با همکاری AI، نشستی درباره انیمیشن و موشن گرافی برگزار شد و به هنرمندان کمک شد.
![نشست «انیمیشن و موشنگرافی» برگزار شد/ کمک هوش مصنوعی به هنرمندان](https://digiator.ir/wp-content/uploads/2024/01/با-همکاری-AI،-نشستی-درباره-انیمیشن-و-موشن-گرافی-برگزار-600x300.jpg)
0 نظر
در سمینار “پرواز اندیشه و پویایی نماها در انیمیشن و موشنگرافیکس” که در نگارخانه جهانی امام علی (ع) برگزار شد، هنرمندان، طراحان گرافیک و علاقمندان به این رشته هنری در محضور حضور داشتند. سخنرانان از جمله محسن سلیمانی، کیارش زندی، فرخ یکدانه، بابک نکویی و جمال رحمتی در مورد استفاده از افکتها و انیمیشنهای دیجیتال صحبت کردند. همچنین محسن سلیمانی به تشریح اهداف و عملکرد نگارخانه هنرهای دینی امام علی (ع) پرداخت و کیارش زندی درباره تیتراژ اثر سینمایی و سریال ها صحبت کرد. همچنین جمال رحمتی، بابک نکویی و فرخ یکدانه نیز درباره کارگردانی و ساخت و ساز انیمیشن صحبت کردند. در انتها، سمینار با پرسش و پاسخ و قدردانی از اساتید حاضر پایان یافت.
به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی نگارخانه هنرهای دینی امام علی (ع)، سمینار «پرواز اندیشه و پویایی نماها در انیمیشن و موشنگرافیکس» با حضور هنرمندان، طراحان گرافیک و علاقهمندان به این رشته هنری جمعه ۲۲ دی ساعت ۱۵ در نگارخانه جهانی امام علی (ع) برگزار شد.
این سمینار در قالب نشست تخصصی با سخنرانی محسن سلیمانی پژوهشگر، استاد موسسه آموزش عالی و رییس نگارخانه هنرهای دینی امام علی (ع)، کیارش زندی، فرخ یکدانه، بابک نکویی و جمال رحمتی با محوریت شیوههای به کار بردن افکتها و انیمیشنهای دیجیتال … و انتقال تجربههای شخصی برگزار شد.
در این نشست محسن سلیمانی به تشریح اهداف و عملکرد نگارخانه جهانی هنرهای دینی امام علی (ع) پرداخت و درباره رویدادها و نشست های تخصصی هفتگی و ماهانه این نگارخانه گزارشی ارایه کرد و گفت: مهارتهایی طی این نشست و نشست های مشابه به شرکت کنندگان معرفی میشود در نهایت شما را ترغیب خواهد کرد که بتوانید هم به صورت حرفهای و هم بهصورت مستقل و آزاد با موسسههای طراحی، شرکتهای ساخت بازیهای رایانهای و آژانسهای تبلیغاتی همکاری کنید و اینکه نگارخانه جهانی هنرهای دینی امام علی (ع) علاوه بر معرفی آثار فاخر و تاریخی در آگاهی بخشی ارزشهای دینی و مذهبی مخاطبان خود با ایجاد فضاهای هنری و نمایشگاههای دورهای نیز در حال ارایه خدمات فرهنگی هنری به علاقه مندان است.
در ادامه کیارش زندی در مورد «عنوان بندی» گفت: تیتراژ دریچه ورود به اثر سینمایی است که باعث می شود با آن وارد جهان دراماتیک شویم. تیتراژ اثر سینمایی و سریال ها در جهان تقریباً عمری همپای هنر هفتم دارند.
وی با تحلیل طراحی تیتراژ با مثال کارتون «پلنگ صورتی» به تبیین ساخت و ساز تیتراژ پرداخت و افزود: به این مفهوم که وقتی کار جدیدی ساخت و ساز می شود، می تواند حتی مانند تیتراژ این کارتون، بعدها مستقل ادامه حیات دهد و عنوان بندی آن کم ارزش تر از خود اثر سینمایی نیست.
این پژوهشگر گفت: آغاز اثر سینمایی از پلاکارد یا سردر هنر هفتم شروع می شود و عنوان بندی نیز تیغ دولبه است، اگر عنوان بندی ضعیف باشد نمیتوان اثر سینمایی قوی را هم انتظار داشت. تیتراژ به کوتاهی، موضوع را روایت میکند و قرار نیست تمام اثر سینمایی را تعریف کند و قرار نیست بیننده در اوایل اثر سینمایی از تمام ماجرا با خبر شود.
وی با تشریح تاریخچه گرافیک گفت: دهه چهل و پنجاه خورشیدی بینال تهران به شدت دنیای تصویر سال های آن دوره را تغییر داد، در آن دوره نسلی رشد می کند که لحن و گفتمان تصویری را تغییر می دهد مانند محسن دولو در دهه چهل، علی اکبر صادقی از چهره های شاخص از کانون پرورش فکری ایران، صادق بریرانی، سهراب سپهری، منوچهر شیبانی و یا اسفندیار احمدیه که پدر انیمیشن ایران است. در واقع این اساتید پیشکسوت گرافیک متحرک ایران را شروع کردند. در دوره بعد فرشید مثقالی و قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، عباس کیارستمی و شیشه گران از حوزه هنری تاثیر زیادی روی آثار خلاقانه گرافیک داشته اند. در ادامه زندی بخشی از تیزر اثر سینمایی «مختارنامه» و اثر سینمایی «دلیران تنگستان» را به عنوان ۲ اثر سینمایی حماسی در سالن برای حاضران در جلسه پخش کرد.
جمال رحمتی فیلمساز طراح و کارگردان انیمیشن، در شیوه و چگونگی کارگردانی انیمیشن، تفکرات سازنده آن و سناریو نویسی در این حوزه مطالبی را به صورت عمیق مطرح کرد.
وی با طرح موضوع روایتگری در انیمیشن، بیان کرد: در ساخت و ساز کارتون ما با یک فریم شروع میکنیم و تدریجی به کلیت روایت خیالی میرسیم و در نهایت به یک انیمیشن و در این فرایند شما در واقع یک کارگردان هستید اما فیلمی تهیه نکرده اید.
بابک نکویی به طرح موضوع AI در جریان ساخت و ساز محتوا انیمیشن پرداخت و گفت: علیرغم از بین رفتن تعدادی از شغلها در این عرصه، AI توانسته بر اساس نیازهای هنرمندان به آنان کمک کند. این امکان می تواند کیفیت ساخت و ساز هنرمندان این رشته را بالاتر برده و امکانی به وجود آورد تا با توان AI و فن آوری های نوین هم در درآمدزایی و هم در فروش و معرفی محصولات جهانی موفقتر عمل کنند.
فرخ یکدانه نیز در نشست موضوع «کارگردانی انیمیشن کودک» را ارایه کرد و یادآور شد: کارگردان مسوول چهار یا پنج مرحله در روند ساخت و ساز اثر هنری خودش است. این مراحل شامل فیلمنامه، دیالوگ، دکوپاژ، میزانسن و تدوین است. نکته مهمی که درباره انیمیشن های سه بعدی ترجیحا برای گروه سنی نوجوان و بزرگسال با انیمیشن های دوبعدی برای کودکان ساخت و ساز میشود، این است که گاهی اوقات انیماتورهای سه بعدی فکر می کنند کار کودک آسان و سهل تر است در حالی که باید عنوان کرد به لحاظ علم ذهن برای کودک مدت زمان اجرا بسیار مهم است که از دو دقیقه و نهایت تا هشت دقیقه او را وادار به نشستن پای تصویر می کند و گذشت زمان برای این سنین با افراد بزرگسال بسیار متفاوت است.
این نشست با پرسش و پاسخ مخاطبان و قدردانی از اساتید حاضر در جلسه، پایان یافت.
مراسم سمینار “پرواز اندیشه و پویایی نماها در انیمیشن و موشنگرافیکس” با حضور هنرمندان و طراحان گرافیک در نگارخانه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد. در این سمینار محوریت بر شیوههای به کار بردن افکتها و انیمیشنهای دیجیتال و انتقال تجربههای شخصی قرار گرفت. هدف از این نشست معرفی مهارتهای مورد نیاز در این رشته هنری بود تا شرکت کنندگان توانایی همکاری با موسسات طراحی، شرکتهای ساخت بازیهای رایانهای و آژانسهای تبلیغاتی را کسب کنند. این نگارخانه علاوه بر معرفی آثار فاخر و تاریخی، با ایجاد فضاهای هنری و نمایشگاههای دورهای نیز سعی در ارایه خدمات فرهنگی هنری به علاقه مندان دارد. در این نشست، محسن سلیمانی به تشریح اهداف نگارخانه پرداخت و کیارش زندی با تجربیات خود در طراحی تیتراژ توجه شرکت کنندگان را به اهمیت آن جلب کرد. او تاکید کرد که تیتراژ اثر سینمایی و سریال ها می تواند در تعریف اثر سینمایی و موضوع آن نقش بسزایی ایفا کند. در این نشست همچنین کیارش زندی، جمال رحمتی، بابک نکویی و فرخ یکدانه نیز در موضوعات مختلفی درباره انیمیشن و انتقال تجربیات خود صحبت کردند. قدردانی از اساتید حاضر و پایان سمینار، باعث اتمام این مراسم شد.