تصویب مقررات AI در یک قدمی اروپا

اروپا در یک قدمی تصویب قانون هوش مصنوعی


اتحادیه اروپا قصد دارد قوانینی در مورد AI ایجاد کند تا استانداردی بین‌المللی در این فناوری ایجاد شود. این قوانین شامل پارامترهای استفاده از AI در صنایع مختلف، مقاصد امنیتی و امنیتی است. هدف از این قوانین جلوگیری از گسترش دیپ فیک و هرزنگاری در رسانه‌های مجازی است. شرکت نوپا‌های Aleph Alpha و میسترال نیز به حکومت‌های فرانسه و آلمان لابی گری کرده‌اند تا قوانین AI را پذیرفته کنند. گروه لابی CCIA نیز از موانع قوانین جدید AI هشدار داده و ارتباط آن با توسعه نوآورانه این فناوری را کند می‌کند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از رویترز، هدف این قوانین که ۲ سال قبل توسط کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد شده، ایجاد یک استاندارد بین المللی برای فناوری است که در انبوهی از صنایع از خدمات مالی و خرده فروشی گرفته تا وسایل نقلیه و پرواز استفاده می‌شود.

کشورهای اروپایی همچنین پارامترهایی برای استفاده از AI در مقاصد امنیتی، جنایی و امنیتی تعیین کردند. تیری برتون کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور بازارهای داخلی نیز اعلام کرد: «مقررات AI» اقدامی تاریخی و نخستین مقررات برای این فناوری در جهان است.

یکی از نگرانی‌های اصلی کارشناسان آن است که AI مولد به گسترش دیپ فیک در رسانه‌های مجازی منجر شده و در مرز بین واقعیت و خیال از بین رفته است. دیپ فیک تصاویر و ویدئوهای ساخته شده با الگوریتم‌های AI است که با نمونه‌های آنلاین آموزش دیده اند.

مارگارت وستاگر کمیسیونر رقابت اتحادیه اروپا نیز معتقد است اخیراً گسترش تصاویر هرزنگاری یک فرد مشهور در رسانه‌های مجازی، اهمیت نیاز به قوانین جدید را نشان می‌دهد. او در بستر نرم‌افزاری اجتماعی ایکس نوشت: آنچه برای این فرد اتفاق افتاد واقعیت ماجرا را نشان می‌دهد؛ آسیبی که استفاده مخرب از AI ایجاد می‌کند، مسئولیت بستر نرم‌افزاری‌ها و اینکه چرا اجرای قوانین فناوری مهم است.

پس از آنکه کشورهای اروپایی با در نظر گرفتن شرایطی سختگیرانه توازن میان شفافیت و اسرار تجاری و کاهش بار اجرایی بر سیستم به سیستم‌های پرریسک AI در مقررات مذکور موافقت کردند، فرانسه نیز موضع مخالف خود را تغییر داد و در نتیجه میان کشورها توافق حاصل شد.

به گفته یک دیپلمات اروپایی، هدف مقررات آن است که توسعه مدل‌های AI رقیب در منطقه را مجاز کند.

این درحالی است که استارت آپ AI فرانسوی میسترال(که توسط محققان متا و گوگل بنیانگذاری شده) و استارت آپ آلمانی Aleph Alpha مشغول لابی گری در حکومت‌های خود درباره این موضوع بودند.

البته پیش از فرانسه، آلمان نیز حمایت خود از مقررات AI اتحادیه اروپا را اعلام کرد.

در این میان گروه لابی گری CCIA که گوگل، آمازون، اپل و متاپلتفرمز عضو آن هستند درباره موانع پیش روی مقررات هشدار داد. به گفته این گروه بسیاری از قوانین AI جدید شفاف نیستند و ممکن است توسعه و راه اندازی کاربردهای نوآورانه AI در اروپا را کند کنند.


صدور مقررات AI توسط اتحادیه اروپا به منظور ایجاد یک استاندارد بین‌المللی برای این فناوری استفاده شده در صنایع مختلف از خدمات مالی تا خودروسازی و هواپیماسازی است. همچنین، کشورهای اروپایی پارامترهایی را برای استفاده از AI در مقاصد امنیتی، جنایی و امنیتی تعیین کرده‌اند. یکی از نگرانی‌های کارشناسان، گسترش دیپ فیک در رسانه‌های مجازی است. تصاویر و ویدئوهای ساخته شده با الگوریتم‌های AI که با نمونه‌های آنلاین آموزش دیده‌اند، باعث از بین رفتن مرز بین واقعیت و خیال شده‌اند. گسترش تصاویر هرزنگاری در رسانه‌های مجازی نیز نشان‌دهنده نیاز به قوانین جدید است. با توجه به شرایطی سختگیرانه که کشورهای اروپایی در نظر گرفته‌اند، توازنی بین شفافیت و اسرار تجاری و سیستم‌های پرریسک AI در مقررات مذکور به دست آمده است. هدف این مقررات نیز توسعه مدل‌های AI رقیب در منطقه است. شرکت نوپا‌های AI فرانسوی و آلمانی نیز در لابی گری درباره این مقررات تلاش می‌کنند. همچنین، آلمان نیز حمایت خود از مقررات AI اتحادیه اروپا را اعلام کرده است. گروه لابی گری CCIA هم از موانع پیش‌روی مقررات هشدار داده و با اشاره به عدم شفافیت بسیاری از قوانین AI، به کندی توسعه و راه‌اندازی کاربردهای نوآورانه AI در اروپا خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *