بازرگانی ۸.۵ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه/ رشد ۱۲ درصدی در فروش خارجی

تجارت ۸.۵ میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۲ درصدی صادرات


بازرگانی ایران و ترکیه در 9 ماهه سال جاری به بیش از 8.5 میلیارد دلار رسیده است. فروش خارجی از ایران به ترکیه در این مدت افزایش و در ارزش کاهش داشته و بازرگانی بین‌الملل از ترکیه به ایران در این مدت رشد نشان داده است. اقلام صادراتی عمده از ایران به ترکیه شامل منابع انرژی، اوره، آلومینیوم، شمش آهن و قیر بوده و از ترکیه بازرگانی بین‌الملل اصلی شامل روغن آفتابگردان، شمش طلا و ذرت دامی است. ترانزیت بین این دو کشور نیز با حجم 1.6 میلیون تن در این مدت انجام شده است. همچنین، در 9 ماهه سال جاری حدود 280 هزار دستگاه کامیون از مرزهای ایران و ترکیه عبور کرده اند.

به گزارش دیجیاتور، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: مجموع بازرگانی (فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل) ایران با ترکیه در ۹ ماهه سال جاری به بیش از ۸.۵ میلیارد دلار رسیده است. در این مدت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ترکیه صادر شده است که به لحاظ وزن ۱۲.۵ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص میزان بازرگانی بین‌الملل از کشور ترکیه در ۹ ماهه سال جاری افزود: در این مدت ۳ میلیون تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزن ۱۲ درصد و از حیث ارزش ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته معاون وزیر دانش مالی، عمده اقلام صادراتی کشورمان به ترکیه در این مدت شامل منابع انرژی، اوره، آلومینیوم، شمش آهن و قیر و عمده کالای وارداتی، روغن آفتابگردان، شمش طلا و ذرت دامی بوده است.

رضوانی فر با اشاره به اینکه حجم ترانزیت مبادله شده بین ایران و ترکیه در ۹ ماهه سال جاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است، افزود: میزان ترانزیت در مدت زمان یاد شده از مبدا ترکیه یک میلیون تن و میزان ترانزیت از کشورمان به مقصد مرزهای ترکیه ۶۰۰ هزار تن بوده است که عمدتاً از مرزهای بازرگان، سرو و پلدشت انجام شد.

بر اساس اعلام گمرک ایران، وی گفت: در ۹ ماهه سال جاری حدود ۲۸۰ هزار دستگاه کامیون از مرزهای دو کشور تردد کردند که از این تعداد ۱۲۲ هزار دستگاه کامیون‌های خروجی و ۱۵۶ هزار دستگاه کامیون‌های ورودی بودند.


مجموع بازرگانی ایران با ترکیه در ۹ ماهه سال جاری به بیش از ۸.۵ میلیارد دلار رسیده است. فروش خارجی ایران به ترکیه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که به لحاظ وزن ۱۲.۵ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است. بازرگانی بین‌الملل ایران از ترکیه در این مدت ۳ میلیون تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که به لحاظ وزن ۱۲ درصد و از حیث ارزش ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد.+عمده اقلام صادراتی ایران به ترکیه شامل منابع انرژی، اوره، آلومینیوم، شمش آهن و قیر و عمده کالاهای وارداتی شامل روغن آفتابگردان، شمش طلا و ذرت دامی بوده است. حجم ترانزیت مبادله شده بین ایران و ترکیه در ۹ ماهه سال جاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است. میزان ترانزیت از ترکیه به ایران یک میلیون تن و ترانزیت از ایران به ترکیه ۶۰۰ هزار تن بوده است که عمدتاً از مرزهای بازرگان، سرو و پلدشت انجام شد. در این مدت ۲۸۰ هزار دستگاه کامیون از مرزهای دو کشور تردد کردند که از این تعداد ۱۲۲ هزار دستگاه کامیون خروجی و ۱۵۶ هزار دستگاه کامیون ورودی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *