تازه‌های صحنه نمایش فجر: بازی‌های شگفت‌انگیز همراه با متون ضعیف

بازی‌های شگفت‌انگیز در کنار متن‌های ضعیف بخش «تازه‌های تئاتر» فجر

0 نظر


بخش “تازه های صحنه نمایش ایران”، یکی از بخش‌های جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر است که از اول بهمن ۱۴۰۲ به طور رسمی آغاز خواهد شد. در این بخش، نمایش‌های مختلفی از نویسندگان و کارگردانان صحنه نمایش به نمایش در خواهند آمد. مهرداد کوروش‌نیا، یکی از اعضای هیات انتخاب این بخش، گفت که تعداد حدود ۵۰ نمایش را مشاهده کردند که موضوعات و شیوه های اجرایی متنوعی داشتند. او همچنین تاکید کرد که بازیگران بسیار حرفه‌ای و باانگیزه در صحنه نمایش ایران وجود دارند، اما ضعف در متون نمایش‌ها و کمبود توجه به نویسندگان مشکلاتی در صحنه صحنه نمایش کشور است و باید به نویسندگی به عنوان یک شغل و آرتیستی نگاه کرد تا این مشکلات حل شوند. جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر به همراه بخش‌های دیگر، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، «تازه‌های صحنه نمایش ایران» یکی از بخش‌های صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر است که نمایش‌های راه‌یافته به آن، از اول بهمن ۱۴۰۲، رقابت خود را با دیگر آثار صحنه‌ای این رویداد آغاز خواهند کرد.

مهرداد کوروش‌نیا، نویسنده و کارگردان صحنه نمایش، یکی از اعضای هیات انتخاب این بخش بود که در ارزیابی آثاری که دیده است، گفت: نزدیک به ۵۰ کار را در این بخش دیدیم که تنوع موضوعی گسترده و تفاوت شیوه‌های اجرایی آن‌ها جلب توجه می‌کرد. دلیل این ۲ ویژگی هم، گستردگی جغرافیایی آثار رسیده و همین‌طور حضور نسل‌های مختلف تئاتری است.

وی درباره نقطه قوت مشترک آثار این بخش توضیح داد: بازیگرهای خیلی خوبی را دیدیم که با تلاش و پشتکار و با انگیزه کار می‌کنند. واقعا افتخارآفرین است این همه نیروی جوان، فعال، پرانرژی و با انگیزه در صحنه نمایش کشور هستند و در بازیگری به طور شگفت‌انگیزی، خود را نشان می‌دهند.

این هنرمند متذکر شد: در عوض آن چیزی که پاشنه آشیل آثار این بخش به شمار می‌آید، ضعف در متون است. دلیش هم این است که در کلیت صحنه نمایش کشور، اهمیت، وقت، انرژی و هزینه کمی برای نویسنده و متن قایل می‌شویم. انگار متون بهانه‌ای هستند تا یک گروه دور هم جمع شوند و یک فرد خلاق به عنوان کارگردان که بخش عمده انرژی‌اش هم صرف جمع و جور کردن هزینه‌ها و امکانات و این چیزها می‌شود، کار را ببندد.

کوروش‌نیا تاکید کرد: ما نویسنده‌های خوبی داریم و کشوری هستیم که به لحاظ ادبی و داشته‌های فرهنگی، دست‌مان پر است. تنوع اقلیمی، فرهنگی و آیینی بی‌مانندی در جهان داریم. کم قصه و شاخصه‌های فرهنگی نداریم که بخواهیم به آن بپردازیم، منتهی این مستلزم آن است که به نویسندگان بها بدهیم.

وی یادآور شد: برای برون‌رفت از این ضعف در صحنه نمایش کشور، باید به نویسنده به عنوان یک آرتیست و به نویسندگی به عنوان یک شغل نگاه کنیم. توجه داشته باشیم از یک متن ضعیف، بهترین کارگردان و بهترین گروه هم چیز درخوری نمی‌توانند در بیاورند ولی از یک متن خوب، یک گروه متوسط، یک کار خوب می‌تواند اجرا کند، چرا که داشته‌های متن، بقیه عناصر و بخش های سازنده کار را سیراب می‌کند.

این متن تئاتر‌نویس و کارگردان صحنه نمایش اظهار کرد: توجه شایسته به نویسنده‌ها، نویسندگی و متن در صحنه نمایش، حتی از بار هزینه‌های کارهای تولیدشده هم کم می‌کند. نویسنده حرفه‌ای، چون درام، طراحی، پلات و ساختار را خوب می‌شناسد، آدم‌ها، صحنه‌های و هر آنچه را اضافه است، از کار در می‌آورد که از نظر مالی، کمک بزرگی است.

چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر با دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲، در بخش‌های مختلف، برگزار خواهد شد.


کارگردانان صحنه نمایش ایران در نمایش‌های تازه‌های صحنه نمایش ایران در جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر، تنوع موضوعی گسترده و تفاوت شیوه‌های اجرایی آثار را جلب توجه می‌کنند. بازیگران در این بخش با تلاش، پشتکار و انگیزه عالی عمل می‌کنند. در عوض، ضعف متون در آثار این بخش وجود دارد و متون بهانه‌ای به نظر می‌رسند تا کارگردانان به خلاقیت خود بپردازند. برای بهبود این وضعیت، نویسنده‌ها باید به عنوان آرتیستان صحنه نمایش شناخته شوند و متون به عنوان یکی از عناصر اصلی صحنه نمایش مورد توجه قرار بگیرند. توجه شایسته به نویسنده‌ها و متن در صحنه نمایش، حتی در مقایسه با هزینه‌های ساخت و ساز، می‌تواند بهبودی بزرگ عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *