بررسی شد: اثر سینمایی “اتاق معلمان” در راه مطالعات ارزشها و آرمانگرایی
![«اتاق معلمان» بررسی شد/ فیلمی در مسیر اخلاق و آرمان گرایی](https://digiator.ir/wp-content/uploads/2024/03/بررسی-شد-اثر-سینمایی-اتاق-معلمان-در-راه-مطالعات-ارزشها-900x300.jpg)
0 نظر
در هشتمین رویداد اکران ایوان، اثر سینمایی سینمایی «اتاق معلمان» به کارگردانی ایلکِر جاتاک، یکی از نامزدهای اسکار، در ایوان ربط نمایش داده شد. در نقد و بررسی این اثر سینمایی، سحر عصرآزاد و علیرضا صمدی به تعادل و پیچیدگی در روایت خیالی، شخصیت پردازی های مدرن و بالانس کارگردانی اشاره کردند. عصرآزاد به سادگی و بی آلایشی کارگردانی توجه کرده و صمدی به نحوه قرار گرفتن احوالات درونی شخصیت ها با استفاده از مدیوم شات تحلیلی ارائه داد. همچنین کاوه ایمانی به تأثیر آثار اصغر فرهادی در فیلمسازی و اقدامات تبحر کارگردانی در این اثر سینمایی اشاره کرد. از سکانس های جالب اثر سینمایی می توان به مواجهه کارلا با تمام افراد لباس مادر اسکار و آشفتگی و پناه بردنش به دستشویی اشاره نمود.
به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی ایوان ربط، هشتمین رویداد اکرانِ ایوان، با نمایش و نقد و بررسی اثر سینمایی سینمایی «اتاق معلمان» درامی از سینمای آلمان به کارگردانی ایلکِر جاتاک؛ یکی از نامزدهای اسکار و با حضور علیرضا صمدی کارگردان، کاوه ایمانی تدوینگر و سحر عصرآزاد منتقد و نویسنده هنر هفتم شنبه ۱۹ اسفندماه در ایوان ربط برگزار شد.
در ابتدای این نشست سحر عصرآزاد مدت زمان این اثر سینمایی را یک زمان متعارف برای یک اثر سینمایی درام در لوکیشنی محدود بین سه گروه از افراد یعنی معلمان، دانشآموزان و والدین دانست و گفت: اثر سینمایی با وجود اینکه یک قصه رئال دارد اما کدگذاری ها و کاشت هایی نیز داراست و به عنوان یک جامعه تمثیلی در نظر گرفته می شود و به همه آن چیزی که در لایه روی قصه وجود دارد قابل تعمیم است که کارگردان نیز این نکته را درمورد فیلمش تایید می کند که عامدانه قصد داشته یک شمایلی از یک اجتماع بزرگ را ترسیم کند و هدف اصلی قصه به چالش کشیدن مطالعات ارزشها و قضاوت است.
این منتقد و نویسنده سینمایی در ادامه از حفظ تعادل این اثر سینمایی در حرکت بین قصه رئال و ارجاع پذیرش اضافه کرد: شخصیت پردازی های اثر سینمایی به دلیل استفاده از شخصیت های خاکستری که هر کدام درصدی از خطا و لغزش را مانند همه انسان های زمینی دارند، مدرن هستند و با وجود مرکزیت یافتن شخصیت کارلا این نکته خیلی قابل بحث و باعث مدرن و به روز بودن اثر سینمایی شده است.
علیرضا صمدی با جذاب خواندن این اثر سینمایی درباره کارگردانی و تدوین آنکه در عین سادگی پیچیده است، گفت: این اثر سینمایی برای من یادآور اثر سینمایی کلاس درس ساخته لورانس کانته است که برنده جایزه نخل ۲۰۰۸ بوده است. در جامعه شناسی دو مفهوم کلیدی در حکومت مردمی داریم، مطالعات ارزشها و امید. اثر سینمایی با تصویر کشیدن روابط انسانی بین شخصیت ها تمامی مفاهیمی که تا به امروز به آن رسانده ایم را به چالش می کشد. گاهی بدی های فردی به خوبی جمعی منجر می شود و از نظر من در این اثر سینمایی برعکس این مفهوم نمایش داده شده است یعنی خوبی های فردی و آرمان گرای شخصیت اصلی که می خواهد روی آرمانش بایستد تبدیل می شود به سیئات جمعی و مدرسه کاملاً با بحران روبه رو می شود. اثر سینمایی یک چیزی را در علم مطالعات ارزشها برعکس می کند و همین نکته، اثر سینمایی را برای من جذاب کرده است و فکر می کنم این اثر سینمایی به همین دلیل می تواند جایزه دریافت کند. چون تمام مبناهای اخلاقی که سال هاست مورد بحث بوده اند را به چالش می کشد.
سحر عصرآزاد سادگی و بی آلایشی کارگردانی اثر سینمایی را نکته مهمی دانست و با اشاره به تک لوکیشن بودن اثر سینمایی و شخصیت های بسیاری که هر کدام نماینده یک قشر و جمعی هستند، گفت: حتی نوشتن این درام روی کاغذ برای نویسندگان و برای کارگردان چالش بزرگی بوده است که منجر به این روند جذاب شده است. چند زبانه بودن اثر سینمایی را عامدانه می دانم که بیانگر در کنار هم قرار گرفتن افراد، قومیتها و مهاجران مختلف است. به نظرم کارگردان عامدانه تصمیم بر تشدید نکردن التهاب درامی که پیش می برد دارد و با چشم پوشی از به رخ کشیدن نقش کارگردانی خود اثر سینمایی را بر محور کشمکش های شخصیت کارلا پیش برده است.
علیرضا صمدی نیز افزود: در نگاه اول این فیلمنامه روی یک خط پیش می رود و با بحران های گرههای کلاسیک روبهرو نیستیم و از همین رو همه چیز به نحوه کارگردانی کردن برمی گردد که چگونه در همین جزییات بحران به وجود می آورد.
وی در ادامه با اشاره به چهار به سه بودن سه اثر سینمایی خارجی امسال از پنج اثر سینمایی کاندیدای اسکار آن را نشانه بازگشت هنر هفتم از آن پرده عریض، گفت: انتخاب پلانهای مدیوم شات به جای لانگ شات به خاطر مهم تر بودن احوالات درونی شخصیت برای کارگردان است. اگر مشابه این اثر سینمایی در ایران ساخته میشد، منتقدان آن را به دلیل نداشتن لانگ شات، یک تله اثر سینمایی می خواندند. اما در این اثر سینمایی استفاده از مدیوم شات و مدیوم کلوز برای رسیدن به احوالات درون آدم ها استفاده شده است و در کنار آن حرکات دوربین نیز عجیب است. ۲ سکانس اثر سینمایی جذاب است؛ یکی سکانسی که کارلا تمام افراد را با همان لباس مادر اسکار می بیند و دومی سکانسی که کارلا با ورود به کلاس از همه می خواهد فریاد بزنند و این نشانه تبحر کارگردان است که در عین سادگی و بدون به رخ کشیدن فن های کارگردانی خود، قصه خود را تعریف می کند و مخاطب را با خود همراه می کند. در این اثر سینمایی شخصیت محور با کارلای آرمان گرا همراه می شویم که در مسیر آرمانش با چه بحرانی مواجه شده است. کارگردانی اثر سینمایی برای پرده هنر هفتم کاملاً جسورانه و پلان های اثر سینمایی غیر ساده است.
عصرآزاد با تحسین سکانس فریاد زدن کارلا در کلاس افزود: به نظرم کارلا با این فرافکنی دراماتیک و کارآمد پیش از دانش آموزان به خودش فرصت فریاد زدن داده است.
کاوه ایمانی تدوینگر با سابقه سینمای ایران نیز در ادامه این نشست گفت: فیلمساز به شدت تحت تاثیر آثار اصغر فرهادی است و تک لوکیشن بودن و تاکید بر قضاوت در اثر سینمایی نیز نشانههای این وامداری از اثر سینمایی های اصغر فرهادی است. چراکه مهم ترین نکته در فیلمسازی، فیلمنامه است.
وی در ادامه با اشاره به بازی گرفتن از کودکان و نوجوانان بیان کرد: این نشانههای تبحر کارگردان است و هنر صوتی اثر سینمایی موتیف تکرارشونده دارد و برای نشان دادن اضطراب یک موتیف پخش میشود و در چند جای دیگر اثر سینمایی همین موتیف تکرار می شود. ۲ سکانس محبوب اثر سینمایی از نظر من، سکانس مواجهه کارلا با دیدن تمام افراد با لباس مشابه مادر اسکار است و دیگری سکانس آشفتگی کارلا و پناه بردنش به دستشویی و نفس کشیدن در کیسه پسماند است.
رویداد اکران اثر سینمایی «اتاق معلمان» برگزار شد و با نظرات مثبت منتقدان مواجه شد.این اثر سینمایی به تعدادی از نامزدهای اسکار هم رسیده است. کارگردانی این اثر سینمایی به سادگی پیچیده و جذاب دانسته شده و تعادل بین رئالیسم و انتزاع در آن تحسین شده است. شخصیت پردازی های اثر سینمایی به دلیل استفاده از شخصیت های خاکستری به مدرنیته آن کمک کرده است. تک لوکیشن بودن اثر سینمایی و تعداد زیاد شخصیت ها نیز از نظر منتقدان مثبت ارزیابی شده است. از جذابیتهای اثر سینمایی، سکانسهای مختلفی مانند مواجهه کارلا با تمامی افراد لباس مادر اسکار یا آشفتگی و پناه بردنش به دستشویی است. برای منظر اخلاقی تمام بحث و تبادل نظر در اثر سینمایی معنی دار است و جسارت فیلمساز در برخورد با بحران های انسانی تحسین شده است.