ترانزیت یک میلیون و پانصد هزار تن کالا بین ایران و آذربایجان
0 نظر
در این متن، به گزارش دیجیاتور، مهرداد بذرپاش در مراسم بهره برداری از پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستارا چای، توسعه ترانزیت و بازرگانی بین ایران و آذربایجان را مورد بررسی قرار داده است. وی تاکید کرده که توسعه ترانزیت در سال ۲۰۲۳ بهبود یافته است و تبادل کالا و فروش خارجی و بازرگانی بینالملل بین دو کشور در راستای این توسعه افزایش یافته است. همچنین، بذرپاش اظهار امیدواری کرده است که پس از راه اندازی پل جدید و افتتاح پایانه موقت جابهجایی کالا، ظرفیت جابهجایی بین دو کشور افزایش خواهد یافت. او نیز به نشست رؤسای جمهور دو کشور و توافقات خوبی که در آن انجام شده است، اشاره کرده و امیدواری دارد که روابط بین ایران و آذربایجان در زمینه توسعه همکاری بهبود یابند. وی نیز تأکید کرده است که زیرساختهای گمرکی برای تردد بیشتر کامیونها در مرز آستارا باید توسعه یابد و با بهره برداری از پل جدید، تردد کامیونها به سمت این پل منتقل میشود و با سامانه نوبت دهی بهتری به پایانه مرزی انجام خواهد شد.
به گزارش دیجیاتور، مهرداد بذرپاش امروز (۹ دیماه) در مراسم بهره برداری از پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستارا چای، گفت: مرز مشترک خاکی بین آذربایجان و ایران فرصت بینظیری را برای توسعه بازرگانی بین دو کشور رقم میزند.
وی توسعه ترانزیت بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ را مثبت ارزیابی کرد و افزود: جلسات، نشستهای دیپلماتیک و تبادل هیئت بین ایران و آذربایجان و ایجاد زیرساختها در میدان عمل نشان از توسعه ترانزیت بین دو کشور در بخش بزرگراهای، ریلی و ترانزیت دارد. حدود ۱.۵ میلیون تن کالا در سال ۲۰۲۳ در قالب بازرگانی بینالملل و فروش خارجی و ترانزیت بین دو کشور تبادل شد که رقم معنا داری است.
بذرپاش با اشاره به راه اندازی پایانه جدید اظهار امیدواری کرد تا با زیرساختهای ایجاد شده باز هم به شبکه ترانزیتی بین دو کشور افزوده شود و مشکلی که سالها در پایانه آستارا با آن مواجهیم، برطرف شود.
وی پایانه قبلی را از پایانههای قدیمی و پایانه اصلی بازرگانی بزرگراهای بین ایران و کشور آذربایجان عنوان کرد و افزود: معطلی کامیونها بهدلیل ظرفیت کم این پایانه یا پلی قدیمی که دهها سال از ساخت آن میگذرد، بوده است؛ مقاوم سازی پل در دست اقدام است تا ظرفیت تردد افزایش یابد.
روابط بینالملل حکومت سیزدهم بر مبنای توسعه همکاری با همسایگان
بذرپاش بیان کرد: با راه اندازی پل جدید و مناسب که کمتر از ۲ سال عملیات ساخت آن به پایان رسید و راه اندازی پایانه موقت جابهجایی کالا بین دو کشور، امیدواریم مسیر دائم آن هرچه سریعتر در دسترس قرار گیرد؛ که بر این اساس پیش بینی میشود ظرفیت جابهجایی به ۲ برابر افزایش یابد. در نشست رؤسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان در شهر تاشکند در ماههای اخیر توافقات خوبی انجام شدهاست؛ در راستای این توافقات عملیات اجرایی پل آق بند و مسیر بزرگراهای آق بند به جلفا آغاز شده که توافقی بسیار راهبردی بین دو کشور است و امیدواریم هر چه سریعتر افتتاح شود.
بذرپاش با بیان اینکه توافقات دیگری در حوزه نخجوان و مرز جلفا انجام شدهاست، اضافهکرد: با این توافقات خوب و راهبردی روز بهروز شاهد توسعه روابط دو کشور خواهیم بود که خواست حکومت ایران در موضوع توسعه روابط با همسایگان است.
بذرپاش با تأکید بر اینکه زیرساختهای گمرکی باید برای تردد بیشتر کامیونها در این مرز توسعه یابد، اظهار کرد: با بهره برداری پل جدید آستارا – آستارا بخش زیادی از تردد کامیونها به این پل منتقل خواهد شد و با سامانه نوبت دهی (که گمرک جمهوری اسلامی در این پایانه اجرایی کرده است) بازگشت به پایانه مرزی با سازماندهی بهتری انجاممیشود.
وی با بیان اینکه فاز نخست سامانه نوبت دهی از چند ماه گذشته به بهره برداری رسید، افزود: بخش زیادی از کامیونهای روسی، آذربایجانی و سایر کشورها از سامانه نوبت دهی پیروی نمیکردند بنابراین در سازمان راهداری آمادهتر کردن زیرساختها در حال انجام است تا کامیونهای خارجی در کنار کامیونهای ایرانی در این سامانه ثبت نام کنند.
مرز مشترک خاکی بین آذربایجان و ایران فرصت بینظیری را برای توسعه بازرگانی بین دو کشور رقم میزند. توسعه ترانزیت بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ مثبت ارزیابی شده است. جلسات، نشستهای دیپلماتیک و تبادل هیئت بین ایران و آذربایجان و ایجاد زیرساختها در میدان عمل نشان از توسعه ترانزیت بین دو کشور در بخش بزرگراهای، ریلی و ترانزیت دارد. حدود ۱.۵ میلیون تن کالا در سال ۲۰۲۳ در قالب بازرگانی بینالملل و فروش خارجی و ترانزیت بین دو کشور تبادل شد که رقم معنا داری است. راه اندازی پایانه جدید باز هم به شبکه ترانزیتی بین دو کشور افزوده میشود و مشکلی که سالها در پایانه آستارا با آن مواجهیم، برطرف میشود. ظرفیت جابهجایی به ۲ برابر افزایش یابد. توافقات خوبی در حوزه نخجوان و مرز جلفا انجام شدهاست و روابط دو کشور در حال توسعه است. زیرساختهای گمرکی برای تردد بیشتر کامیونها در این مرز باید توسعه یابد و با بهره برداری از پل جدید آستارا – آستارا بخش زیادی از تردد کامیونها به این پل منتقل خواهد شد و با سامانه نوبت دهی بازگشت به پایانه مرزی با سازماندهی بهتری انجاممیشود.