فیلمی که به اساس تجربه ۴۰ ساله محمود کلاری ساخته شد

فیلمی که براساس تجربه ۴۰ ساله محمود کلاری ساخته شد


اثر سینمایی “تابستان همان سال” به کارگردانی محمود کلاری و تهیه کنندگی علی اوجی در برج میلاد به نمایش درآمد. در این نشست خبری، کلاری به صدای بد اثر سینمایی عذرخواهی کرد و امیدواری خود را برای بهتر دیده شدن اثر سینمایی ها در جشنواره بیان کرد. او با تأکید بر قصه گویی در اثر سینمایی، به ضرورت حفظ ذات و ریتم اثر سینمایی پرداخت و به ویرانی خانه مادری در اثر سینمایی اشاره کرد. بازیگران نقش های مادر و کودک نیز درباره تجربه های خود در اثر سینمایی حرف زدند و حمید نجفی راد تدوین اثر سینمایی را تحسین کرد. نهایتاً علی اوجی به تمایل خود به ساخت و ساز اثر سینمایی های متفکر اشاره کرد و بین فیلمبرداری و کارگردانی کلاری تفاوت قائل شد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نشست خبری اثر سینمایی «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری و تهیه کنندگی علی اوجی، غروب امروز جمعه ۱۳ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمود کلاری کارگردان اثر سینمایی گفت: روزگاری من عکاس بودم و حالا اینجا پشت میز در مقام کارگردان هستم، پیش از هرچیز برای صدای بسیار بسیار بد اثر سینمایی عذرخواهی می کنم، تلاش کردیم درست شود اما موفق نشدیم تا صدای بهتری در این سالن داشته باشیم. امروز روز دوم نمایش اثر سینمایی ها در این سالن است و امیدوارم مجریان این جشنواره نظمی به نمایش ها دهند تا اثر سینمایی ها بهتر دیده شود. این همه فستیوال در دنیا دیده ام و تجربه آنها می گوید اثر سینمایی که شروع می شود درها بسته می شود و کسی اجازه ورود ندارد.

وی ادامه داد: سعی کردم این اثر سینمایی به شدت قصه گو باشد؛ روایت اول اثر سینمایی بسیار مهم است. سعی کردم قصه بگویم برای مخاطب اثر سینمایی که همان چیزی است که در سینمای ایران فراموش شده است.

این کارگردان و فیلمبردار باسابقه درباره ریتم اثر سینمایی بیان کرد: هیچ تدبیری برای ریتم دهی به اثر سینمایی نداشتم؛ این اثر سینمایی براساس تجربه بیش از ۴ دهه فعالیت در هنر هفتم ساخت و ساز شده و به دنبال ایجاد ریتم در اثر سینمایی نبودم. معتقدم دست کاری در روند اثر سینمایی و ایجاد ریتم می تواند به اثر سینمایی صدمه بزند. فیلمی که ذاتش کند است نمی توان به آن ریتم تند داد معتقدم هر فیلمی براساس سکانس ها ریتم می گیرد. مونتاژ اولیه اثر سینمایی ۱۱۵ دقیقه بود و در مونتاژ دوم سکانس هایی که به اثر سینمایی کمک نمی کرد، حذف شد.

کلاری درباره ویرانی خانه مادری در اثر سینمایی گفت: این ویرانی برای فرسودگی شهری است و بافت قدیمی تهران جای خود را به معماری بی هویتی که شاهدش هستیم، داده است.

در ادامه سمیرا حسن پور بازیگر نقش عاطی گفت: این شخص درواقع مادر آقای کلاری را در اثر سینمایی بازی می کند و من سعی کردم حس دوری از شوهرش را در اثر سینمایی درآورم و سعی کردم یک شخصیت آرام را در اثر سینمایی داشته باشم که دور از شخصیت واقعی من است.

در ادامه نشست رایان سرلک بازیگر کودک این اثر سینمایی نیز عنوان کرد: از اینکه در این اثر سینمایی حضور داشتم برای من بسیار جذاب بود و از آقای کلاری خیلی چیزها یاد گرفتم. یکی از سخت ترین چیزهای این اثر سینمایی این بود که «تابستان همان سال» در زمستان همان سال فیلمبرداری شد و ما باید در سرما لباس تابستانی می پوشیدم و سکانس حوض برای من بسیار سخت بود البته سکانس های سخت در اثر سینمایی زیاد بود.

رونیکا بهرام زاده دیگر بازیگر کودک این اثر سینمایی نیز بیان کرد: امیدوارم آقای کلاری و مردم من و بازی من را دوست داشته باشند.

کوهیار کلاری فیلمبردار نیز گفت: این شانس را داشته ام که ۲۲ سال است با پدر کار می کنم، اما کار در این اثر سینمایی برای من یک شانس بود چرا که کار با کارگردانی که خود خدای فیلمبرداری است یک شانس بزرگ است. حضور پدر به عنوان کارگردان برای من آرامش به همراه آورده بود.

کامیاب امین عشایری طراح صحنه نیز از تجربه همکاری خود با محمود کلاری گفت و این تجربه را یک تجربه شیرین دانست.

در ادامه حمید نجفی راد درباره تدوین این اثر سینمایی مطرح کرد: همه ارکان این اثر سینمایی کاملاً فکر شده انجام شده است. حتی نریشن آقای کلاری با وسواس خاصی نوشته شده تا مخاطب بتواند قدم به قدم با اثر سینمایی همراه باشد. تدوین این اثر سینمایی با همراهی آقای کلاری بیش از ۲ ماه طول کشید به همین دلیل تاکید می کنم که اثر سینمایی با تمام اجزای آن درست است.

علی اوجی در پایان این نشست یادآور شد: سلیقه من اولین پارامتری است که من را به سمت ساخت و ساز اثر سینمایی های متفکر کشانده است و از اینکه هدف خود را در هنر هفتم دنبال می کنم خوشحال هستم. لازم است این را بگویم که آقای کلاری فیلمبردار با آقای کلاری کارگردان، کاملاً ۲ شخصیت متفاوت هستند.


اثر سینمایی «تابستان همان سال» کارگردان محمود کلاری و تهیه کنندگی علی اوجی است. کلاری در این نشست خبری از نسبت جذابیت بیشتری برخورداری به خود یاد کرده و برای صدای نامناسب اثر سینمایی عذرخواهی کرده است و بر ضرورت نظم در نمایش اثر سینمایی ها تا بهتر دیده شوند تاکید داشته است. او سعی کرده است که این اثر سینمایی قصه گویی قوی داشته باشد و قصه را برای مخاطب منتقل کند. درباره ویرانی خانه مادری در اثر سینمایی نیز صحبت کرده است و اعتقاد دارد که این ویرانی نشان از فرسودگی شهری و از دست دادن بافت قدیمی تهران است.
بازیگران نیز در این نشست حضور داشته اند و در مورد نقش های خود در اثر سینمایی صحبت کرده اند. سمیرا حسن پور که نقش عاطی را بازی کرده است، گفته است که سعی کرده حس دوری از شوهرش را در اثر سینمایی به نمایش بگذارد و یک شخصیت آرام داشته باشد. رایان سرلک و رونیکا بهرام زاده نیز به مشکلات و تجربه هایی که در این اثر سینمایی داشته اند، اشاره کرده اند. کوهیار کلاری نیز به تجربه همکاری با پدرش و اینکه به عنوان فیلمبردار با او کار کرده است، اشاره کرده است. همچنین کامیاب امین عشایری طراح صحنه و حمید نجفی راد تدوین کننده اثر سینمایی نیز در مورد تجربه همکاری با کلاری صحبت کرده اند. در پایان نشست، علی اوجی به سلیقه خود که به او کمک کرده است تا به سمت ساخت و ساز اثر سینمایی های متفکر حرکت کند، اشاره کرده است و بر تفاوت شخصیت کلاری فیلمبردار و کلاری کارگردان تاکید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *