وزیر منابع هیدروکربن بازدید از پیشرفت گام دوم توسعه میدان مشترک یاران

بازدید وزیر نفت از روند گام دوم توسعه میدان مشترک یاران


جواد اوجی در یک مسافرت یک روزه به خوزستان رفت و از توسعه میدان‌های سپهر و جفیر و همچنین از روند اجرایی گام دوم توسعه میدان یاران بازدید کرد. پس از تکمیل عملیات این گام دوم، برداشت منابع هیدروکربن از میدان یاران به ۳۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید. این میدان پس از توسعه، حدود ۲۲۷ میلیون دلار تامین مالی دارد و انتظار می‌رود تبدیل زباله منابع هیدروکربن از آن به ۷.۳ درصد افزایش یابد و ساخت و ساز منابع هیدروکربن روزانه به ۳۶ هزار بشکه برسد. از فناوری‌های پیشرفته نیز برای افزایش برداشت منابع هیدروکربن استفاده می‌شود.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت منابع هیدروکربن، جواد اوجی امروز (جمعه، ۱۸ اسفندماه) طی مسافرت یک روزه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به استان خوزستان برای بهره‌برداری رسمی از پروژه توسعه میدان‌های سپهر و جفیر، از روند عملیات اجرایی گام دوم توسعه میدان یاران بازدید کرد و از نزدیک در جریان تازه‌ترین تحولات و پیشرفت‌ها در این طرح توسعه‌ای تولیدی منابع هیدروکربن قرار گرفت.

به‌دنبال تکمیل عملیات اجرایی گام دوم توسعه میدان نفتی یاران که در هفته حکومت سال ۱۴۰۱ آغاز شد، برداشت منابع هیدروکربن از این میدان به ۳۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

توسعه گام نخست میدان مشترک یاران در دو بخش شمالی و جنوبی پیش‌تر تکمیل شده و برداشت از این میدان حدود ۲۰ هزار بشکه منابع هیدروکربن در روز و ۴۵ درصد آن با پمپ‌های درون‌چاهی است.

مرحله دوم توسعه میدان مشترک یاران در دو بخش شمالی و جنوبی در قالب الگوی قراردادهای بالادست تولیدی منابع هیدروکربن ایران با مشارکت شرکت‌های ملی منابع هیدروکربن ایران و توسعه منابع هیدروکربن و گاز پرشیا انجام خواهد شد.

قرارداد گام دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران ۱۰ ساله و طرف قرارداد آن شرکت توسعه تولیدی منابع هیدروکربن و گاز پرشیا است. ارزش این طرح ۲۲۷ میلیون دلار است و قرار است در طول مدت قرارداد ۳۹.۵ میلیون بشکه منابع هیدروکربن اضافی از این میدان ساخت و ساز شود.

ذخیره منابع هیدروکربن خام در جای میدان یاران ۱.۷ میلیارد بشکه برآورد شده است و با اجرای این مرحله از توسعه، انتظار می‌رود ضریب تبدیل زباله از میانگین ۴ درصد عمومی به ۷.۳ درصد و مجموع ساخت و ساز در این میدان نفتی به حداکثر ۳۶ هزار بشکه در روز برسد.

در طول مدت قرارداد اجرای گام دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران، ساخت و ساز تجمعی اضافی حدود ۴۰ میلیون بشکه منابع هیدروکربن خام خواهد بود.

برای نخستین بار در میدان نفتی یاران از پمپ‌های درون‌چاهی استفاده شده است و از یکی از فناوری‌های نو ازدیاد برداشت منابع هیدروکربن (IOR) و افزایش ضریب تبدیل زباله منابع هیدروکربن (EOR) نیز به‌عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته بهبود و ازدیاد برداشت به‌صورت پایلوت استفاده خواهد شد.

رقم کل تامین مالی برای توسعه میدان نفتی یاران ۴۰۰ میلیون دلار شامل ۲۲۷ میلیون دلار هزینه مستقیم، ۶۰ میلیون دلار هزینه غیرمستقیم و ۱۱۳ میلیون دلار هزینه ساخت و ساز پیش‌بینی شده، اعلام شده است.


مسافرت یک روزه سیدابراهیم رئیسی به استان خوزستان به منظور بهره‌برداری رسمی از پروژه توسعه میدان‌های سپهر و جفیر و بازدید از روند عملیات اجرایی گام دوم توسعه میدان یاران. تکمیل عملیات اجرایی گام دوم توسعه میدان نفتی یاران و برداشت منابع هیدروکربن به ۳۶ هزار بشکه در روز. توسعه میدان مشترک یاران و برداشت منابع هیدروکربن در میدان یاران با مشارکت شرکت‌های ملی منابع هیدروکربن ایران و توسعه منابع هیدروکربن و گاز پرشیا. ارزش قرارداد گام دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران و زیست بوم آن. انتظار افزایش ساخت و ساز منابع هیدروکربن و ضریب تبدیل زباله در میدان یاران با اجرای مرحله دوم توسعه. استفاده از فناوری‌های پیشرفته در میدان یاران برای افزایش ضریب تبدیل زباله منابع هیدروکربن و افزایش ساخت و ساز. اعلام رقم کل تامین مالی برای توسعه میدان نفتی یاران در حدود ۴۰۰ میلیون دلار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *