تحول نابازیگرانی در اثر سینمایی “میرو” و نقش استان سیستان و بلوچستان در منازعه

نابازیگرانی که در «میرو» حرفه‌ای شدند/ سیستان و ‌بلوچستان در جنگ


اثر سینمایی سینمایی “میرو” که توسط حسین ریگی کارگردانی شده است ، درباره یک پسر بچه شیطان است که دل به دریا می‌زند تا خود را به مادرش ثابت کند.این اثر سینمایی در سیستان و بلوچستان برگرفته از خاطرات و تجربیات حاصل از کارگردانی در این استان شکل گرفته است. حسین ریگی درباره حضور در جشنواره اثر سینمایی فجر اظهار کرد که حضور در جشنواره برای کارگردانان به دلیل نقد و ارزیابی اثر سینمایی توسط اهالی فن و ایجاد فضای تعاملی بسیار جذاب است. او همچنین در این اثر سینمایی به تکنیک‌هایی که در اثر سینمایی‌های قبلی خود به کار برده بود، تجدیدنظر کرده و بر دقت بیش‌تری در ساخت این اثر سینمایی تمرکز کرده است. این اثر سینمایی در سال ۶۵ و درباره دفاع مقدس در سیستان و بلوچستان ساخته شده است. حسین ریگی امیدوار است که بتواند اثر سینمایی «میرو» را پس از اکران در جشنواره به صورت عمومی نیز در دسترس قرار دهد. او اعتقاد دارد که اثر سینمایی‌های مختلفی در نوبت اکران هستند و باید صبر کند تا نوبت اکران اثر سینمایی خود برسد. در این اثر سینمایی، حسین ریگی در کنار بازیگران خوبی که در این اثر سینمایی حضور دارند از بازیگران بومی نیز استفاده کرده است و به واسطه این کار انتقال تجربه به بازیگران جوان صورت گرفته است. او امیدوار است که این اثر سینمایی بتواند به جمع بهترین آثار سینمایی سال بپیوندد و استعداد‌های جوان را در سیستان و بلوچستان تربیت کند. این اثر سینمایی با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است.

حسین ریگی کارگردان اثر سینمایی سینمایی «میرو» که امروز ۱۵ بهمن ماه در خانه جشنواره به نمایش در می آید درباره شکل گیری ایده و مراحل ساخت این اثر سینمایی به خبرنگار دیجیاتور گفت: به واسطه مستندها و اثر سینمایی‌های کوتاهی که در سیستان و بلوچستان کار کرده‌ام و زیستی که در این استان داشته‌ام، با شخصیت‌های مختلفی آشنا شدم و میرو هم یکی از آن شخصیت‌ها است. میرو مابه‌ازای واقعی ندارد ولی از خاطراتی که دوستان تعریف می‌کردند، به چنین قصه‌ای رسیدم که درباره پسر بچه‌ای است که کمی شیطان است ولی برای اینکه خود را به مادرش ثابت کند، دل به دریا می‌زند.

وی درباره حضور در چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر بیان کرد: حضور یک اثر سینمایی در جشنواره لذت خاصی دارد؛ به این واسطه که اثر سینمایی توسط اهالی فن دیده و نقد و بررسی می‌شود. نقاط ضعف و قوت اثر سینمایی را متوجه می‌شویم و می‌توانیم فضای تعاملی را ایجاد کنیم و این به نوبه خود می‌تواند برای کارگردانی که فیلمی در جشنواره دارد، بسیار جذاب باشد.

کارگردان اثر سینمایی سینمایی «میرو» درباره تفاوت این اثر سینمایی با آثار گذشته خود توضیح داد: در این اثر سینمایی تلاش کردم تا از تجربیات ۲ اثر سینمایی گذشته خود استفاده کنم؛ چه در بحث تکنیک و چه در بحث محتوا و با دقت بیشتری کار را پیش بردم. این اثر سینمایی در بستر دفاع مقدس و در سال ۶۵ اتفاق می‌افتد و به نوعی می‌توان گفت که این اولین فیلمی است که در سیستان و بلوچستان به بحث دفاع مقدس می‌پردازد.

ریگی درباره برنامه‌ای که برای اکران اثر سینمایی پس از جشنواره دارد، گفت: خیلی دوست دارم که اثر سینمایی به اکران عمومی برسد. اثر سینمایی‌هایی که من کار کرده‌ام کودک و نوجوان بوده‌اند و معمولا این دست اثر سینمایی‌ها خیلی مورد اقبال پخش کننده‌ها و سینمادارها قرار نمی‌گیرند و این باعث می‌شود که اثر سینمایی‌ها در نوبت بمانند. از طرف دیگر باید این را هم بدانیم که تعداد زیادی اثر سینمایی در نوبت اکران هستند و اثر سینمایی‌های من هم در این نوبت قرار می‌گیرند تا به وقت اکران خود برسند.

این کارگردان هنر هفتم درباره استفاده از بازیگران بومی در اثر سینمایی سینمایی «میرو» بیان کرد: در بحث استفاده از بازیگر برای یک اثر سینمایی موارد گوناگونی موثر است. یکی از این موارد اتمسفر خود اثر سینمایی و فیلمنامه است و فضایی که در همان لحظه‌ای که اثر سینمایی را ساخت و ساز می‌کنید برای شما به وجود می آید که چه باید بکنید. در بعضی موارد خود فیلمنامه به شما می گوید که به بازیگر چهره نیاز دارید تا این اثر سینمایی دیده شود. مهم‌ترین هدف من این است که بتوانم فیلمی در سیستان و بلوچستان بسازم و در کنار این که یک اثر سینمایی می سازم، بتوانم انتقال تجربه هم داشته باشم.

کارگردان اثر سینمایی «هوک» با اشاره به حضور بازیگران کم تجربه در کنار هنرمندان شناخته شده، گفت: تلاش من این است که در کنار فیلمی که ساخت و ساز می کنیم، ورکشاپی هم داشته باشیم که به واسطه آن انتقال تجربه صورت گیرد. در کنار ۶ بازیگر شناخته شده‌ای که در این اثر سینمایی هستند، حدود ۱۷ بازیگر اولین کارهای خود را انجام می دهند. این انتقال تجربه در مدت حدود ۵۰ روزی که فیلمبرداری داشتیم یک اتفاق مهم و بزرگ برای بچه ها به حساب آمد. قطعا دیگر چنین فضایی برای آن ها به وجود نمی آید که در اداره ارشاد، حوزه هنری و یا جایی دیگر برای آنها ورکشاپی به این شکل برگزار شود.

ریگی یادآور شد: شخصیت اثر سینمایی «میرو» در اثر سینمایی «لیپار» نقش دوم نوجوان را بازی کرده است و در اینجا یک بازی متفاوت از خود نشان می دهد. این نشان دهنده این است که این استعداد وجود دارد. او چون یک بار جلوی دوربین رفته است و با چند بازیگر در ارتباط بوده و چیزهای متعددی از آنها یاد گرفته است، در این اثر سینمایی بازی متفاوتی ارایه داده است و این برای من نشان دهنده این است که راه خود را درست انجام داده‌ام. در حقیقت ما داریم بازیگری تربیت می کنیم که می تواند بماند و در خود سیستان هم کارهای خوبی از خود به جا بگذارد.

عوامل اثر سینمایی «میرو» عبارتند از تهیه‌کننده: سعید الهی، کارگردان: حسین ریگی، بازیگران: سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، آرزو تاج نیا، ابوالفضل همراه، مهدی عقاید معنوی محمدپور، ایوب افشارو …، نویسنده: پیمان شیرخانی، جانشین تهیه کننده: محمود محمدطائمه، مدیر فیلمبرداری: سید محمدرضا سجادیان، تدوین: مهدی سعدی، هنر صوتی: مسعود سخاوت دوست، دستیار کارگردان و برنامه ریز: منصور میرشکاری، طراح چهره پردازی: مرتضی کهزادی، طراح صحنه و لباس: مهدی سعیدی، صدابردار: سید وحید رضویان، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، طراح جلوه های بصری: علی سجادی، عکاس: ایمان تاج نیا، طراح پوستر: محمد روح الامین و مدیر مخابرات رسانه ای: مطهره کشاورز محمدیان، محصول بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی.


حسین ریگی کارگردان اثر سینمایی سینمایی «میرو» گفت که در این اثر سینمایی تلاش کرده است تا از تجربیات اثر سینمایی‌های قبلی خود استفاده کند و با دقت بیشتری کار را پیش ببرد. او اظهار کرد که این اثر سینمایی درباره پسر بچه‌ای است که کمی شیطان است ولی برای اینکه خود را به مادرش ثابت کند، دل به دریا می‌زند. همچنین، حاضری از حضور در جشنواره اثر سینمایی فجر خوشحالی کرده و اعتقاد دارد که حضور اثر سینمایی در جشنواره می‌تواند برای کارگردانی که فیلمی در جشنواره دارد، بسیار جذاب باشد. همچنین، او بیان کرد که در اثر سینمایی “میرو” از بازیگران بومی استفاده کرده است و این استعدادهای موجود در منطقه را به کار برده است. او افزود که در کنار بازیگران شناخته شده، بازیگران کم تجربه ایضا در اثر سینمایی حضور دارند و این در نگاه او اتفاق جالبی بود. در نهایت، وی بیان کرد که کارگردانی این اثر سینمایی ابتدا با تهیه‌کننده سعید الهی است که توسط حسین ریگی کارگردانی می‌شود و بازیگران این اثر سینمایی شامل سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی و دیگران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *