهان ساخته شود، اما از خانواده طیب حاج رضایی نتوانستند پیدا کنند و ارتباط خود را با برخی از بستگان حاج اسماعیل رضایی برقرار کردند. این اثر سینمایی به مدت ۹۰ دقیقه پایانی زندگی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی را به تصویر می‌کشد و اجحافی که دستگاه پهلوی نسبت به آنها داشته است را نشان می‌دهد. از نظر تهیه کننده اثر سینمایی، افخمی در همه ورژن‌های فیلمسازی و ژانرهای مختلف موفق بوده است. این اثر سینمایی با تصویر کردن گزارشی دراماتیک از برخی اتهامات و اعدام آنها، به یک برشی از مطالعات تاریخی اشاره دارد و تصویر کشیدن این گزارش برای افخمی جذابیت خاصی دارد. تهیه کننده اثر سینمایی اعتق

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، امروز در سانس اول برج میلاد اثر سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی به نمایش درمی آید.

بهروز افخمی در سخنان کوتاهی به خبرنگار دیجیاتور درباره ایده اولیه این اثر سینمایی گفته بود که ایده اولیه از ساخت یک سریال درباره یکی از شخصیت‌ها بیرون آمده است و بعد در این سال ها تلاش کرده است که فیلمی درباره یک گزارش خبرنگار کیهان درباره تیرباران طیب حاج رضایی بسازد.

این کارگردان درباره اینکه چرا سراغ زندگی طیب حاج رضایی نرفته است، توضیح داد: آن اثر سینمایی دیگری می شد که بیوگرافی را شخصیت‌ها را در برمی گرفت ولی این اثر سینمایی به نود دقیقه پایانی زندگی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی می پردازد.

افخمی همیشه چهره‌ساز بوده است

همچنین علی شیرمحمدی تهیه کننده اثر سینمایی «صبح اعدام» در پاسخ به اینکه آیا اگر از بازیگران چهره استفاده می‌شد اثر سینمایی در گیشه می‌توانست موفقیت بیشتری کسب کنند به خبرنگار دیجیاتور بیان کرد: ابدا قایل نبودیم که حتماً از چهره ها استفاده کنیم تا اثر سینمایی بهتر دیده شود. گذشته آقای افخمی را هم ببینید متوجه می‌شوید که در اثر سینمایی های دیگر هم اینگونه بوده است.

وی اضافه کرد: او «عروس» تا «سن‌پطرزبورگ» او در کنار استفاده از حضور چهره ها، چهره ساز هم بوده است. «سن پترزبورگ» جزو اولین اثر سینمایی های محسن تنابنده بود اینجا هم ارسطو خوش رزم را داریم. البته آن اثر سینمایی ها داستانی بود و «صبح اعدام» فضایی مستندداستانی دارد و ما به ازاهای بیرونی را به تصویر می‌کشد از این رو آدم‌ها درباره شخصیت های این واقعه ذهنیت دارند به همین دلیل با این شخصیت ها هم ذات پنداری می کنند. پس باید مثل بازیگران درجه یکی که از آنها بهره گرفتیم سراغ کسانی می رفتیم که بتوان با آنها ارتباط گرفت اگر از بازیگر چهره استفاده می کردیم هرگز این اتفاق رخ نمی‌داد.

این تهیه کننده تصریح کرد: اما همین افراد هم بازی های درخشانی در این اثر داشتند. بهروز افخمی در اینکه از چنین بازیگرانی بازی بگیرد و در پرورش استعدادهای نهفته و به عرصه آوردنشان استاد است.

شیرمحمدی درباره مقطعی که از زندگی سوژه های اثر سینمایی به نمایش گذاشته می شود، بیان کرد: ما نود دقیقه پایانی زندگی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی را می بینیم که از زمان بردنشان برای اعدام تا دقیقه پایانی تیرباران به تصویر کشیده می شود.

وی که طراحی صحنه اثر سینمایی را هم بر عهده دارد درباره لوکیشن های کار بیان کرد: اثر سینمایی تک لوکیشن نیست و در چند لوکیشن می گذرد اما شاید بخش بیشتری از آن در زندان باشد.

تهیه کننده «صبح اعدام» درباره چالش های ساخت و ساز این اثر سینمایی اظهار کرد: کارهای تاریخی عموما کار سختی است مخصوصا تاریخی که آدم ها هنوز در قید حیات هستند. وقتی درباره دهه ۶۰ و ۴۰ اثری می سازید آدم ها هنوز هستند و آن مطالعات تاریخی را به یاد دارند و به لحاظ رعایت قواعد طراحی صحنه و لباس باید مراقبت کنید تا طراحی ها بتواند به حقیقت و واقعیت زمان خود تنه بزنند.

