ظرفیت خدمات اشتراکی محتوا تا دو سال آینده به یک دهم افزایش می یابد.

ظرفیت خدمات اشتراکی محتوا تا دو سال آینده ۱۰ برابر می‌شود


در دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران “رصتا”، مجموعه عمومی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران نشست‌ها و پنل‌های تخصصی متنوعی را برگزار کرد. یکی از این نشست‌ها به بررسی تاثیر فیبر نوری بر تولیدی VOD پرداخت و مدیران شرکت آسیاتک و شرکت شاتل نظرات و راهکارهای خود را در این زمینه مطرح کردند. مدیر عامل آسیاتک برنامه‌های شرکت در حوزه محتوا و چالش‌های توسعه سرویس‌های خدمات محتوایی را بررسی کرده و به تأثیرات فیبر نوری در تغییر نسل تکنولوژی اشاره کرد. همچنین، بحث‌هایی در مورد مدل‌های درآمدی آینده این سرویس‌ها برگزار شده و نکات مربوط به بستر نرم‌افزاری “تماشاخونه” نیز بررسی شده است. آسیاتک همچنین در پروژه ملی فیبر نوری در شهرهای مختلف کشور مسئولیت عملیات اجرایی را بر عهده دارد.

به گزارش بازرگانی دیجیاتور، دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» از روز یکشنبه دهم دی ماه آغاز به کار کرد. در حاشیه این نمایشگاه، مجموع عمومی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، نشست‌ها و پنل‌های تخصصی متنوعی را به منظور بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های این حوزه برگزار کرد.

یکی از این نشست‌ها به بررسی «تاثیر فیبر نوری (FTTH) بر تولیدی VOD» اختصاص داشت که طی آن، محمد علی یوسفی‌زاده، مدیر عامل شرکت آسیاتک و محمد حسن شانه‌ساززاده، رئیس هیات مدیره شرکت شاتل نظرات و راهکارهای خود را مطرح کردند.

در این نشست، مدیر عامل آسیاتک در مورد برنامه‌های این شرکت در حوزه محتوا گفت : «پروژه فیبر نوری از ابتدای حکومت سیزدهم، به منظور توسعه این فناوری برنامه‌ریزی شد، علاوه بر آسیاتک، اپراتورهای متعددی از سوی وزارت مخابرات موظف به اجرای این پروژه شده‌اند. آسیاتک یکی از اپراتورهایی است که از همان ابتدا برنامه‌های خود را برای تامین مالی و توسعه بخش محتوا هم آغاز کرد و روابط حکومتی‌های ما در این زمینه با تحولی جدی مواجه شد».

مدیرعامل آسیاتک به تاثیرات فیبر نوری در تغییر نسل تکنولوژی‌ اشاره کرد و تصریح داشت که این فناوری توانسته نحوه دسترسی کاربران به محتواهای صوتی یا تصویری را در سراسر جهان متحول کند و امروزه کاربران به دنبال‌ سرویس‌هایی هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا در هر زمانی که می‌خواهند به تماشای محتوا بنشینند.

مدیرعامل آسیاتک ضمن تشریح چالش‌های توسعه سرویس‌های خدمات محتوایی گفت : «ما هنوز به یک نقطه واحدی در تدوین استاندارد ارائه خدمات محتوایی نرسیده‌ایم. مدل‌های فعلی مبتنی بر IP است و از تردد شبکه جهانی بهره می‌برد اما ما نیاز به مدل‌های دیگری داریم که در این بخش باید نهادهای نظارتی مثل صدا و سیما و نظیر آن، همکاری کرده و آن را به یک مدل ارتباطی تبدیل کنند».

یوسفی‌زاده در ادامه تصریح کرد: «ما باید تصمیم بگیریم که آیا قصد داریم از همان تکنولوژی‌های قدیمی ۱۰ سال گذشته استفاده کنیم، یا نه؛ می‌خواهیم از یک بستر یا شبکه مستقل استفاده کنیم که نحوه محاسبه تردد آن، با نحوه تردد شبکه جهانی جدا باشد. اینها لایه‌های اصلی تغییر نسل شبکه است، به طور مثال اگر پایه همه این خدمات یک لانچر اندرویدی باشد این لانچر در مودم می‌تواند تاثیر زیادی در توسعه سرویس‌ها و هزینه‌های مشتریان داشته باشد».

مدیرعامل آسیاتک در مورد هدف‌گذاری پروژه توسعه فیبر نوری گفت : «وزارت مخابرات هدف را بر روی پوشش فیبر نوری برای ۲۰ میلیون خانوار گذاشته است، هدف ما در آسیاتک پوشش چهار میلیون خانوار است که از این رقم یک‌ونیم میلیون خانوار در کلانشهرها و ۲ونیم میلیون در شهرها و مراکز استان‌ها خواهند بود. با تکمیل این پروژه طی دو سال آینده، دسترسی ارتباطی خانواده‌ها تا ۱۰۰ برابر توسعه پیدا می‌کند و طبیعتا حجم محتواهای آنلاین گسترده‌تر شده و برای همین نیاز است تا از همین حالا برنامه‌ریزی‌ها برای این بخش انجام شود. مثلا اکنون تعداد کاربران خدمات اشتراکی محتوا در کشور شاید به یک تا یک و نیم میلیون کاربر یا خانوار برسد، این رقم در آینده تا ۱۰ برابر جای رشد دارد».

مدیر عامل آسیاتک در پاسخ به سوالی در مورد مدل‌های درآمدی آینده این سرویس‌ها گفت : «ما در آسیاتک، در زمینه خرید و انتقال تردد پیشرو و میزبان بسیاری از بستر نرم‌افزاری‌ها بودیم، اما واقعیت این است که این حوزه در آینده درآمدهای خود را از دست می‌دهد، چرا که این جنس از انتقال تردد و محتوا در شبکه فیبر نوری معنای ندارد و مدل‌های درآمد به سمت معرفی محصولات و اشتراک می‌رود، در دنیا هم اپراتورها از بستر نرم‌افزاری‌ها مبلغی را دریافت می‌کنند تا تردد خود را به کاربر نزدیک کنند».

یکی از فعالیت‌های آسیاتک در بخش VOD به راه‌اندازی بستر نرم‌افزاری «تماشاخونه» است که یکی از معدود بستر نرم‌افزاری‌های بدون حق اشتراک یا رایگان استریم اثر سینمایی و سریال است.

آسیاتک در پروژه ملی فیبر نوری، مسئولیت عملیات اجرایی این پروژه را در شهرهای مختلف استان‌های کشور شامل : مازندران (شهرهای چالوس، نکا، عباس‌آباد، کیاکلا، نشتارود)، کرمانشاه، تهران، زنجان (زنجان و خرمدره)، لرستان (خرم‌آباد، دورود، الیگودرز، ازنا)، فارس (کازرون، شیراز)، اصفهان (خوانسار، نجف‌آباد، خمینی‌شهر)، چهارمحال و بختیاری (سفید دشت)، سمنان (گرمسار، سمنان، مهدی‌شهر و دامغان) برعهده دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی آسیاتک به مراجعه کنید و با مزایا و خدمات جانبی این شرکت به مشترکان خدمات فیبر نوری آشنا شوید.


در دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران “رصتا”، نشست‌ها و پنل‌های تخصصی متنوعی برگزار شد.
محمد علی یوسفی‌زاده و محمد حسن شانه‌ساززاده در نشست مربوط به تاثیر فیبر نوری بر تولیدی VOD حضور داشتند و نظرات و راهکارهای خود را مطرح کردند.
برنامه‌های شرکت آسیاتک در حوزه محتوا از ابتدای حکومت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است و این شرکت از همان ابتدا برای تامین مالی و توسعه بخش محتوا برنامه‌های خود را آغاز کرده است.
فیبر نوری توانسته است نحوه دسترسی کاربران به محتواهای صوتی و تصویری را در سراسر جهان تغییر دهد و کاربران از سرویس‌هایی که اجازه می‌دهد در هر زمانی که می‌خواهند به تماشای محتوا بنشینند به دنبال‌ می‌شوند.
تدوین استاندارد ارائه خدمات محتوایی هنوز به نقطه واحدی نرسیده است و نیاز به مدل‌های دیگری دارند تا همکاری همه نهادهای نظارتی در تبدیل آن به یک مدل ارتباطی انجام شود.
وزارت مخابرات بر روی پوشش فیبر نوری برای ۲۰ میلیون خانوار تمرکز کرده است و هدف آسیاتک پوشش چهار میلیون خانوار است که از آن یک‌ونیم میلیون خانوار در کلانشهرها و ۲ونیم میلیون خانوار در شهرها و مراکز استان‌ها خواهد بود.
در پاسخ به سوالی در مورد مدل‌های درآمدی آینده سرویس‌هایی مانند VOD، اشتراک و معرفی محصولات مطرح شد.
آسیاتک در بخش VOD بستر نرم‌افزاری “تماشاخونه” راه‌اندازی کرده است که یکی از معدود بستر نرم‌افزاری‌های بدون حق اشتراک یا رایگان برای استریم اثر سینمایی و سریال است.
آسیاتک مسئولیت عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری در شهرهای مختلف استان‌های کشور را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *