مستندات توسعه صنعتی در مرحله قفس باقی مانده/ ما استراتژی توسعه مالی نداریم

اسناد توسعه صنعتی در قفس مانده است/ استراتژی توسعه اقتصادی نداریم


در یک نشست جشنواره ساخت و ساز ملی- افتخار ملی، آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی اظهار کرد که یکی از مشکلات کشور، عدم وجود استراتژی توسعه مالی و عدم ضمانت اجرای سند چشم انداز است. وی افزود که بخش خصوصی نیز به دلیل عدم وجود استراتژی و برنامه‌ریزی بلند مدت، دچار مشکلاتی است. هدف از تلاش های خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی افزایش سهم بخش خصوصی در دانش مالی کشور است و آگاهی مردم از وضعیت پیشرفت صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. وی همچنین به اهمیت کشورهای همسایه به عنوان مقاصد صادراتی، اشاره کرد و تاکید کرد که ساخت و ساز کنندگان ایرانی باید به عراق، افغانستان، روسیه و پاکستان بیشتر توجه کنند.

به گزارش دیجیاتور، آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی در نشست جشنواره ساخت و ساز ملی- افتخار ملی اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور این است که استراتژی توسعه مالی نداریم و در مورد سند چشم انداز هم ضمانت اجرا وجود ندارد.

وی افزود: هر وزیر یک سند استراتژی توسعه صنعتی می‌نویسد و آن را به عنوان وصیت به وزیر بعدی تحویل می‌دهد، اما وزیر بعدی آن را قبول ندارد و یک سند جدید می‌نویسد و در نهایت همه این‌ها در قفسه باقی می‌ماند. به همین دلیل هم هست که بخش خصوصی استراتژی و برنامه‌ریزی بلند مدت ندارد. برخی از وزارتخانه‌ها به طور کلی راهبرد ندارند.

خالقی با بیان اینکه در خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی درصدد افزایش سهم بخش خصوصی در دانش مالی کشور هستیم، گفت: هدف ما این است در صورتی که کیفیت و قیمت کالای ایرانی و خارجی برابر بود، مردم از کالای ایرانی استفاده کنند. بنابراین به دنبال این نیستیم که مردم را مجبور کنیم از کالای داخلی استفاده کنند.

همچنین محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی نیز اظهار کرد: بدترین نوع حمایت از ساخت و ساز، حمایت همراه با دخالت است. انتظار ما از حمایت این است که مردم آگاهی درستی از وضعیت پیشرفت تولیدی در کشور داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت کشورهای همسایه به عنوان مقاصد صادراتی، تصریح کرد: یکی از مهمترین بازارهای صادراتی ایران کشور عراق است. باید به این نکته توجه کرد که عراق روزانه حدود پنج میلیون بشکه منابع هیدروکربن صادر می‌کند. بنابراین مقصد خوبی برای فروش خارجی است و این برای کالاهای ایرانی یک فرصت است.

مرتضوی با تاکید بر لزوم تمرکز بر عراق، افغانستان و روسیه به عنوان مقاصد صادراتی، تصریح کرد: روسیه هم یکی از بزرگترین بازارهای جهان است که ساخت و ساز کنندگان ایرانی از آن غافل بودند، اما بعد از منازعه اوکراین توجه ایرانی‌ها به این بازار جلب شد. پاکستان هم کشور بزرگی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.


تأکید بر اهمیت تمرکز بر عراق، افغانستان و روسیه به عنوان مقاصد صادراتی و بر ارزش فروش خارجی به این کشورها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *