برای داشتن یک ریل قوی، باید یک خطوط ریلی دوخطه قوی و پرظرفیت احداث کنیم

اگر ریل قوی می‌خواهیم، باید ریل دوخطه قوی پرظرفیت بسازیم


در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی، وحید علیقار داشی اشاره کرد که خطوط ریلی‌هایی که بعد از سال‌ها ساخته شده جذب بار و مسافر اشباع‌شده ندارد. او به اهمیت تامین مالی در خطوط ریلی دوخطه و برقی برای دانش مالی کشور اشاره کرد و تأکید کرد که نگهداری زیرساخت و ناوگان را اولویت بخشید.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، وحید علیقار داشی در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی امروز (۲۹ بهمن‌ماه)، با اشاره به چالش‌های حوزه ریلی، با بیان اینکه تا ۲۰ سال پیش ما خطوط ریلی غیرمفید نمی‌ساختیم، گفت: این بدان معنا نیست که هر خط ریلی که از ۲۰ سال پیش ساخته شده غیرمفید است، اما آن زمان الزامات را رعایت می‌کردیم؛ خطوط ریلی از جمله تبریز جلفا، زاهدان میر جاوه، از این جمله است، همچنین ما از تمام ظرفیت‌های خط ریلی بندر امام به تهران استفاده می‌کنیم، بافق – بندرعباس و مشهد- سرخس از نمونه‌های موفق است.

وی ادامه داد: این خطوط ریلی‌ها موفق بودند چون خوب بار و مسافر را پوشش دادند، اما خطوط ریلی‌هایی که بعد از این سال‌ها ساخته شده جذب بار و مسافر اشباع‌شده ندارد؛ اولین عامل به‌دلیل علت ایجاد طرح است. اکنون هر نماینده شهرستان به خودش اجازه می‌دهد که درخواست ساخت خطوط ریلی دهد که پیش از این سابقه نداشت.

مدیرکل دفتر فناوری طراحی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت خطوط ریلی اظهار کرد: در این سال‌ها علاوه بر اینکه به تعداد طرح‌ها اضافه شده، در بخش‌های مختلف از سوی حکومت و مجلس، ایستگاه‌هایی هم به خطوط ریلی اضافه می‌شود. اضافه شدن خطوط ریلی و ایستگاه‌ها، به معنای ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه است که برای کشور بار مالی دارد آن هم در شرایطی که باید برای خطوطی که توجیه مالی دارند هم اولویت‌بندی کنیم، چه برسد به خطوطی که اصلاً توجیه مالی ندارند.

علیقار داشی تاکید کرد: اگر ریل قوی می‌خواهیم، باید ریل دوخطه قوی پرظرفیت بسازیم؛ چند کریدور اصلی در کشور باید دوخطه شوند. در دنیا از ریل دوخطه به دوخطه، سپس به دوخطه برقی و در آخر به سمت خط ریلی سریع‌السیر رفتند و ما هنوز درگیر خطوط ریلی یک‌خطه هستیم.

وی با بیان اینکه برقی کردن برای تولیدی ریلی مهم و دانش مالی کشور اهمیت دارد، گفت: سوخت ارزان باعث شده ما اصلاً سراغ خطوط برقی نرویم؛ در حالی که در کشورهای همسایه از جمله ترکیه ۷۰ درصد خطوط خود را برقی کردند. در عین حال باید توجه داشت که نگهداشت آنچه داریم از زیرساخت و ناوگان، به توسعه اولویت دارد.


سخنرانی وحید علیقار داشی در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *