عبور آزاد از آزادراه منجیل-رودبار در نوروز ۱۴۰۳

عبور رایگان از آزادراه منجیل-رودبار در نوروز (۱۴۰۳)


در این خبر، میلاد دوستی مجری آزادراه منجیل – رودبار اعلام کرده است که تردد در این آزادراه در ایام نوروز رایگان خواهد بود و نرخ عوارضی در زمان‌های آینده اعلام خواهد شد. او با توجه به مشخصات فنی این پروژه، شامل تونل‌ها و پل‌ها، به اهمیت این آزادراه برای تکمیل کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور اشاره کرده است. همچنین بیان کرده است که ساخت این آزادراه، با توجه به ابعاد زمینهای صعب‌العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفیدرود، یکی از چالش‌های بزرگ محورهای آزادراهی کشور بوده است.

به گزارش دیجیاتور، میلاد دوستی مجری آزادراه منجیل – رودبار، گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده، تردد در آزادراه منجیل-رودبار در ایام نوروز رایگان است و نرخ عوارضی در آینده اعلام می‌شود. طبق محاسبات انجام شده در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ترانزیت کشور، استفاده از آزادراه منجیل-رودبار تقاضا برای مسافرت را ۴۵ درصد افزایش می‌دهد.

دوستی با اشاره به دلایل افتتاح باند رفت آزادراه منجیل-رودبار گفت: در مطالعات این آزادراه باند رفت و برگشت دیده شد و عملیات اجرایی نیز بر اساس همین مطالعات انجام گرفت؛ اما با توجه به اینکه حجم تردد عبوری در این آزادراه بیش‌تر بر روی باند رفت است و ملاحظات منطقه‌ای نیز مدنظر مسئولان استانی و مقامات دولتی قرار داشت، تصمیم بر آن شد تا باند برگشت پس از هماهنگی با مسئولان منطقه بررسی شود.

مجری آزادراه منجیل-رودبار با اشاره به مشخصات فنی این پروژه گفت: آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸۲۰۰ متر است که ۷۰ درصد آن از پل و تونل (ابنیه فنی) تشکیل شده است و ۱۰۰ درصد از کوهستان عبور می‌کند. در طول مسیر ۸.۲ کیلومتری آزادراه دو دستگاه تونل به طول ۹۲۷ متر و ۸ دستگاه پل به طول ۱۲۱۶ متر احداث شده است که با در نظر گرفتن سختی‌های عملیات اجرایی در محدوده شهری و دسترسی به محل پروژه به ویژه در تونل‌ها از نمونه‌های قابل ذکر در پروژه‌های راهسازی است.

وی در ادامه بیان کرد: در ساخت بعضی از پل‌های مسیر از تیرهای پیش تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پل‌های روی رودخانه سفید رود از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است.

دوستی ساخت پل شماره ۶ این آزادراه به طول ۳۳۰ متر را یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه این مسیر آزادراهی دانست و خبر داد: این پل که ارتفاع دهانه میانی آن به ۱۳۵ متر می‌رسد یکی از بزرگترین پل‌های طره آزاد کشور است که با توجه به توپوگرافی منطقه به منظور کاهش اثرات لرزه‌نگاری‌های احتمالی با استفاده از تکیه گاه غلطکی برای اولین بار در کشور احداث شده است.

وی با تاکید بر اهمیت آزادراه منجیل-رودبار در تکمیل کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور بیان داشت: این آزادراه یکی از چهار مسیر عبوری از رشته کوه البرز است که دسترسی مناطق مرکزی و پایتخت را به استان گیلان و غرب دریای خزر فراهم می‌کند و نقش مؤثری در ترانزیت کالا و مسافر، کاهش زمان مسافرت و صرفه‌جویی در مصرف سوخت دارد.

مجری ساخت آزادراه منجیل-رودبار ساخت این آزادراه علیرغم کوتاه بودن طول مسیر به دلیل عبور از مناطق صعب‌العبور البرز و دهلیز تنگ رودخانه سفید رود یکی از سخت‌ترین و چالش برانگیز تر ین محورهای آزادراهی کشور محسوب می‌شود.

دوستی بهره‌برداری از آزادراه منجیل-رودبار را در راستای نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عنوان کرد و گفت: اقدامات جدی برای تکمیل این پروژه پس از دستور جهادی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد و با اعتبار ۱,۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل و آماده بهره برداری شد.


آزادراه منجیل-رودبار باعث افزایش ۴۵ درصدی تقاضا برای مسافرت می‌شود.این آزادراه دارای باند رفت و باند برگشت است و نقش مهمی در ترانزیت کالا و مسافران دارد.این پروژه، با وجود کوتاه بودن طول مسیر، یکی از پروژه‌های چالش‌برانگیز و سخت‌ترین محورهای آزادراهی کشور است.پل شماره ۶ این آزادراه با ارتفاع دهانه میانی ۱۳۵ متر، از بزرگترین پل‌های طره کشور است.ساخت و تکمیل این پروژه با اعتبار ۱,۲۰۰ میلیارد تومان صورت گرفته و در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *