افزایش بیست درصدی فروش خارجی به ازبکستان

افزایش ۲۰ درصدی صادرات به ازبکستان


سرپرست دفتر روسیه و قفقاز سازمان توسعه بازرگانی اظهار کرد که وزیر صمت ایران به همراه یک هیأت تجاری از بخش خصوصی ازبکستان مسافرت کرده و وزیر انرژی ازبکستان نیز به تهران رفته است. این مسافرت با هدف امضای توافقات نهایی بین دو کشور انجام شده و طبق برنامه ریزی، ارائه نتایج جمع بندی از توافقات نهایی در مطالعات تاریخی مشخص شده است. حجم مبادلات بین ایران و ازبکستان در ۱۰ ماه اخیر بیش از ۳۷۰ میلیون دلار بوده و رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. منابع اصلی فروش خارجی ایران به ازبکستان شامل انواع کامپاندهای پلیمری، کابل، محصولات خوراک آبزیان و پروفیل فولادی است. ازبکستان نیز نخ پنبه، پتاسیم، حبوبات و نخ ابریشمی را به ایران وارد می کند و جزو ۱۵ کشور هدف صادراتی ایران محسوب می شود.

به گزارش دیجیاتور، اکبر گداری، سرپرست دفتر روسیه و قفقاز سازمان توسعه بازرگانی با اشاره به دستاوردهای مسافرت وزیر صمت به ازبکستان، گفت: عباس علی آبادی، وزیر صمت به همراه یک هیأت تجاری از بخش خصوصی ۴ تا ۷ بهمن سال جاری عازم ازبکستان شد؛ در این مسافرت مقرر شد وزیر انرژی ازبکستان برای پیگیری موضوعات و امضای توافقات نهایی عازم تهران شود.

وی با بیان اینکه وزیر انرژی ازبکستان ۱۳ اسفند وارد تهران شد، اضافه کرد: میرزا محمود اوف چورابیک، وزیر انرژی ازبکستان به همراه تیمی از معاونان وزارتخانه‌های مختلف این کشور از جمله ترانزیت، استخراج معدنی و بازرگانی و تامین مالی و تعدادی از فعالان مالی بخش خصوصی به تهران آمدند.

به گفته گداری مسافرت هیأت دولتی ازبکستان تا ۱۶ اسفند ادامه خواهد داشت.

سرپرست دفتر روسیه و قفقاز سازمان توسعه بازرگانی با اشاره به برنامه‌ریزی دیدارهای هیأت دولتی ازبکستان از ایران، اظهار کرد: معاونان وزارت صمت در ۵ کمیته مختلف از جمله تولیدی، وسایل نقلیه، دارو، استخراج معدنی و ترانزیت هیأت ازبکی را همراهی خواهند کرد.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سه شنبه ۱۵ اسفند، وزیر صمت و وزیر انرژی ازبکستان جمع‌بندی از توافقات نهایی بین دو کشور را ارائه خواهند داد که امیدواریم این مسافرت نتایج مثبتی برای ما همراه داشته باشد.

گداری با برشمردن مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به ازبکستان، بیان کرد: انواع کامپاندهای پلیمری، کابل، محصولات مربوط به خوراک آماده آبزیان، پروفیل فولادی و… و. در یک سال اخیر به ازبکستان صادر شده است و از این کشور نیز نخ پنبه، پتاسیم، حبوبات، لوبیا چیتی و نخ ابریشمی وارد ایران شده است.

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه حجم مبادلات ۱۰ ماهه ایران با ازبکستان را بیش از ۳۷۰ میلیون دلار دانست و افزود: حجم فروش خارجی به این کشور بیش از ۲۷۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصدی کرده است. همچنین حجم بازرگانی بین‌الملل حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

بر اساس اعلام سازمان توسعه بازرگانی ایران، وی با تاکید بر اینکه ازبکستان جزو ۱۵ کشور هدف صادراتی ایران است، گفت: در ۲۰۲۳ حجم مبادلات ایران طبق گزارش مرکز آمار ازبکستان بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.


گفتگوهای دیپلماتیک و توافقات نهایی بین ایران و ازبکستان در زمینه های مختلف مالی و تجاری انجام شده است. وزیر انرژی ازبکستان به همراه یک تیم تجاری از بخش خصوصی به تهران آمدند و در طول مسافرت خود از تهران به دیگر شهرها نیز مسافرت کردند. مقرر شد که وزیر انرژی ازبکستان به تهران بیاید تا بررسی ها و امضای توافقات نهایی صورت گیرد. این مسافرت می‌تواند نتایج مثبتی برای هر دو طرف داشته باشد. حجم مبادلات تجاری بین ایران و ازبکستان افزایش یافته و هر دو کشور از این همکاری ها بهره مند شده اند. ازبکستان یکی از برترین کشورهای هدف فروش خارجی ایران است و همکاری های بین این دو کشور در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *