استفاده از AI در تجربه‌ی کنسرت‌های علیرضا قربانی

استفاده از هوش مصنوعی در کنسرت‌های علیرضا قربانی


در این متن، کارگردان و طراح صحنه کنسرت زمستانی علیرضا قربانی درباره جلوه‌های تصویری و ویدیومپینگ‌های این کنسرت صحبت می‌کند. او اعلام کرده که در مرحله تحقیق و بررسی، نمونه‌هایی از تصویرسازی کنسرت‌های قربانی را در دنیا مورد بررسی قرار داده و کیفیت و استاندارد آن‌ها را تحلیل کرده‌اند. برای هر قطعه‌ای از کنسرت، یک قصه یا سناریو نوشته و در طول فرایند ساخت و ساز، مخاطب را به وسیله تصاویر و ویدیوها نیز درگیر می‌کنند. همچنین در این متن، استفاده از AI (AI) در فرآیند ساخت و ساز تصویر و ویدیو نیز بیان شده و طراح جلوه‌های ویژه اظهار کرده است که از عناصر معماری و طبیعت برای ایجاد تصاویر جدید و جذاب در کنار هنر صوتی قربانی استفاده کرده است. در نهایت، او امیدوار است که مخاطبان با همزمانی هنر صوتی و تصویر زمان خوبی را سپری کنند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از روابط‌عمومی کنسرت، فرید ناظرفصیحی کارگردان و طراح صحنه کنسرت زمستانی علیرضا قربانی در تهران، در مورد جلوه‌های تصویری و ویدیومپینگ‌های این کنسرت گفت: در زمانی که تصمیم گرفته شد تصویرسازی کنسرت‌های علیرضا قربانی را انجام دهیم، در مرحله تحقیق و بررسی نمونه‌هایی را که در دنیا ساخته و اجرا می‌شوند، از لحاظ کیفیت و استاندارد تجزیه و تحلیل کردیم.

وی ادامه داد: در مرحله اول برای تمام‌ قطعه‌هایی که قرار بود اجرا شوند، یک‌ قصه یا سناریویی نگارش شد و در تمام طول این پروسه هم به این فکر می‌کردیم که معمولا در اجراهایی که در ایران برگزار می‌شود، مردم با هنر صوتی ارتباط برقرار می‌کنند و اجرای زنده می‌بینند، اما ما می‌خواستیم مخاطب را با یک وجه دیگر هم درگیر کنیم تا علاوه بر اینکه از صدای علیرضا قربانی و هنر صوتی لذت‌بخش استفاده می‌کنند، برای‌شان یک‌ سری تصاویر هم ایجاد کنیم که در راستای هنر صوتی‌ها باشد و تصاویر جدیدی باشد که تمام حواس‌شان را درگیر کند. به همین علت در این پروسه بعد از پایان نگارش، استوری بوردها طراحی شد، نمونه‌هایی که باید ساخته می‌شد، انجام شد، تست‌های مختلف در جاهای مختلف گرفتیم تا ببینیم با بهترین عملکردی که می‌توانیم‌ اجرا کنیم، به چه صورت است.

وی بیان کرد: در این مدت اخیر که AI عرضه و وارد بازار شد و مورد استفاده عموم‌ قرار گرفت، ما هم به عنوان‌ استودیویی که سال‌ها کار جلوه‌های بصری انجام دادیم و همیشه با تکنولوژی درگیر بودیم‌ و سعی کردیم با ایده‌ها و محصولاتی که درست می‌کنیم در این زمینه پیشرو باشیم، تصمیم گرفتیم برای فضاسازی‌ها و ویدیوها از AI هم استفاده کنیم. به همین دلیل دپارتمان AI را که از مدت‌ها قبل برای کارهای تحقیق و توسعه شکل گرفته بود، درگیر این پروژه کردیم. اگر بخواهم برای این ویدیوها یک آنالیز مختصر ارایه دهم، آن‌ها ترکیبی از AI، مدلسازی سه‌بعدی، داینامیک است و به صورت کامل از ابزارهای AI استفاده نشده و تنها بخشی از فرآیند اجرایی پروژه بوده که به نظرم این موضوع می‌تواند درباره استفاده از AI قدم رو به جلویی باشد. در حقیقت خواستیم با این کار و با توجه به نوع هنر صوتی علیرضا قربانی و نوع اجرای او و تکنولوژی که وارد تصویرسازی کارهایشان می‌شود، یک‌ وجه جدیدی ایجاد کنیم.

این طراح جلوه‌های ویژه گفت: در مرحله نگارش هم ما به این نتیجه رسیدیم که در تصویرسازی‌های کنسرت علیرضا قربانی سعی کنیم از معماری و طبیعت و در واقع از چهار عنصر اصلی استفاده کنیم‌. معماری و خصوصا معماری ایرانی رو به آسمان و رو به بالا است و اشعار علیرضا قربانی و صدا و نوع هنر صوتی او هم یک‌ بخش عرفانی دارد که انسان‌ها را به سمت خودشناسی و حقیقت‌جویی و بازگشت به‌ خود ترغیب می‌کند. به همین دلیل فکر کردیم که این فضاها می‌تواند در کنار هم یک فضایی ایجاد کند که مردم در حین دیدن اجراها یک سری تصاویر جدید ببینند و لذت ببرند.

وی همچنین درباره رنگ‌بندی‌های استفاده شده در ویدیومپینگ‌ها توضیح داد: پالت رنگی که ما برای تصویرسازی‌ها انتخاب کردیم، به این صورت بود که می‌خواستیم با فضای‌ بیرونی که وجود دارد، مقدار زیادی کنتراست ایجاد کنیم، به دلیل این‌که اگر به سمت استفاده از رنگ‌های خنثی می‌رفتیم، قاعدتا یک بخش زیادی از تاثیری که قرار بود تصویر روی مخاطب بگذارد، از او می‌گرفتیم و در بسیاری از اشعار هم شاید اتفاقی که افتاده اتفاق معکوس است و شاید مخاطب توقع تصاویر تاریک و کم‌رنگ‌تر داشته باشد، اما کنتراستی که ایجاد شده جلب توجه می‌کند. در پالت رنگی که انتخاب شده هم سعی کردیم از رنگ‌هایی استفاده کنیم که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و با قصه‌هایی که هر کدام از ویدیوها روایت می‌کنند، هم‌خوانی داشته باشد.

ناظرفصیحی در پایان تاکید کرد: در مجموع از عنصر معماری و تکنولوژی استفاده کردیم که‌ بتوانیم تصاویر جدید و متفاوتی خلق کنیم تا مخاطب همزمان علاوه بر هنر صوتی با تصویر هم‌ ارتباط‌ برقرار کند و امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد.


براساس اظهارات فرید ناظرفصیحی، در تصویرسازی کنسرت زمستانی علیرضا قربانی، تیم کارگردانی و طراح صحنه از تحقیق و بررسی نمونه‌های ساخته شده در دنیا استفاده کرده‌اند. تمام قطعات کنسرت مجهز به قصه و سناریو نوشته شده بوده‌اند و با استفاده از تصاویر و ویدیوهای جدید، مخاطبان را به جزئیات تصویرسازی متصل کرده‌اند. استفاده از AI در تصویرسازی‌ها و ساخت و ساز ویدیوها، زمینه‌ای برای تکامل استفاده از این فناوری در آینده را فراهم کرده است. با تاکید بر عنصر معماری و تکنولوژی، تیم کارگردانی سعی داشته است تا تصاویر جدید و جذابی را خلق کند تا مخاطبان هم‌زمان با لذت بردن از هنر صوتی، از تصاویر هم استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *