وعده بازرگانی بین‌الملل گاز از ترکمنستان که عملی نشد

واردات گاز از ترکمنستان وعده‌ای که محقق نشد


در این متن آمده است که با آغاز حکومت مردمی سیزدهم، ایران توانست با جمهوری آذربایجان، قراردادی برای فروش خارجی گاز با حجم سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب به بستن دست یابد و حجم فروش خارجی گاز نیز حدود دو برابر شده است. همچنین گفته شده است که قرارداد بازرگانی بین‌الملل گاز از ترکمنستان به ایران به‌زودی امضا می‌شود و با این قرارداد، ایران می‌تواند روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز وارد کند. همچنین آمده است که برای افزایش بازرگانی گازی در منطقه، ایران و ترکمنستان در حال مذاکره برای عقد قرارداد گازی بزرگ‌تر هستند. به طور کلی، کارکرد واقعی و چشم‌گیر قراردادهای ایران در زمینه فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل گاز با ترکمنستان و آذربایجان بعداز آغاز حکومت مردمی سیزدهم بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، سال گذشته اوایل خرداد بود که جواد اوجی در حاشیه دیدار خود با باتیر آمانوف، رئیس کنسرسیوم دولتی ترکمن‌گاز گفت، خوشبختانه با آغاز حکومت مردمی سیزدهم سوآپ گاز را طی قراردادی با جمهوری آذربایجان با حجم سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب آغاز کردیم و با توافق طرف‌ها یک سال پیش حجم سوآپ گاز حدود دو برابر شد.

به گفته وزیر منابع هیدروکربن به‌زودی قرارداد بازرگانی بین‌الملل گاز ایران از ترکمنستان امضا می‌شود که بر اساس آن ایران از همین ماه (خرداد) بازرگانی بین‌الملل گاز را آغاز می‌کند. ترکمنستان چهارمین کشور دارنده منابع گازی جهان است و ایران هم ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به‌منظور بازرگانی بین‌الملل و انتقال در مرزهای خود دارد، از این رو بنا داریم سهم بازرگانی گازی (سوآپ، ترانزیت، خرید و فروش) خود در منطقه را افزایش دهیم، این موضوع می‌تواند برای هر دو کشور مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

ابتدای مهر ماه بود سعید عقلی مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران از وضعیت فروش خارجی گاز ترکمنستان به ایران به مهر خبر داد و گفت، بازرگانی بین‌الملل گاز از ترکمنستان در حال انجام است و تا ۱۰ میلیون متر مکعب بازرگانی بین‌الملل انجام شده است که اکنون بازرگانی بین‌الملل گاز از این کشور ۷و نیم میلیون متر مکعب است. همچنین سواپ گاز بر اساس درخواست آذربایجان صورت می‌گیرد.

البته بازرگانی بین‌الملل گاز از ترکمنستان به همین جا ختم نشد اواخر آبان ماه بود که وزیر منابع هیدروکربن در حاشیه هییت حکومت به خبرنگار دیجیاتور گفت: خوشبختانه قرارداد سوآپ گازی کشورمان با ترکمنستان برقرار است و برای عقد یک قرارداد گازی بزرگ‌تر با این کشور در حال مذاکره هستیم و امیدواریم به نتیجه برسد. این مساله به معنای آن است که همچنان قراردادی ما بین ایران و ترکمنستان منعقد نشده است و ایران به دنبال عقد قرار داد بزگ گازی است. اگرچه سوآپ گاز از ۵ میلیون متر مکعب به ۱۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده است اما هنوز اطلاعات دقیقی از بازرگانی بین‌الملل گاز از این کشور وجود ندارد.

اکنون با وجود آنکه در نیمه‌های اولین فصل زمستان قرار داریم همچنان خبری از قرارداد بازرگانی بین‌الملل گاز از ترکمنستان وجود ندارد و باید دید وزیر منابع هیدروکربن و دیگر مقامات مسؤول چه واکنشی به این موضوع نشان می‌دهند.


خدمت شما
نتیجه گیری این متن به این موارد محدود می شود:

– آغاز حکومت مردمی سیزدهم سوآپ گاز را طی قراردادی با جمهوری آذربایجان با حجم سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب
– قرارداد بازرگانی بین‌الملل گاز از ترکمنستان از این ماه آغاز می شود
– ایران ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را دارد
– هدف این قرارداد افزایش بازرگانی گازی در منطقه است
– بازرگانی بین‌الملل گاز از ترکمنستان به هرچه تعداد بیش‌تر ادامه خواهد داشت
– هنوز مشخص نیست که قرارداد بزرگتری با ترکمنستان امضا خواهد شد یا خیر
– همچنان نمی توان اطلاعات دقیقی درباره بازرگانی بین‌الملل گاز از ترکمنستان داشت
– همچنان معلوم نیست که بازرگانی بین‌الملل گاز از ترکمنستان به تاچه حدی ادامه خواهد داشت
– باید دید وزیر منابع هیدروکربن و مقامات مسئول چگونه به این موضوع واکنش نشان می دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *