از جمعآوری سازهای ایرانی تا گوش دادن به “دور” در دهلی
0 نظر
در روزهای اخیر، تعدادی از هنرمندان هنر صوتی کشورمان برای ساخت و ساز و انتشار محصولات موسیقایی به نشر ماهور پیوستهاند. چند آلبوم تازه از جمله “پنجگاه” و “سپهر” از گروه “نقش”، “آواز اصفهان” از گروه “برافشان” و “دور” با آواز سیاوش ایمانی و نوازندگی تمبک پدرام خاورزمینیدر این روزها منتشر شده است. این آلبومها در زمینههای مختلفی از هنر صوتی و هنرنمایی تعدادی از هنرمندان شناخته شده ایرانی را در بر دارند. هر یک از آلبومها با استفاده از دستگاههای هنر صوتی کلاسیک ایرانی و تلفیقی از آلات مختلف، ساختاری بسیار هنرمندانه و زیبا دارند. علاوه بر این، در آلبوم “دور” قطعاتی از کنسرت دهلی سیاوش ایمانی که با نوازندگی تمبک پدرام خاورزمینی اجرا شده است، شنیده میشود. این آلبومها مورد توجه و استقبال بسیاری از علاقهمندان به هنر صوتی قرار گرفتهاند و با فروش و عرضه موفق در بازار هنر صوتی کشور روبهرو شدند.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، فرآیند ساخت و ساز، نشر و فروش محصولات موسیقایی طی روزهای گذشته شاهد انتشار چند اثر موسیقایی بیکلام و با کلام درحوزههای مختلف موسیقایی با هنرنمایی تعدادی ازهنرمندان شناخته شده هنر صوتی کشورمان بود. آثاری که در ماههای پایانی سال ۱۴۰۲ همچنان در مسیری به شنوندگان عرضه میشود که فرآیند فروش و نظام عرضه این نوع آثار طی سال های اخیر با تغییر و تحولات زیادی مواجه شدهاند.
آنچه می خوانید گزارشی اجمالی از معرفی آلبومهایی است که طی روزهای گذشته منتشر شدهاند:
«پنجگاه» و «سپهر»؛ تجمع دستگاههای هنر صوتی کلاسیک با گروه «نقش»
آلبوم های «پنجگاه» و«سپهر» عنوان یکی از تازهترین آثار موسیقایی منتشر شده در فرآیند عرضه محصولات موسیقایی است که به تازگی توسط گروه هنر صوتی «نقش» به آهنگسازی امیرشریفی و خوانندگی مجتبی عسگری توسط نشر ماهور دردسترس مخاطبان قرار گرفته است.
در این آلبوم امیر شریفی آهنگساز و نوازنده تار، سهتار و رباب، هوشمندی عبادی نوازنده نی، محمد عشقی نوازنده سنتور، المیرا مردانه نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو، مرجان مهربان نوازنده مقررات، سهیل الهدادیان نوازنده تمبک گروه اجرایی را تشکیل می دهند.
در توضیح این اثر آمده است: آلبوم های پنجگاه و سپهر هر کدام تجمیعی از سه دستگاهِ هنر صوتی کلاسیک ایران است که سیاق پیوند این سه دستگاه در هر آلبوم مستقیما متاثر از روش پیوندِ مد در ردیف های خاندان فراهانی است. هر کدام از این آلبوم ها به واسطه تجمیع محتوای مدالِ سه دستگاهِ شناخته شده هنر صوتی دستگاهی، شکلی ائتلافی و گسترش یافته از ساختار دستگاه را به نمایش می گذارد. برای نامیدن چنین شکلِ وسعت یافته ای از دستگاه در هنر صوتی دستگاهی، اصطلاح «کلان دستگاه» پیشنهاد می شود. از این رو پنجگاه و سپهر هرکدام یک کلان دستگاهِ هنر صوتی کلاسیک ایرانی است.
«آواز اصفهان»؛ معرفی مؤلفههای اجرایی هنر صوتی اواخر دوره قاجار
گروه هنر صوتی «برافشان» هم به تازگی اقدام به انتشار تازهترین آلبوم خود به نام «آواز اصفهان» به سرپرستی و تدوین هامان خلیلی کرده است.
غلامرضا رضایی خواننده، مهدی ولیزاده نوازنده نی، فریما موفقی نوازنده کمانچه، چکاد فشارکی نوازنده کمانچه، مرجان راغب نوازنده سنتور، نیره فخری نوازنده عود، وحید ربیعپور نوازنده دف و دایره، سهیل الهدادیان نوازنده تمبک، فرزاد موسوی نوازنده بم تار، مهدی دریاباری نوازنده تار، هامان خلیلی نوازنده تار گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل میدهند.
دربارهاین اثر، به قلم هامان خلیلی میخوانیم: «آلبوم هنر صوتی «آواز اصفهان» اثری است که با استفاده از قطعات، تصانیف و مؤلفههای اجرایی هنر صوتی اواخر دوره قاجار و پهلوی تدوین شده است و در اینجا به طور اجمالی به بررسی آن خواهم پرداخت. این بررسی شامل سه بخش کلی «قطعات و تصانیف»، «چیدمان مدال» و«رویکرد اجرایی تکنوازها و خواننده» است.
«دور»؛ شنیدن بخش دوم کنسرت دهلی به لطف پدرام!
آلبوم «دور» نیز دیگر اثر تازه این روزهای بازار فروش محصولات موسیقایی است که طی روزهای اخیر با تار و آواز سیاوش ایمانی و نوازندگی تمبک پدرام خاورزمینی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
درباره این اثر، به قلم سیاوش ایمانی میخوانیم: آنچه در این آلبوم میشنوید بخش دوم کنسرت دهلی است که به لطف پدرام ممکن شد. تقدیم این کار به او ادای دِینی به آثار خلاقانه این نوازنده چیرهدست است.
«سه گاه»، «سرّآواز»، «زابل، ضربی، شکسته مویه»، «مخالف، چهارمضراب، یتیمسهگاه»، «همایون، ضربیخوانی، حصار، زنگ شتر، جُغتایی، سهگاه»،«رِنگ» آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
در روزهای اخیر، تعدادی از هنرمندان هنر صوتی کشورمان آثار موسیقایی را در حوزههای مختلف موسیقایی منتشر کردند. این آثار شامل آلبومهای “پنجگاه” و “سپهر” از گروه هنر صوتی “نقش”، “آواز اصفهان” از گروه هنر صوتی “برافشان” و آلبوم “دور” از سیاوش ایمانی میباشند. هر آلبوم به وسیلهٔ تجمیع مؤلفههای اجرایی و قطعات هنر صوتی کلاسیک ایران، شکلی ائتلافی و گسترش یافته از ساختار دستگاه را به نمایش میگذارد. این آثار در این آلبومها گنجانده شدهاند: “سه گاه”، “سرآواز”، “زابل، ضربی، شکسته مویه”، “مخالف، چهارمضراب، یتیمسهگاه”، “همایون، ضربیخوانی، حصار، زنگ شتر، جُغتایی، سهگاه”، “رنگ”.