شیرمحمدی در پاسخ به اینکه با خانواده طیب حاج رضایی ارتباطی داشته اند یا خیر؟ توضیح داد: در زمان ساخت اثر سینمایی کسی را نتوانستیم پیدا کنیم و فرزند ایشان خارج از کشور بود اما ارتباطی با بستگان حاج اسماعیل رضایی برقرار کردیم و حتی خواهر یا دامادشان چند بار سر صحنه اثر سینمایی آمدند.

شیرمحمدی درباره فضای تولیدی این اثر که براساس یک گزارش بوده و فراتر نرفته اند، بیان کرد: قصه براساس گزارشی از مطبوعات کیهان است که سال ها ذهن بهروز افخمی را درگیر کرده بود و به همین دلیل ما وارد زندگی خصوصی و شخصی این سوژه ها نشدیم و همان گزارش بستر اصلی قصه ما شد.

اهمیت یک برهه تاریخی

وی درباره اینکه تصویر کردن این گزارش چه جذابیتی برای افخمی دارد، عنوان کرد: به هر حال این برشی از مطالعات تاریخی است و اجحافی که دستگاه پهلوی نسبت به سوژه ها داشته است برای آقای افخمی جذاب بود. تهمتی به عده ای زده می شد و بعد آنها اعدام می شدند؛ این ماجرا در ذات خود دراماتیک است.

شیرمحمدی در پاسخ به اینکه به نظرش افخمی در ساخت اثر سینمایی سیاسی موفق تر است یا طنز و درام بیان کرد: افخمی نشان داده است در همه ورژن های فیلمسازی و ژانرهای مختلف موفق است.

وی درباره انتقادها به برخی آثار وی اظهار کرد: خود من فقط یک اثر سینمایی افخمی را دوست نداشتم که اثر سینمایی «روباه» بود ولی خودش می گوید آن بهترین فیلمش است که من متوجهش نشده ام.

شیرمحمدی درباره اینکه رفتن افخمی به «هفت» با توجه به اینکه خودش در جشنواره اثر سینمایی دارد شائبه تبعیض به وجود می آورد یا خیر؟ بیان کرد: به هر حال ما هم فیلمی داریم که در کنار دیگر اثر سینمایی ها دیده می شود البته شاید هم آقای افخمی ما را به برنامه اش دعوت نکند. با این حال به نظرم منافاتی ندارد. او یک برنامه تخصصی سینمایی دارد و همه دوستانی که در فجر اثر سینمایی دارند دعوت می شوند. سوال خیلی ها هم است ولی من متوجهش نمی شوم. در عین حال این را هم بگویم هر حرفی هم در این تریبن ها زده شود به نفع اثر سینمایی نیست چون مردم خیلی باهوش هستند و اگر کسی تریبون داشته باشد هم نمی تواند بگوید بروید اثر سینمایی مرا ببینید یا اینکه بخواهد در این زمینه تاثیر بیشتری بگذارد.

این تهیه کننده در پایان درباره صحنه یا سکانسی که در اثر سینمایی تکان دهنده است، گفت: آن لحظه ای که این ۲ نفر تیرباران می شوند به نظرم صحنه تکان دهنده ای است به ویژه که حاج اسماعیل رضایی فرد عجیبی بود و وقتی درباره او و حتی حاج طیب می خوانید متوجه می شوید که خیلی به مردم خدمت کرده اند. حاج اسماعیل از کودکی بدون پدر بوده است و خرج خود و مادر و خانواده اش را داده است. او به بهترین شکل ممکن رشد کرد و اینقدر صالح بود که همه به او اعتماد می کردند. معروف هم بود که خیلی در بازرگانی خوش شانس است. صحنه تیرباران این ۲ عزیز به نظرم صحنه تکان دهنده اثر سینمایی است.


اثر سینمایی «صبح اعدام» بر اساس یک گزارش از مطبوعات کیهان ساخته شده است. طی اثر سینمایی درباره زندگی حاج طیب رضایی و حاج اسماعیل رضایی پرداخته می‌شود. ایده اولیه برای ساخت این اثر سینمایی از ساخت یک سریال درباره یکی از شخصیت ها بیرون آمده است. بهروز افخمی به عنوان کارگردان، تلاش کرده است تا فیلمی درباره یک گزارش خبرنگار کیهان درباره تیرباران طیب حاج رضایی بسازد. در این اثر سینمایی از چهره های معروفی که در اثر قبلی ها نقش داشته اند، استفاده نشده است. تصویر های اثر سینمایی در چند لوکیشن گرفته شده است اما بخش بیشتری از اثر سینمایی در زندان روایت می‌شود. کار تاریخی همیشه چالش های خاص خود را دارد، وظیفه سازندگان اثر سینمایی برای رعایت قواعد طراحی صحنه و لباس هم بسیار مهم است. شخصیت های اثر سینمایی بازیگرانی دارند که در این اثر بازی های درخشانی انجام می‌دهند. تماسی با خان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *