تصویب ساخت مرکزهای لجستیک در سه استان

تصویب ساخت مراکز لجستیک در سه استان‌ها


در جلسه دوازدهم ستاد مراکز لجستیک کشور، مقامات استانی استان‌های خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس و یزد به منظور ایجاد مراکز لجستیک، مکان‌های پیشنهادی مشهد، جهرم و اردکان تأیید کرده‌اند. در این جلسه مشخص شد که برای احداث مرکز لجستیک مشهد به حدود ۲۵۰ هکتار زمین نیاز است و ایستگاه خطوط ریلی شهید مطهری به عنوان نقطه بهینه برای ایجاد دهکده لجستیک مشهد تأیید شد. همچنین، برای ایجاد دهکده لجستیک اصفهان نیز مراحل تعیین و تأیید سرمایه‌گذار در حال انجام است و موقعیت جغرافیایی پهنه جهرم برای ایجاد یکی از مراکز لجستیک مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت، برای مرکز لجستیک اردکان نیز گزینه مناسب معرفی شده و قرار گرفت که با تأیید شورای برنامه‌ریزی استان، فاز اول احداث مرکز لجستیک اردکان آغاز خواهد شد.

به گزارش دیجیاتور، شهریار افندی‌زاده، معاون ترانزیت وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور، گفت: در دوازدهمین جلسه ستاد مراکز لجستیک کشور، با حضور اعضای این ستاد و مقامات استانی استان‌های خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس و یزد، مکان‌های پیشنهادی احداث مراکز لجستیک مشهد، جهرم و اردکان تأیید و گام‌های مؤثر و عملیاتی برای تسریع در راه‌اندازی مرکز لجستیک اصفهان تعریف شد.

دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور گزارش جلسه ستاد را با تأکید بر اهمیت مراکز لجستیک به‌عنوان محرک‌های توسعه و ترانزیت کشور تشریح کرد و گفت: این نشست با مرور اقدامات اجرایی احداث مرکز لجستیک اصفهان جهت پیشبرد هرچه سریع‌تر این مرکز و تأیید مکان‌های پیشنهادی مراکز لجستیک مشهد، اردکان و جهرم، با حضور اعضای ستاد و مقامات استانی برگزار شد.

معاون ترانزیت وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در این جلسه، مکان‌یابی دهکده لجستیک مشهد که از سال ۱۳۹۸ مطرح شد و چندین سال متوقف مانده‌بود با پیگیری مستمر وزارت راه و شهرسازی در حکومت سیزدهم با همکاری استانداری خراسان‌رضوی به نتیجه رسید. در این راستا، بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، نیاز به حدود ۲۵۰ هکتار زمین برای احداث این مرکز مشخص شد و مکان ایستگاه خطوط ریلی شهید مطهری که یکی از ایستگاه‌های مهم تبادلی محور شمال-جنوب و شرق به غرب ریلی کشور است، با امکان الحاق ۱۰۵ هکتار از اراضی مجاور که استانداری خراسان‌رضوی فرصت آن را فراهم خواهد کرد به‌عنوان نقطه بهینه برای ایجاد دهکده لجستیک استان تأیید شد.

افندی‌زاده افزود: طبق گزارش ارائه شده از سوی استانداری اصفهان در جلسه، مراحل تعیین و تأیید سرمایه‌گذار، صدور موافقت‌نامه اصولی و اخذ استعلامات از مراجع استانی برای ایجاد دهکده لجستیک اصفهان در حال انجام است و فرآیند تخصیص زمین و اخذ مجوزهای ساخت و ساز در دستور کار قرار دارد. امیدواریم با حمایت انجام‌شده از سوی ستاد مراکز لجستیک در سطح ملی و همکاری مرکز ملی پایش مطالعات و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور مالی و دارایی در راستای صدور مجوزهای لازم، مراحل اجرایی به‌سرعت پیگیری شوند.

در ادامه، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: به‌منظور اجرای سند آمایش مراکز لجستیک کشور، موقعیت جغرافیایی پهنه جهرم به‌عنوان یکی از مراکز مورد تأیید این سند مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش مشاور شرکت خطوط ریلی جمهوری اسلامی ایران، منطقه ویژه مالی جهرم واقع در بزرگراه شیراز – جهرم، حدود ۳۰ کیلومتری جهرم، به‌عنوان مکان بهینه تصویب قرار گرفت. در پایان، سه گزینه منتخب برای مرکز لجستیک اردکان توسط مشاور معرفی و با استفاده از روش ارزیابی کمی و کیفی و تحلیل مالی انجام‌شده، گزینه منتخب معرفی شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل بزرگراه‌ای که هم‌جوار با خط آهن و در فاصله ۱.۵ کیلومتری از بزرگراه اصلی است تصویب شد و مقرر شد مساحت ۵۰ هکتار با تأیید شورای برنامه‌ریزی استان برای شروع عملیات فاز اول احداث در دستورکار قرار گیرد.


با حضور اعضای ستاد و مقامات استانی، مراکز لجستیک مشهد، جهرم و اردکان تأیید و گام‌های مؤثر و عملیاتی برای تسریع در راه‌اندازی مرکز لجستیک اصفهان تعریف شد. مکان‌یابی دهکده لجستیک مشهد تأیید شد و مکان ایستگاه خطوط ریلی شهید مطهری به‌عنوان نقطه بهینه برای ایجاد دهکده لجستیک استان تأیید شد. مراحل تعیین و تأیید تامین مالی و اخذ استعلامات از مراجع استانی برای ایجاد دهکده لجستیک اصفهان در حال انجام است. همچنین، موقعیت جغرافیایی پهنه جهرم به‌عنوان یکی از مراکز مورد تأیید سند آمایش مراکز لجستیک کشور قرار گرفت. در پایان، مرکز لجستیک اردکان با استفاده از روش ارزیابی کمی و کیفی و تحلیل مالی معرفی شده و مساحت ۵۰ هکتار برای شروع عملیات فاز اول احداث تأیید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *