شکستن طلسم؛ افتتاح آزادراه منجیل – رودبار پس از ۱۲ سال
0 نظر
آزادراه منجیل – رودبار، بخشی از آزادراه قزوین – رشت است که با برخورداری از تونلها و پلهای زیاد، یکی از پیچیدهترین آزادراههای کشور محسوب میشود. این آزادراه ۸.۲ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوار سازی تشکیل میدهد و با توجه به کوهستانی و صعبالعبور بودن منطقه، حجم و نوع کار فناوری طراحی از طرحهای بزرگ و اساسی کشور محسوب میشود. با اعتبار هزینه شده حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال، آزادراه منجیل – رودبار پس از ۱۲ سال در حکومت سیزدهم به ایستگاه افتتاح رسید و این ابرپروژه آزادراهی آماده بهرهبرداری شد. این آزادراه برای رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان طراحی شده است و افتتاح آن امکان عبور راحت تر مردم از این مسیر در نوروز را فراهم خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، آزادراه منجیل – رودبار باقیمانده آزادراه قزوین – رشت است که به دلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونلها و پلهای زیاد یکی از پیچیدهترین آزادراههای کشور محسوب میشود؛ زیرا این آزادراه از کنار بافت شهری و بالای رودخانه عبور میکند و به همین دلیل جز دشوارترین آزادراهها به شمار میرود.
این آزادراه ۸.۲ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوار سازی تشکیل میدهد و با توجه به کوهستانی و صعبالعبور بودن منطقه، حجم و نوع کار فناوری طراحی از طرحهای بزرگ و اساسی کشور محسوب میشود. آزادراه منجیل – رودبار پساز گذشت ۱۲ سال در حکومت سیزدهم به ایستگاه افتتاح رسید و این آزادراه در آستانه ماه مبارک رمضان تحویل مردم و زیر بار ترافیکی خواهد رفت.
آزادراه منجیل – رودبار نمونه شاهکار فناوری طراحی ایران
هشت دستگاه پل بزرگ بهطول ۱۵۷۶ متر در آزادراه منجیل-رودبار احداث خواهد شد و پل شماره یک این پروژه با استفاده از روش تابلیه و تیرهای پیشساخته احداث شده و با توجه به طول ۴۰ متری و وزن حدود ۱۰۰ تنی این تیرها ساخت، حمل و نصب هر یک از این تیرها مشخصات و دستورکار مخصوص به خود را دارد و از نمونههای قابل ذکر در ساخت آزادراه محسوب میشود.
ساخت چهار دستگاه تونل به طول ۲۸۷۶ متر و اجرای دیوار سازی به طول ۲۱۵۰ متر از دیگر اقدامات صورتگرفته در ساخت آزادراه منجیل-رودبار است.
برای ساخت پل شماره دو با دو دهانه ۸۵ و ۵۰ متری و پل شماره سه با یک دهانه میانی بزرگ به ارتفاع ۱۱۰ متر و سه دهانه ۶۵ متری از روش طره آزاد با اجرای شاریو استفاده شده است که این اقدام با هدف سبکتر شدن سازه و کاهش بار ستونها در نوع خود یک فناوری طراحی ارزش در ساخت به شمار میآید. همچنین ساخت پل شماره شش آزادراه منجیل – رودبار را از نظر ابعاد و روش اجرایی بسیار خاص است؛ این پل به طول ۳۳۰ متر در شیب طولی و قوس افقی قرار گرفته و به روش طره آزاد اجرا شده و با توجهبه ابعاد پل و وزش باد بسیار شدید در منجیل کار فناوری طراحی بزرگ و ارزشمندی است.
هزینه ۲۰ هزار میلیارد ریالی برای آزادراه منجیل – رودبار
خیراله خادمی شرکت تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای ترانزیت کشور، گفت: این آزادراه به عنوان سومین وعده حکومت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان به عنوان طولانیترین و منطقه دو آزادراه تهران-شمال به عنوان سختترین پروژههای آزادراهی کشور آماده بهره برداری است.
خادمی آزادراه منجیل-رودبار را بخشی از آزادراه قزوین-رشت دانست و تاکید کرد: بهره برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در نوروز میتوانند به راحتی از این مسیر عبور کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این آزادراه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوار سازی است و به دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگیهایی همراه بود. اعتبار هزینه شده برای ساخت این آزادراه ۲۰ هزار میلیارد ریال و ارزش روز آن را ۵۵ هزار میلیارد ریال است.
رفع موانع ترافیکی استان گیلان با افتتاح آزادراه منجیل – رودبار
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز (۱۹ اسفندماه) در خصوص زمان افتتاح آزادراه منجیل – رودبار، نوشت: افتتاح آزادراه رودبار – منجیل – رودبار گره ترافیکی چند ساله عبور مسافرین شما کشور، به ویژه استان گیلان را باز خواهد کرد.
این مقام مسؤول در ادامه تاکید کرد: این پروژه ملی در آستانه سال جدید و ماه مبارک رمضان با حضور ریاست محترم کشور تقدیم مردم عزیز خواهد شد.
طلسم در حکومت سیزدهم شکست
به گزارش مهر؛ با گذشت سالها از بهرهبرداری آزادراه قزوین – رشت، تاکنون بارها وعده تکمیل آزادراه منجیل – رودبار به گوش رسید ولی در نهایت شعاری بیش نبود؛ اما این طلسم در حکومت سیزدهم با همت ریاست جمهور محترم کشور و وزیر جوان راه و شهرسازی عملی شد و دوشنبه (۲۱ اسفندماه) این آزادراه برای تسهیل در تردد مسافرین و مردم در آستانه نوروز (۱۴۰۳) به مرحله افتتاح رسید.
آزادراه منجیل – رودبار یکی از ابرپروژههای آزادراهی کشور است که گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین – رشت در محدوده شهر رودبار را مرتفع کرده و مسافرت ایمن و کوتاهتر در کریدور شمال – جنوب کشور برای بومیان این منطقه و مسافرین فراهم میکند.
به دلیل شرایط خاص خود از بیش از ۷۰ درصد پل، تونل و دیوار سازی تشکیل شده و از دشوارترین آزادراهها به شمار میرود. از طرحهای بزرگ و اساسی کشور محسوب میشود. از جنب و جوار بافت شهری عبور میکند و به همین دلیل جز بزرگترین و معقدترین آزادراهها به شمار میرود. با احداث تونلها و پلهای بزرگ، ۸.۲ کیلومتر آزادراه در حوزه کوهستانی و صعبالعبور احداث شده و از دیوار سازی جهت حفظ بافت منطقه نیز استفاده شده است. تاحالا بارها وعده تکمیل این آزادراه شنیده شده بود که در نهایت در حکومت سیزدهم به ایستگاه افتتاح رسید. 250 هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده برای ساخت این آزادراه است. این آزادراه به عنوان سومین وعده حکومت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان و آزادراه تهران-شمال آماده بهره برداری است.افتتاح این پروژه ملی به همت ریاست محترم کشور و وزیر راه و شهرسازی انجام شد و با حضور ریاست جمهور از سوی مردم عزیز تقدیم شد.